• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Miniscuul kleine swirls/krasjes na wassen

Marc O.

Detailing trainee
8 okt 2016
28
25
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week onze nieuwe Saab een volledige poetsbeurt gegeven:
- Wassen volgens het 2 emmer principe met een schone Monello washand
- Kleien en daarna opnieuw afgespoeld, gewassen en gedroogd met een nieuwe droogdoek (Monello)
- Gepolijst met Monello Veloce op een oranje pad, daarna Mezzo op een groene pad en daarna Finale op een zwarte pad
- Ontvet met Gyeon Prep
- In de Fusso sealant gezet

Nu, een week later, valt het me op dat er allemaal miniscuul kleine krasjes in lijken te zitten nadat ik de auto wederom heb gewassen en gedroogd (wederom met een schone, net uitgewassen, washand en droogdoek). Ik merk ook dat ik met een veeg van een vinger die krasjes ter plaatse kan 'wegvegen'.

Wat doe ik fout, of wat vergeet ik?
 
Het grootste risico op swirls is bij het wassen, hoe voorzichtig je ook doet.
Het is bijna onmogelijk om swirl vrij te wassen.
Het enige wat je kan doen, is het risico zo veel mogelijk te beperken door de juiste 2-emmer was methode.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Vettigheid, lijkt mij dan.
Ik zou dit voortaan op een witte pad doen, deze heeft een cuttingfactor. De zwarte of rode pad niet.
Greetz

Ook als na die polijstbeurt de lak echt helemaal vrij van swirls was? Ik heb echt het idee dat ze een week later door het wassen of drogen zijn ontstaan.


Vettigheid, lijkt mij dan.

Met een oude doek zou ik me daar iets bij kunnen indenken, maar deze kwam recht uit de verpakking :confused:
 
Overigens heb ik ook het idee dat dit zich eerder voordoet met Fusso. Hiervoor gebruikte ik PB's Black Hole, PB's Liquid Blue en afgetopt met PB's EXT sealant. Kan me niet herinneren dat ik daar toen ook al last mee had.

Is dat verklaarbaar?
 
Vraag me af of de 'swirls' die je ziet niet gewoon sporen van de doek zijn in de Fusso. Overigens als een doek een paar keer gewassen is, wordt ie als het goed is wat zachter.
 
Vraag me af of de 'swirls' die je ziet niet gewoon sporen van de doek zijn in de Fusso.

Die gedachte was idd. ook in me opgekomen. Maar ik zou denken dat die Fusso na een week toch wel behoorlijk uitgehard zou moeten zijn. Is het raadzaam om bijvoorbeeld een uur (of langer?) na het uitpoetsen nog eens na te boenen? En indien ja, doe ik dat 'droog' of met een detailspray?
 
Ik heb geen ervaring met Fusso, maar zoals ik ook al aangaf kan het een combinatie zijn van nieuwe doek én Fusso. (dus kans dat het volgende keer niet meer optreedt als je doek een keer is gewassen)
 
Met een oude doek zou ik me daar iets bij kunnen indenken, maar deze kwam recht uit de verpakking

Het is beter eerst je doek te wassen voor gebruik. De fabriek waar die doeken gemaakt worden zijn niet de schoonste.
Ik doe de doeken altijd een nachtje in een emmer warm water met een beetje MF Wash. Je zult zien dat er behoorlijk wat vuil uit komt.
 
heel moeilijk dit zonde de auto te zien... maar als je zegt dat je de "krasjes" met je vinger kan weg vegen... dan krijg ik het gevoel dat de fusso er te dik op zit... of misschien niet goed gecured..

Blijft gissen om uit verhalen te vertellen wat er mis is
 
Zit er beslist niet te dik op. Dat ie niet goed gecured is zou inderdaad best kunnen. Vanwege een aankomende regenbui heb ik vorige week wat sneller moeten uitboenen dan ik normaliter zou doen. Echter, bij mijn andere auto (toen ik de Fusso wél lang genoeg heb laten curen) heb ik hetzelfde verschijnsel.
 
Ik merk ook dat ik met een veeg van een vinger die krasjes ter plaatse kan 'wegvegen'.
Vettigheid, lijkt mij dan.
Met een oude doek zou ik me daar iets bij kunnen indenken, maar deze kwam recht uit de verpakking :confused:


Dus de ''krassen'' die ontstaan, zijn eigenlijk geen kassen, maar strepen. Je kan deze met je vinger weer wegvegen. Wanneer je met nieuw of oude doeken krassen trekt, zit er iets in je doek. Wanneer je doekin zijn geheel té hard is, dan zal je marring veroorzaken. Er zit dus vettigheid op je lak of je sealant is niet uitgehard ofso. Dit hoeft niks met je doeken te maken te hebben, het zit immers op je lak en niet je doeken.

Finale op een zwarte pad
Ik zou dit voortaan op een witte pad doen, deze heeft een cuttingfactor. De zwarte of rode pad niet.
Ook als na die polijstbeurt de lak echt helemaal vrij van swirls was? Ik heb echt het idee dat ze een week later door het wassen of drogen zijn ontstaan.

Deze snap ik even niet. :p



Greetz
 
Deze snap ik even niet. :p

Vorige week heb ik de auto gepolijst en in de Fusso gezet. Zowel direct na het polijsten als na het aanbrengen/uitboenen van de Fusso waren er absoluut geen 'krasjes' te zien. Die kwamen er pas nadat ik de auto vanmorgen nogmaals gewassen en gedroogd had.
 
Vorige week heb ik de auto gepolijst en in de Fusso gezet. Zowel direct na het polijsten als na het aanbrengen/uitboenen van de Fusso waren er absoluut geen 'krasjes' te zien. Die kwamen er pas nadat ik de auto vanmorgen nogmaals gewassen en gedroogd had.
Jah, ik snapte je verhaal, maar ik snapte de reacties op mijn reacties niet. :p

Dus, voor een derde keer; Je raakt de lak aan met je washmitt, droogdoek en dergelijke, er ontstaan vegen op je lak die je met je vinger weg kan halen. Conclusie, er zit iets vettigs op je lak óf je sealant reageert op de aanrakingen.

Heb je geprobeerd met een detailerspray erbij de lak af te nemen?
Gebruik een doek met meer dichtheid, zoals bijv. de Bordi's?

Enzovoorts..



Greetz
 
Mijn idee: niet helemaal lekker de Fusso afgenomen.

Ik heb het zelf nog wel eens dat ik denk alles netjes afgenomen te hebben, maar dat ik een paar dagen naderhand nog wat restjes tegenkom (vooral bij randjes).
Soms lijken die restjes als ze gewoon op een paneel zitten op krasjes.
 
wat ik doe om swirls en krassen te voorkomen (zoveel mogelijk dan want helemaal voorkomen gaat niet lukken helaas) is bij de wasbox de auto afspuiten om het zand eraf te krijgen en daar met de 2 emmer methode wassen. en ook de auto aaien met een washmitt met veel sop en water en ook afdrogen is aaien met een watermagneetdoek. en minimaal 1x per week auto wassen.