• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[mini show-off & testje]Auto gewassen

Bartjebart

Detailing addict
6 okt 2010
314
62
Vandaag ben ik bezig geweest om mijn auto te wassen. Op zich niet heel bijzonder dus. Maar ik heb wel een (voor mij) nieuwe foam en wash-mitt gebruikt. Echt een review is het niet, dus vandaar dat ik het hier heb geplaatst. Het is mijn eerste show-off, dus wees een beetje vergevingsgezind. Zelf heb ik in ieder geval al wel gemerkt dat ik niet van alle zaken genoeg foto's heb gemaakt om het verhaal helemaal goed te kunnen laten zien, voor zover er bij het wassen van een auto sprake is van een verhaal.

Auto = vies
IMG_7382.jpg


Achterkant = vies
IMG_7380.jpg

IMG_7385.jpg


Velg = vies
IMG_7384.jpg



Stap 1:
Afspuiten met de HD op lage druk, daarna op hoge druk. Het gaat hier om een cheap-ass Kärcher-aanverwant met een maximale druk van 105 bar. Weinig bijzonders dus, maar een apparaat van 4 tientjes dat al een jaar of 6 keurig zijn werk doet kun je toch weinig van zeggen. Wel is bijvoorbeeld de HD-slang veel te kort, waardoor je continu met het apparaat loopt te zeulen.
IMG_7379.jpg


Het eerst resultaat is al duidelijk. De velgen zitten nog goed in de WheelSealant en het meeste vuil gaat er met de HD al af
IMG_7389.jpg


Stap 2:
Het vuil losweken met de foam. In dit geval de Stjärnaglos Red Snö Foam. Ik ben een beetje een foam-freak, dus ik kon het niet weerstaan om deze foam te bestellen. Mengverhouding uit de instructie aangehouden, namelijk 1:5. Dit in het halve literflesje van de foamlans.
IMG_7387.jpg


Betere foto van de fles foam (met nog wat andere spulletjes)
IMG_7377.jpg


ROZE AUTO!!!!!
IMG_7390.jpg


Volgens de verpakking levert het spulletje een dik en rijk schuim. Dat valt in de praktijk nogal tegen. De lans heb ik op de sterkste mengverhouding gezet. Het schuim gaat toch vrij snel van de auto af. Na een minuut of wat lijkt toch al een behoorlijk opdroogrisico te ontstaan. Dat terwijl het koud weer was. En roze schuim wil ik liever niet op laten drogen op mijn witte auto. Wat moeten de leerlingen anders wel niet denken als ik met mijn auto op school aankom? ;) Wat natuurlijk ook kan zijn is dat ik het risico groter inschatte dan het in werkelijkheid was.

Tijd om de emmertjes klaar te zetten:
IMG_7378.jpg


Vervolgens met de Mothers Wheelarch Brush de velgen afgeveegd terwijl de foam er nog op zat en de auto met de HD afgespoten.

De velgen waren na het borstelen en afspuiten al behoorlijk schoon
IMG_7392.jpg


Achter de achterwielen zat nog wel het een en ander aan vuil
IMG_7393.jpg


De achterklep stikte nog van de karakteristieke vingerafdrukken:
IMG_7391.jpg


Conclusie voor wat betreft de Red Snö Foam: de reinigende kracht valt wel een beetje tegen. Met de SSF haalde ik wel betere resultaten op deze goed gewaxte auto.

Stap 3:
Wassen met de Wolfgang Auto Bathe en een aantal wash mitts.
Naast dat ik de Red Snö Foam voor het eerst probeerde heb ik ook, naast de bekende Mothers Lambswool mitt een Eurow Sheepwool mitt gebruikt (3 voor de prijs van 1 Mothers mitt).
IMG_7388.jpg

Het uiterlijke verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de Eurow mitt nog niet nat is geweest. Na gebruik was de structuur van beide mitts al meer gelijk. De Mothers mitt heb ik voor het bovenste deel van de auto gebruikt. De Eurow mitt voor het wat viezere onderste deel van de auto. Voor de velgen heb ik een PB Mega Plush Mitt misbruikt. De Mothers mitt werkte op zich wel wat fijner. De haren lijken net wat langer te zijn en dichter opeen te zitten. Maar toch vind ik het prijsverschil moeilijk te rechtvaarden.

Velgen ook weer schoon:
IMG_7399.jpg


De Wolfgang Auto Bathe overgeschonken in een wat handiger doserend flesje dan de gallonverpakking.
IMG_7403.jpg


Na het wassen de auto afgespoten met de tuinslang en afgenomen met de Chemical Guys Miracle Dryer i.c.m. PB Spray & Gloss. Dat middeltje moet ik toch nog even aan wennen. Dat liep nog niet helemaal gesmeerd. Nagebuffed met een Cobra 600 doek. Het resultaat was een mooie gladde, schone auto :)
En ik ben een gure herfstmiddag weer plezant doorgekomen.
 
Leuk zicht zo'n roze auto. :grinning:
Vraagje: binnenkant velgen niet meegewassen met velgenborstel? Edit: niet goed gekeken/gelezen, op de laatste foto zijn ze wel degelijk schoon. :schaam
Een mooie "na" foto zou ook leuk zijn.
Voor de rest mooi verslag, moet niet altijd polijsten zijn. :)^
 
Het is inderdaad een simpel wasbeurtje. Niet zo'n spectaculair resultaat als een volledige DAP-sessie op een of andere swirl-bak dus. Maar ook een stuk minder werk ;)

Een "na"foto van de hele auto heb ik niet (dom). Van een van de velgen wel, die had ik nog vergeten te plaatsen, dat heb ik nu wel gedaan.
Met deze velgenborstel is de binnenkant van de velgen niet echt bereikbaar. EZ Detail brush is vanavond afgeleverd, dus de volgende keer gaat de binnenkant van de velg ook meegewassen worden.
 
Had ik dus toch goed gekeken....of toch...de 2de keer niet goed gekeken dan...word ingewikkeld..met die edits...8o :D

Anyway, handig ding zo'n EZ Detail brush, ik heb de Daytona maar die zijn op de kleur na hetzelfde geloof ik, nog geen moment spijt gehad van die aangekocht te hebben.
 
Bartje,

Los van de leuke write up en het goede overzicht, bespeur ik ook een vleugje strobistenwerk.. Zwarte achtergronden, mooi flitswerk.. Jammer dat je geen schuimdeken had. Kleurtje vond ik wel leuk.

Zie de volgende show off graag verschijnen.


Robert
 
Vind die Praxis-emmer erg mooi ! :D



en idd. een EZ of EZ Daytona brush zouden hier wonderen verrichten........:ja achtervelgen zullen wel meevallen met die trommeltjes........
 
Haha, die Praxis-emmer past in ieder geval onder de kraan in de stortbak. De GG emmers niet. Dus met die Praxis emmers vul ik de andere emmers met warm water. Je kunt ook zien dat de linker emmer nog maar half vol is. En de Praxis emmer werkt natuurlijk prima voor het uitspoelen van de velgenborstels en na het wassen kunnen daar ook mooi de gebruikte mitts in.