• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mini Review * Monello: Lancia Foam Lamce + Artico Magico

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya Glimkezen & GlansPopjes,

Gisterochtend mijn bestelling binnengekregen met de Monello Lancia Foamlance en de Monello Artico Magico Snow Foam.
Ik ging een HD ophalen bij familie en heb hem daar uiteraard meteen getest.

Ik was de mengverhoudingen vergeten en bij de Lancia zat ook geen gebruikershandleiding. Toevallig ook mijn telefoon vergeten om het effe snel te checken.
Maar toen zag ik dat de foamfles al wat product had tot het 1:10-streepje en heb de fles dus gewoon gevuld tot aan de fill-streep.

Ik heb dus geen foto's kunnen maken.


Ford Transit - zilvergrijs -->

Tijdens de eerste test een Ford Transit bus gefoamed die geen enkele bescherming had. Om de boel is te proberen heb ik de achterkant van de bus van onder naar boven gefoamed. Meteen bij de eerste keer spuiten kwam er best dik schuim uit. Vergelijkbaar met nat scheerschuim.

Ik denk dat het zo'n 2 minuten duurden voordat het meeste schuim naar onder was gegleden, echter tijdens deze tijd vielen er genoeg gaten in het schuim. Maar ik denk dat dit gewoon de bedoeling is. Ik heb met een volle fles de hele bus gedaan. (Behalve het dak)
Na het afspuiten met de HD was de bus brandschoon. Glom behoorlijk en het leek zelfs alsof hij ietsjes waterafstotend was geworden.


Seat Arosa - zwart -->

Ook heb ik een Seat Arosa gefoamed die ik 12-07-2015 een full detail heb gegeven. De auto stond in de Lime Prime Lite en 2 lagen Collinite 845.
Sinds de detail is de auto niet gewassen. Dit is ongeveer zo'n 6-7 weken geleden.
De zwarte auto was compleet wit geworden door het foam. Na het inweken heb ik de auto afgespoeld met de HD en gedroogd met de Gyeon SIlk Dryer.
De auto was weer alsof hij nét in de Collinite was gezet.


Chrysler Cruiser - zwart -->

Vandaag heb ik thuis een buitenkraan gemaakt, tuinslang gehaald en de HD dus aan kunnen sluiten. Ik heb meteen de zwarte Cruiser van mijn buurman kunnen foamen.
Deze auto heb ik 20-06-2015 gepolijst en beschermd met 2 lagen Collinite 845.
Ook deze zwarte auto heeft sinds zijn detail geen wasbeurt gehad. Dit is zo'n 10 weken geleden.
In een mum van tijd was de auto geheel gefoamed. Wanneer het foam behoorlijk gezakt was heb ik de auto afgespoten met de HD. Echter toen ik bijna klaar was, merkte de buurman op dat hij helemaal dof en ranzig opdroogde.

Tot mijn verbazing was dit inderdaad zo en ik snapte er niks van. Zelfs wanneer ik er met de HD nogmaals overheen spoot, droogde het weer net zo dof en ranzig op. Het leek wel alsof het foam al het vuil egaal over de auto had verspreid en niet had afgevoerd. Je kon het vuil met een doek wél wegwrijven.

Bij nadenken over de oorzaak kon ik een aantal dingen verzinnen; Het foam heeft het vuil afgebroken in fijnere deeltjes die ik met een handwas moet weghalen. of... De neus van de auto stond in de zon, dus misschien droogde het foam ( én vuil) dus op. Hoe dan ook, ik ben swirls aan het maken met de washandschoen en/of doeken.

De zon trok even later helemaal weg en heb toen de auto opnieuw gefoamed. Ditmaal het foam wat sneller weggehaald.
Dit gaf het zelfde resultaat. Dof en ranzig.

Ik ga er maar gewoon van uit dat het foam al het vuil losser/kleiner maakt en zo de handwas minder risico op swirls en krassen geeft...

Ik heb de auto gedroogd en desondanks ziet hij er wel weer crisp uit.


Morgen -->

Ik hoop morgen mijn eigen auto te kunnen foamen. Ik ben benieuwd of deze ook ranzig gaat opdrogen en er een egale waas aan vuil over de auto zit, of niet, zoals de eerste 2 auto's die ik probeerde, en niet meteen vies opdroogt.

Ik wil hier morgen wél foto's van maken.


Greetz
 
Bij een auto die 10 weken niet is gewassen lijkt het mij vrij normaal dat je het vuil er niet met alleen foamen en afspuiten afkrijgt. Ik gebruik foamen ook alleen voordat ik ga wassen, omdat ik het te risicovol vind om een auto te drogen nadat ik alleen gefoamend heb.
 
Naja, 2 auto had ik gedaan en beide waren lang niet gewassen. De ene droogde normaal op tijdens het drogen met de droogdoek en hoefde geen detailer te gebruiken en de ander droogde meteen ranzig op en was ik vuil aan het verzamelen met drogen.

Er zit dus verschil tussen.

Maar ik ga de Foam inderdaad gewoon gebruiken als pre-wash en daarna handmatig met een Mitt en Lavare.
 
Sowieso altijd wassen na foamen mijns inziens...
Foam is voor was, geen touchless was manier...
 
Ooh, zoals Jansen aangaf in zijn topic (Jaguar Full Detail) zou de Gyeon Foam veilig zijn voor wax, maar bleek het niet zozeer te zijn. Dit idee had ik eigenlijk ook toen ik de Artico Magico gebruikte. Zelfs op de deuren was de sheeting gewoon knudde geworden. De verhouding was 1:10 zoals aangegeven. (Lichte vervuiling)

Ik zal morgen de Cruiser nog is nevelen, kijken of de beading er nog is.
 
@Qauntoxx: foamen, afspuiten, dan drogen met een droogdoek???? NEVER!
Zoals hierboven meerdere malen is gezegd is de foam een voor-was waarmee je het grove/loszittende vuil "los weekt" en met de HD er afspoeld. Daarna altijd de wagen met normale shampoo wassen!

En grammaticaal moet je eens het verschil zoeken tussen "eens" en "is"; leest een stuk makkelijker;).
("ik zal morgen de Cruiser nog eens nevelen, kijken of de beading er nog is")
 
Zow, als jij dat al storend vind, vraag ik mij af hoe erg jij je stoort aan de 8/10 berichten zonder leestekens en vreemde zinsbouw, hier op het forum, haha! Soms typ je onhandig via je telefoon en ga je te snel. Kans dat je een foutje maakt, maar gelukkig ben ik een mens.

Ik begrijp dat foamen een voorwas is, maar had 2 vieze auto's gedaan en die droogde niet vies op.
Ik was enkel verbaasd dat deze dusdanig goed schoon waren, dat ik meteen klaar was.

Verder begrijp ik ook wel dat ik de auto nog moet wassen na het foamen. Ik polijst een auto ook niet simpelweg door de modder heen. Heb dit wel EENS gedaan... Lekker tegendraads... enzo...


Greetz
 
Naja, dan hek an 5 liter foam nie genoeg. Ik ben een vies mannetje met splaakgeblek. :D

Ik zal vandaag, zoals gezegd, hopelijk mijn eigen auto effe kunnen doen.
Ik ben namelijk goed te spreken over het schuim en de mate van zuinigheid,
zolang je maar niet te dik opspuit en dus snelle banen maakt. Prima!​
 
Litte wy 't moar net oer spraakgebrek hewwe :roll en dan makket 't net ût ast egt smarrich bist ;) (al is dit dan nog écht een officiële taal)

Veel succes dan vandaag, hopelijk valt het weer een beetje mee daar. Hier is het steenkoud en het regent,... Bah!
 
ZOW! Die kan ik niet extra goed lezen en dan begrijpen, haha!

''Laten wij het maar niet over spraakgebrek hebben, dan maakt het niet uit of het raar is...?''

Vanochtendd fris en veel dauw op de auto's, maar nu schijnt de zon al even. Hoop dat het zo blijft en kan ik de boel foamen en fotograferen.

Ben benieuwd of mijn paar dagen oude Purple Haze laagjes opmerkelijk zullen afnemen ná het foamen.


Greetz
 
Sorry... Maar ik snap ook niet dat je de wagen droogt na alleen gefoamed te hebben... Dat is echt swirls creëren.

Nou kan ik zeggen dat je "dan" en "als" nog vaker door elkaar haalt... Maar ik bemoei niet ;)
 
Zoals ik aangaf in de eerste post maakte ik met de washandschoen ook swirls. Het achtergebleven vuil was gewoon te hardnekkig ofso, terwijl dit niet op het oog leek te zijn.
Quantoxx;n430574 zei:
ik ben swirls aan het maken met de washandschoen

Ik neem aan dat ik niet als een totale debiel overkom en de indruk geef dat ik simpele dingen als; 'Er ligt vuil op de auto, dus mag je niet met een droogdoek erover' mij volledig ontgaan.
Ik maakte met de washandschoen swirls en door irritatie (Verwachte werking/wisselvallige regen/etc) droogde ik de boel gewoon met een droogdoek. Swirls had ik toch al, auto´s komen toch nog aan bod.
Ik heb zojuist mijn eigen auto gefoamed en gewassen. Heb hier wat foto's van gemaakt.
Deze zal ik later vandaag even erbij zetten.
Op mijn eigen auto vond ik alles lekker werken. Vuil werd mooi losgeweekt en afgevoerd. Na het afspuiten zag het er al top uit, en na het wassen misschien iets meer verschil. Helaas begon het weer eens te regenen, dus het was haasten met afspuiten.



Zoektermen; Eens, is, als, dan, swirls, droogdoek, debiel. :D
 
Bij die arosa zie ik niks over een washandschoen.. En toch haal je een droogdoek over een ongewassen auto..
 
Heya Peeps,

Vandaag de boel kunnen vastleggen. Echter werd het mij weer even duidelijk dat ik in Nederland woon en was het weer nog wisselvalliger als een vrouw. Van lekker warm met het zonnetje, naar ijzige wind en vochtig weer, terug naar zon...


FOAMEN --> Niet normaal hoe snel je een zijkant kan infoamen. Letterlijk binnen enkele seconden!

Ik begon met foamen op de rechterzijde (foto), deed de voor-en-achterkant en toen de andere zijde. Spullen neergekwakt en snel 2 foto's gemaakt.
Zoals je ziet heb ik zelfs een stuk gemist, rechtsvoor, maar kan je goed zien wat 1 pass met de Lancia Foamlance opbrengt.



conv_2603.jpg

conv_2604.jpg


NA 1-2 MINUTEN --> De auto leek behoorlijk schoon op te drogen. Althans, niet perse 'opdrogen', maar afdruipen..?

Het schuim is te vergelijken met nat scheerschuim. Je denkt al snel dat het te dun is, maar toch blijft het best wel een tijdje plakken aan de lak.


conv_2605.jpg

conv_2606.jpg


AFSPUITEN MET HD --> Opvallend is dat na het foamen en afspuiten, er een soort condens op de auto achter blijft. (Beetje vergelijkbaar met dauw in de ochtend) Ik dacht dit misschien ontstond door fijn vuil o.i.d. dat achterbleef, maar toen ik een stukje afnam met een witte doek, bleef de doek schoon.
Dit idee word versterkt doordat de sheeting op de verticale stukken weg lijkt te zijn. (water blijft plakken)

Maar op de motorkap en andere liggende delen worden nog wel parels gevormd. (Beading)

conv_2607.jpg

conv_2608.jpg


WASSEN & RESULTAAT --> Na het wassen met een Monello Thick Mitt en Lavare, wilde ik de boel afspuiten. Echter begon het plotseling hard te regenen en heb ik in de regen de nog snel alles afgespoten.

conv_2609.jpg

conv_2610.jpg

conv_2611.jpg


BEADING --> Toch heb ik het idee dat de bescherming (Purple Haze - nog geen week oud) niet verwijderd is, maar de beading een stuk rommeliger is.


conv_2612.jpg

conv_2613.jpg

conv_2614.jpg



Het volgende dat ik wil testen zal waarschijnlijk de Gyeon Tire zijn. In een ander topic heb ik dit al een beetje gestart, maar door het slechte weer heb ik nog niet veel kunnen doen.

Tot op heden bevalt de Gyeon Tire, maar we zijn dan ook nog maar een paar dagen verder.

Ook even een sidenote; De Gyeon Trim blijft mij verbazen. Wat een mooi spul, zeg. Binnenkort de andere kant van mijn auto doen en later alles in een 2de laag zetten. (Halverwege was m'n flesje op, haha!)



Greetz
 
Goed bezig Quantoxx!
Hoe lang heb je de foam laten "liggen" voordat je ging afspoelen?

Even terugkomend op "eens/is": had een zware nachtdienst gehad en een beetje kort lontje.
En ja, ik stoor me eraan, net zo als die berichten waarbij structureel leestekens ontbreken of habbie-dabbie-nederlands getypt zijn.........
Een type-fout is menselijk en kan gebeuren (kijk...afSpoelen... zoals jij schrijft bij 1 van de foto's), en dan is snel te interpreteren wat er eigenlijk hoort te staan,
maar telkens weer dezelfde grammatica-fout vind ik storend.

Verder alleen maar lof voor de uitgebreide tests en reviews die je hier plaatst!
 
Hey Kees,

Thanx voor de feedback! Ik kan mij ook behoorlijk irriteren aan onleesbare berichten.
Dat iemand iets typt zoals hij/zij het in zijn omgeving zegt, dat kan ik begrijpen.
Net zoals ik onbewust het IS en EENS verkeerd gebruik. ''Ooh, dat is leuk! Dat heb ik ook wel is gedaan'' ... Eens..

Gelukkig kan je bij sommige berichten de bedoeling nog wel lezen, de meeste helaas niet.

En dat korte lontje na een drukke dag is begrijpelijk. Heeft iedereen last van, zonder twijfel.
Net zoals ik ook geïrriteerd was door omstandigheden en de berichten van Zluytr ook vervelend vond.
Maakt inmiddels geen reet meer uit, we zijn allemaal nou eenmaal een stel mierenneukers en dat
kom ook in andere dingen naar voren.

Kijk maar na hoeveel tijd ik in de test heb gestoken, of eigenlijk wilde steken, en wat ik er door irritatie van maak.
Bijna een nutteloze test geworden zo.

Ik ga nu direct de post even.. kuch... professionaliseren!
Op de eerste foto's zie je dat het schuim al gaten laat vallen. Dit is echter nadat ik de hele auto had gefoamed en
toen de foto maakte van de kant waar ik begonnen was.

Het foam heeft, ongeveer, zo'n 2 minuten geweekt en het resultaat is te zien op de 2de foto's.

Ik wil er ook bij zeggen dat je een 'sopje' kan maken van zo'n 300-400ml en dan een auto kan doen.
Dit is ongeveer een halve foamfles. Je gebruikt dan zo'n 36ml van de Artico Magico.

(400ml gedeeld door 11 delen - 1:10)

Ik ben echter geneigd om het er dikker op te leggen. Zit tussen mijn oren, denk ik.
Krijg dan gewoon het idee dat het er lekker vet op ligt.


Greetz