• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mini Wax "test" Turtle paste, Collinite 915, Fusso Coat en Megs Ultimate Liquid

Rutger

Detailing addict
17 jun 2017
29
63
42
Recentelijk wat "besmet" geraakt en me wat meer gaan verdiepen in detailen en de producten die er allemaal verkrijgbaar zijn. (Dus sorry als er iets niet klopt of nergens op slaat)

Afgelopen dagen m'n maat onder handen genomen lekker met de DAP bezig geweest, wat polish enz. met als resultaat een veel strakkere Quattro :), wagen was al netjes maar ik sta zelf nog steeds te kijken van het resultaat. Wordt een mens heel blij van nooit gedacht dat ik dit zelf ook best kon.

Heel veel producten heb ik nog niet maar wel genoeg om eens wat naast elkaar te testen. Zo gezegd zo gedaan, gister maar eens 4 van m'n waxen naast elkaar geprobeerd om het resultaat eens met eigen ogen te kunnen zien.

Van links naar rechts:
Turtle paste (had ik nog liggen):
-Simpel in gebruik
-Lekker "gemiddeld" in alle opzichten

Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 (recentelijk aangeschaft na alle positieve verhalen en reviews)
-Kan niet plaatsen waar hij naar ruikt maar ik werd er blij van :)
-Weinig nodig, met iets vochtige applicator opgebracht
-Prima op te brengen en uit te poetsen
-"Doet echt iets voor je lak", net even iets extra's, diepe glans
-Lijkt wat warmte toe te voegen aan de kleur

Soft99 - Fusso Coat Light Wax 12 Months (nieuwe aanschaf, was super benieuwd na alle wisselende verhalen)
-DUN,DUN,DUN!!! Aanbrengen en doorwerken, Werkt iets makkelijker met een beetje vochtige applicator
-Snel werken, droogt snel en hard
-Die lucht... pfffffffffff doet iets weer bijzonders met de neus :-(
-Glans, misschien net iets beter dan Turtle
-Water WIL er gewoon niet op liggen, heel gaaf om te zien, werd er heel blij van :)

Meguiars - Ultimate Liquid Wax (had ik nog liggen)
-Easy on en off
-Geur, Jummie
-Glans prima, minder dan de 915 en ook iets minder diep, beter dan de Fusso en Turtle

Samengevat:
Ik snap nu waarom jullie waarschijnlijk allemaal nog veel meer waxen en spullen hebben staan :)
Collinite 915, geeft net even wat extra's en maakt de verhalen die ik gelezen had echt waar. Wat een mooi spul.
Turtle en Megs waren vooral als referentie en grappig het verschil eens met eigen ogen te zien.
Soft 99 Fusso Coat, de beading is haast onwerkelijk, had zoiets echt nog nooit in het echt gezien werkt heel rustgevend er steeds wat water op te doen en het er weer af te zien lopen.

Vanavond nog eens kijken of de Colli 915 over de Fusso iets toevoegt en dan kiezen wat het uiteindelijk gaat worden.
 

Bijlagen

  • IMG_6452[1].JPG
    IMG_6452[1].JPG
    152,7 KB · Weergaven: 385
  • IMG_6455[1].JPG
    IMG_6455[1].JPG
    110,6 KB · Weergaven: 345
  • IMG_6456[1].JPG
    IMG_6456[1].JPG
    187,1 KB · Weergaven: 324
  • IMG_6458[1].JPG
    IMG_6458[1].JPG
    158,9 KB · Weergaven: 348
  • IMG_6460[1].JPG
    IMG_6460[1].JPG
    231,1 KB · Weergaven: 354
  • IMG_6461[1].JPG
    IMG_6461[1].JPG
    215,1 KB · Weergaven: 318
  • IMG_6462[1].JPG
    IMG_6462[1].JPG
    252,7 KB · Weergaven: 320
  • IMG_6464[1].JPG
    IMG_6464[1].JPG
    253,3 KB · Weergaven: 336
  • IMG_6466[1].JPG
    IMG_6466[1].JPG
    350,3 KB · Weergaven: 352
Grappig testje, hoor! :)

De 915 zou je eens op een donkere kleur moeten proberen. ;)

Fusso wil ik eigenlijk ook nog eens proberen, vanwege zijn befaamde standtijd en beading/sheeting, maar hij neigt meer naar een sealant en dan lever je wat in qua looks. :)
 
Fusso wil ik eigenlijk ook nog eens proberen, vanwege zijn befaamde standtijd en beading/sheeting, maar hij neigt meer naar een sealant en dan lever je wat in qua looks. :)

Zoals hij ruikt (de Fusso, ben echt geen expert), heeft het inderdaad niet veel met wax te maken volgens mij ;) , en vanwege het inleveren op de looks ga ik vanavond toch maar ff testen wat de colli 915 doet over de fusso...

Nu alleen nog even kijken wat ik morgen ofzo ga doen om dit strepen festijn van m'n kap af te krijgen, denk nog even snel met de dap of eens kijken of m'n shampoo's echt alles kunnen strippen zoals ze claimen... Was niet om aan te zien vanmorgen met wat vocht er op... :joy:
 
Leuk verslag. Ik gebruik al jaren de colli 476s en dat is mijn torenhoge favoriet. Heb wel andere waxjes gehad maar uiteindelijk weer verkocht omdat ik altijd naar de 476s grijp.

De Fusso coat 12m moet inderdaad wel krankzinnig beaden en sheaten
 
Leuke test, heel leerrijk!

Kort vraagje: Geeft de fuso beter glans af dan de collinite? Ik heb momenteel de collinte 845 en wou misschien de fuso eens proberen, maar de fuso moet je dus ook sneller uitbuffen als ik goed lees in jou verslag?

Op mijn avatar zie je een volkswagen beetle, kleur 'sandstorm yellow'. Valt deze kleur onder fuso light of dark en wat als je bijvoorbeeld light gebruikt op een donkere wagen?

Is het zinvol om van collinte 845 over te stappen op fuso? Misschien dat iemand deze stap zelf heeft gemaakt?

Greetz
 
Ik ben overgestapt van de 845 naar de Fusso. Althans ik heb ze beide.
Fusso moet wel langer curen aldus de verpakking (+/- 20 minuten)
Daarna goed uitbuffen met verschillende doeken.

845 vind ik wel meer easy on easy off
 
  • Leuk
Reactions: Steven130690
@Steven130690 - Met een wax ga je niet meer of minder glans krijgen. Wél kan je het type glans beinvloeden.

De 845 geeft bijv. een wat glasachtige glans. Een wax met meer oliën erin, zoals zijn collega 915 geeft op donkere kleuren een warmere look.

Een wax, of Fusso die is wax is met sealant-eigenschappen vermoed ik, zal minder glans geven van welk type dan ook omdat hij meer polymeren bevat voor de standtijd. Er is dan ook een verschil tussen rijke oliën zoals carnauba en fillers.

Enzvoorts....
 
  • Leuk
Reactions: Steven130690
Minder glas minder glas...
Ik vind dat het amper / geen waarneembaar verschil zit qua glas tussen de fusso en en de 845.

Wel is de 845 makkelijker te gebruiken.

Misschien is dit een beetje vloeken in de kerk, maar we moeten ook niet gaan overdrijven. Zoveel extra glas geeft zo'n wax nou ook weer niet. De glans wordt voornamelijk veroorzaakt door de voorbereiding
 
Vanavond een vlakje Colli 915 over de Fusso Coat gezet. Resultaat is dan exact als de Colli 915 op zichzelf (ook de beading). Verschil is live echt wel te zien (niet extreem een "normaal mens" ;) zal het niet zien denk ik), of het prijsverschil dus te rechtvaardigen is... is echt een 2e. Bij de Colli lijkt de lak "dieper" als het ware en ietsje "natter". Misschien door de wat lastige kleur is het een slecht voorbeeld. Is niet het normale Audi zilver hij verkleurd iets afhankelijk van de lichtval (Monza Silver dacht ik), maar ook dat effect van van de kleur komt ietsje meer tot zijn recht. Op de foto zal het lastig te zien zijn vrees ik...

De standtijd zullen we in deze opzet niet meer zien vrees ik. Het regende daarstraks en het gezicht van die banen was niet om aan te zien. Plus ik vond nog 2 plekjes in de lak die me niet bevielen op de motorkap dus heb ff Mn DAP gepakt...

P.s. Mn vrouw zegt dat ik doorgeslagen ben... :p
 

Bijlagen

  • IMG_6500.JPG
    IMG_6500.JPG
    115,3 KB · Weergaven: 214
  • IMG_6501.JPG
    IMG_6501.JPG
    143,9 KB · Weergaven: 180
  • IMG_6503.JPG
    IMG_6503.JPG
    119,9 KB · Weergaven: 213
  • IMG_6504.JPG
    IMG_6504.JPG
    105,4 KB · Weergaven: 190
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Mijn wederhelft zegt dat ik geobsedeerd ben. Dat klopt

Mijn Audi is ook zilver. En daarop geeft 476s echt een ziekelijke glans!
 
Vanavond een vlakje Colli 915 over de Fusso Coat gezet. Resultaat is dan exact als de Colli 915 op zichzelf (ook de beading). Verschil is live echt wel te zien (niet extreem een "normaal mens" ;) zal het niet zien denk ik), of het prijsverschil dus te rechtvaardigen is... is echt een 2e.

Wat was jouw verwachting van deze test? :D Het is logisch dat als je de 915 over iets anders legt, dat je dan de eigenschappen van de 915 zal zien.

Wat bedoel je met het rechtvaardigen van het prijsverschil? Dat de Fusso goedkoper is als de 915?


De 915 gebruik ik alleen op donkere kleuren omdat dán de oliën iets kunnen doen. Althans, duidelijk wat doen. :p Op lichte kleuren gebruik ik dan de 476s.
 
Wat bedoel je met het rechtvaardigen van het prijsverschil? Dat de Fusso goedkoper is als de 915?

Inderdaad, het prijsverschil is groot tussen de 2... Bang (Big bang) voor je euro heb je echt wel met de Fusso... En regen is ineens zo erg niet meer heerlijk die wegvliegende druppels. :p

Ow enne bedankt he! Nou wil ik ook de 476s hebben :joy:
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx