• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Mini Cooper S Electric

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.988
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Mini Electric op het programma voor een full detail. Deze stond eigenlijk vorig weekend gepland maar door een iets te enthousiaste hond had deze wat schade opgelopen (daarover verder in dit draadje).

De auto bij aanvang:
de auto werd vrijdagmiddag bij mij neergezet. De auto mee naar huis genomen en in de garage gezet.
foto 01.jpg


foto 02.jpg


Wasprogramma:
Na het eten de auto naar de zaak gereden om daar alvast te wassen. Van een mede detailer een fles Deturner Flou foam gekregen en uiteraard wilde ik deze gelijk proberen. Wat een tegenvaller zeg :confused:
Een waterig sopje, het "foam" (mag niet eens de naam foam hebben...) liep snel van de auto af en veranderde in een chemisch uitziend goedje. De buurman dacht dat de auto koelvloeistof had gelekt :joy:
Waarschijnlijk had hij niet gezien dat het foam was...
Volgende keer eens een scheut toevoegen aan mijn favoriete Kenotek foam o_O


foto 03.jpg


20220826_183234.jpg


De velgen werden als eerste gereinigd met een velgenreiniger, daarna ingespoten met een de-ironizer, de banden ingespoten met een tyre cleaner en vervolgens de boel grondig afgespoten.

foto 04.jpg


Nadat de auto gewassen, grondig is afgespoten, de wasspullen opgeruimd, kon de auto naar binnen. Daar de auto gedroogd en toen helemaal binnen gezet in plaats van in de hal zelf. Voordeel van een klein autootje, paar keer steken en hij staat binnen binnen zeg maar :D

foto 05.jpg


Kleien:
zaterdagochtend vroeg (06:30 uur...) met in de ene hand een bak koffie en in de andere hand een brok klei om de lak nog schoner te krijgen.
Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. De klei bleef redelijk schoon.

foto 06.jpg


Lakdiktemeting:
heel erg ruim zit de Mini niet in z'n velletje. Waardes rond de 85 tot net over de 100 micron.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
niet heel erg schokkend, overal swirls, her en der een ingebrande vogelpoep, wat krassen opgelopen door de hond maar voor de rest geen schokkende dingen.

foto 08.jpg


foto 09.jpg


Polijsten:
omdat Mini tot de BMW groep behoort, spookte de gedachte van keiharde lak al door m'n hoofd. Bij een testspot van rode Gyeon pad en Monello Mezzo vloog die gedachte al heel snel uit m'n hoofd. Deze lak is helemaal niet hard, sterker nog, deze combinatie was al voldoende om een goed resultaat te krijgen. De rotary kreeg een weekend verlof en ik ging verder met de dual action.
Voor m'n eigen gemoedsrust 2 stappen gepolijst zodat ik zeker wist dat de lak weer netjes is.

foto 010.jpg



foto 011.jpg


De kunststof lijsten zijn een crime om ze netjes te krijgen :confounded:
Met een paar hits medium en finishing pad en pasta, veel geduld en doorzettingsvermogen zijn ze weer netjes.

foto 013.jpg


Het volgende filmpje is alleen ter lering en (leed) vermaak... neem het niet al te serieus :laughing:


Ook mijn kleine grote vriend veelvuldig ingezet op plekjes waar je met de grote machine lastig(er) bij komt.

foto 012.jpg



foto 014.jpg


In overleg met de eigenaar het logo verwijderd.
- logo verwarmd met een föhn
- visdraad achterlangs halen
- de sticker restanten laten weken met stickerverwijderaar
- met een kunststof schraper de sticker restanten verwijderd
- polijsten

foto 015.jpg


Nog zo'n irritatie puntje is de vuilophoping tussen de letters, logo's en cijfers, het liefst haal ik ze eraf maar de eigenaar wilde ze behouden.
- product opgespoten
- ingewerkt met diverse detailing swabs (kleine zachte kwast of zachte tandenborstel werkt ook goed)
- even laten inwerken
- schoon gemaakt

foto 016.jpg


Zoals eerder vermeld, had er een hond iets te enthousiast tegen de zijkant van de auto opgesprongen. De eigenaar baalde hier flink van en wilde ze weg hebben. We hadden afgesproken dat 'ie maar even langs moest komen toen ik bezig was met de Marco Polo om te kijken of ik op korte termijn er iets aan kon doen. In de tussentijd was de eigenaar naar de BMW om een offerte aan te vragen voor het herstel: zet je schrap: dik richting 1000 euro :scream:
Ik had de krassen (het was veel en veel meer dan op de foto's) als voor een goede 90% kunnen verwijderen en afgelopen weekend nog een paar hits gegeven, zowel roterend als excentrisch. Het is zo goed als voor 99,9% weg, alleen onder een bepaalde hoek met een bak verlichting en met je neus en vergrootglas ga je ze nog vinden :cool:
Vraag een willekeurige voorbijganger of 'ie krassen ziet, ik denk het niet.
Eigenaar tevreden, tegenpartij tevreden, ik tevreden. Win win situatie.

foto 017.jpg


Nadat het polijsten klaar was, werd het tijd om de bescherming aan te brengen.
Gekozen voor Gyeon Pure voor de lak en Gyeon Cancoat voor de trims.

foto 018.jpg


foto 019.jpg

De motorruimte "droog" schoon gemaakt met diverse doeken.
Ik durfde het niet aan om met allerlei spraytjes aan de slag te gaan, vloeistof en elektriciteit is geen goede combinatie. Ik had geen zin om mezelf naar de eeuwige jachtvelden te helpen door een opdonder te riskeren :joy:
De kans is klein maar ik zal net dat geluk hebben....

foto 021.jpg


De milieu sticker ook verwijderd aangezien deze niet meer bij het kenteken hoort.
- kunststof schraper
- sticker restanten ingewerkt met stickerverwijderaar (leg doeken op het dashboard neer ter bescherming!!!)
- restanten schoon gemaakt

foto 020.jpg


Het interieur schoon gemaakt
- stofzuigen
- alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- leder gereinigd met Gyeon Leather Cleaner
- kunststoffen behandeld met ADBL matt wax

foto 023.jpg


Na vele uurtjes was het klaar en zat de glans er weer goed in.

foto 022.jpg


Puntjes op de welbekende i:
- ramen binnen en buiten gereinigd
- banden voorzien van tyre dressing
- kieren en sponningen schoon gemaakt

En toen kon de auto naar buiten...
 
....De motorruimte "droog" schoon gemaakt met diverse doeken.
Ik durfde het niet aan om met allerlei spraytjes aan de slag te gaan, vloeistof en elektriciteit is geen goede combinatie. Ik had geen zin om mezelf naar de eeuwige jachtvelden te helpen door een opdonder te riskeren :joy:
De kans is klein maar ik zal net dat geluk hebben....
Heb je een mega accucapaciteit ter beschikking, gebruik je die niet om te polijsten. :cool:
 
Super leuk verslag om te lezen / zien.

Elke keer als Ik die flex zie, begin ik weer te google‘n en moet ik mezelf weer vertellen dat ik 5 apparaten heb, en al meer dan 2 jaar geen polijstmachine heb aangeraakt :joy:

Lijkt me echt een super aanwinst
 
Heerlijk om het verslag te lezen met goede duidelijke foto's en alle stappen met een dik resultaat en een zeer blije eigenaar (weet ik op zeker ;)), ook de kras(sen) van de hond heb je netjes hersteld (echt geen spuitwerk nodig) mooi mooi.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Super leuk verslag om te lezen / zien.

Elke keer als Ik die flex zie, begin ik weer te google‘n en moet ik mezelf weer vertellen dat ik 5 apparaten heb, en al meer dan 2 jaar geen polijstmachine heb aangeraakt :joy:

Lijkt me echt een super aanwinst
Echt he. Lijkt me zo'n heerlijk hebbeding die ik veelste weinig ga gebruiken om het te verantwoorden :')

Kan altijd genieten van dit soort topic. Een goede polijstbeurt doet hem erg goed.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@Jansen,
ik vermoed dat ze gewoon een standaard motorkap nemen van andere modellen en hier een dichte "grille" in plaatsen.
Het is immers goedkoper om een stukje plastic te maken dan een hele nieuwe motorkap te ontwikkelen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
die raamlijsten zijn idd enorm gevoelig bij een mini en lijkt wel van zodra je deze aanraakt met gelijk welke washmitt er krassen bijkomen. Ik kan het zelf niet meer en dan is dubbel zo frustrerend, heb maar een witte (countryman) genomen omdat swirls minder opvallen maar zwarte dak (val nog mee) maar vooral de glanszwarte kunststof is teer.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
heel mooi resultaat weer, ingebrande vogelpoep ook weg gekregen? Ik heb bij mijn auto al de grootste moeite na een halve dag, en dat op een grijze lak.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@JCW_2017 - Welkom op het forum. ;)

Forumregel #10; ''Ons forum is niet bedoeld voor zoektochten naar en aanvragen voor poetsbedrijven, schadeherstellers en detailers. Deze berichten worden verwijderd.''

Een privebericht was dan handiger geweest.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Waar heb je de wielranden mee behandeld? Mijn wielranden heb ik in oktober behandeld met Poorboys World Trim Restorer en in 3 maanden tijd bijna wit uitgeslagen. Voor een auto van 2 jaar jong vind ik dat wel héél extreem. Ik heb een zomer lang de wielranden behandeld maar het heeft niet voorkomen dat de wielranden wit zijn uitgeslagen. Is er ook een product dat langer houdt?

IMG-1844.jpg

IMG-1845.jpg