• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Peugeot 306 break my'00: van netjes naar tiptop

Otto

Detailing addict
7 feb 2012
151
62
Afgelopen december kocht ik mij een Peugeot 306 break van 2000 als praktische dagelijkse auto. Heerlijke wagen: een 1800 16v, airco, electrische ramen/spiegels/ruitenwisser/etc, alle boekjes erbij, 130k gelopen, zichtbaar goed onderhouden.

Toch zaten me een paar dingetjes wat in de weg: krasje hier, parkeerschadetje daar, de auto was netjes gepoetst met als resultaat een enorme berg hologrammen. De komende periode wil ik de auto voor zover mogelijk strak maken, lakschades herstellen en een goeie detail geven. In dit topic zal ik de vorderingen plaatsen.

Ik ben gisteren begonnen met het wegwerken van de grootste kras op de linker achterdeur:

wetsanden1.webp

Bij de dealer een lakstiftje gehaald, de kras langs de randen afgeplakt en 'm in 3 laagjes opgevuld met reservelak. Van deze tussenstap heb ik helaas geen foto gemaakt.

Vervolgens zelf een schuurtooltje gemaakt: een rondje schuurpapier op de achterkant van een watervaste stift geplakt. Makkelijk vasthouden en precies groot genoeg voor dit klusje.

wetsanden2-1.webp

wetsanden3-1.webp

Als schuurmiddel heb ik een sopje van water en zwitsal zeepvrije wasgel (inderdaad, we hebben een kleintje ;) ) genomen. Dit is lekker vet. Het resultaat na een schuurbehandeling:

wetsanden4.webp

Na een hit Monello Mezzo op oranje zag 't er zo uit:

wetsanden5-1.webp

Zo op 't eerste gezicht zie je niks meer, bij bepaalde lichtval zie je 't een beetje. Ben voor 95% tevreden, ben volgens mij op een heel klein stukje door de blanke lak heengegaan. Maar het eindresultaat is 10 keer beter als wat 't was, dus mij best.

@ Mod: misschien niet helemaal de juiste plek voor deze vraag...

Verkorten een glaze en een sealant de standtijd van je wax? Ik kom er m.b.v. het waxforum niet helemaal uit. Ik heb 't plan om m'n auto helemaal te polijsten en daarna achtereenvolgens Blackhole, EX-P en Colli 476 aan te brengen. Uiteraard wil ik een maximale glans, maar ook een optimale standtijd (vandaar die Collinite)

Wat is nou wijs?

De experts komen vast wel met een antwoord op je vraag

Maar wat ik tot nu toe allemaal heb vernomen op het forum is dat de black hole goed is voor het voeden van je lak na het polijsten en opvullen van lichte swirls, heeft dus nog niks met de stand tijd van de wax te maken wel met glans.

Sealant is synthetische wax met een langere stand tijd.

Wanneer je op een schone lak werkt met een juiste voor behandeling ( kleien/polijsten/voeden(bh)) zal je sealant nog beter hechten wat volgens mij de stand tijd verbeterd. Niet gelijk waxen sealant daagje laten rusten

daarna mooi aftoppen met je colli

Ik zeg have fun :party

martelsmits zei:
Maar wat ik tot nu toe allemaal heb vernomen op het forum is dat de black hole goed is voor het voeden van je lak na het polijsten en opvullen van lichte swirls, heeft dus nog niks met de stand tijd van de wax te maken wel met glans.

Toch wel, je wax hecht beter op een schone ondergrond, zonder glaze dus. Je praat hier echter wel niet over wezenlijke verschillen, dus als de glaze veel toevoegt zou ik hem zeker aanbrengen.

Sealant is synthetische wax met een langere stand tijd.

Over het algemeen klopt dit , er zijn uitzonderingen (Collinite 845, 476 etc.)

Ik gebruik bij een echt goed gepolijste wagen geen glaze, wel wanneer de wagen tussen zijn full details inzit (2x per jaar)

Alhoewel, de laatste tijd grijp ik dan naar de Mother's FX wax, die zowel glaze als wax als sealant eigenschappen heeft. Zeker op een donkere wagen een aanrader!