• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mogen microvezeldoeken in de droger? Het etiket zegt van niet.

Boba4

Detailing rookie
23 jan 2011
16
0
Ik heb vandaag een aantal microvezeldoekjes gekocht en op de verpakking staat:
kan meer dan 500 keer gewassen worden op 60 C zonder wasverzachter, niet in de droogmachine.

Je raadt het al, ik zie net de doekjes in de droger. Betekent dat de doekjes dan minder vaak te gebruiken zijn of gaat de gehele werkeing dan meteen verloren?

Vandaag trouwens mijn eerste Detailing producten gehaald ;)
-microvezeldoekjes
-NXT Glasscleaner
-Turlewax extreme nano tech bumper en cockpit

Mvg Bob
 
Geen paniek.
MicroFiber doeken kunnen best tegen een stootje, ook tegen de droger.
De een doet ze er nooit in de ander juist wel en soms alleen op de koudstand.
Feit is dat drogen op een rekje, en vooral binnen, zorgt dat ze iets stugger worden.
Dat heeft te maken met het opdrogen van kalk uit het waswater.
Voor en tijdens het drogen wat mee wapperen helpt.
Dat is precies wat een droger voor je doet.

En nu lekker veel lezen. Tips genoeg op het forum.

Hans
 
Ik heb mijn doeken allemaal in de droger gehad, er is er nog geen een die ik weg heb moeten gooien omdat hij niet meer zou werken..
Het geen wasverzachter verhaal is een stuk belangrijker.

owja meeste zijn al een jaar of 2/3 oud
 
Hoe zit dat eigenlijk met die delerium droogdoek?? Die hang ik nu na het wassen altijd uit, maar met deze tempraturen duurt het vaak lang voor die droog is, kan je die ook in de droger gooien??
 
Ik gooi alles in de droger, behalve de foampads. Zelfs de MF applicator pads dus. Dat heeft me tot nu toe 1 pad gekost, die het uiteindelijk niet overleefde. Maar het levert me zoveel gemak op dat ik het dat wel waard vind (het zijn dan ook cheap-ass merkloze MF pads van een euro, dus dat is dan ook niet zo'n ramp). Met de doeken nog geen enkel probleem gehad, inclusief de CG Miracle Dryer.
Wel zet ik de droger altijd op de 'lage temperatuur' stand.
 
Doeken gaan altijd de droger in! Ze komen er dan heerlijk zacht uit en dan zijn de vezels ook nog eens netjes uit elkaar (like new).
 
Hoe doen jullie ze dan wassen? Hoelang gaan ze erin en wat doen jullie erbij om ze te ''wassen''?

Welke stand enzo..
 
Als je de Delirium doeken in de droger stopt moet je niet iets meedrogen wat een andere kleur heeft ............. geldt ook voor het wassen namelijk.
Ze geven de eerste paar keer best wel af (ook al behandel je ze met iets waardoor ze niet afgeven), tis net als met oranje en rode kleren, opassen wat je erbij stopt.
P.S ik stop helemaal niets in de droger, geen doeken, geen pads. Op de hand wassen en dan op het wasrek en zoals al gezegd af en toe even wapperen (scheelt een stuk).
 
Bij mij gaat alles met microvezel de droger in.
(Bone spons en mini-microvezelsponsjes van de Action uitgezonderd dan; die blijken er niet zo goed tegen te kunnen)
 
Alles in de wasmachine op 40 graden. Komen er als nieuw uit. Niet teveel wasmiddel en gewoon op rekje laten drogen. Maar dat weet mijn schat allemaal :)
 
Bij mij ook alles in de wasmachine, behalve mijn wookie. Ik laat ze drogen binnen of buiten op een rekje. Indien ze stugg worden, nachtje laten weken in water+azijn. Ze worden dan wat zachter door de kalk die je afbreekt :p

Wat ik wel graag zou willen weten, wasverzachter mag niet... maar welk type wasmiddel mag? Want je hebt er vele met bv optische witmiddelen. Bij bv een product voor gekleurde was heb je dit niet... merken mag ook dan weet ik wat te nemen in de toekomst :)
 
in principe kan elk kleurwasmiddel zonder wasverzachter. (volgens mij Ariël wel en Color Reus, etc.)

Zelf gebruik ik altijd de Micro Restore. Handige doseerfles, frisse geur en goede waskracht. Bovendien is dit middel zeker weten vrij van elke vorm van bleek en wasverzachter.
 
Alle MF-doeken gaan bij mij in de wasmachine samen met droogdoeken,MF-pads en washandschoen.
Wasprogramma op 30° en fijnewas.
Telkens een kleine portie wasmiddel en een wasdop azijn
Een keer per maand gaat er als extra een dosis Microvezelrestorer bij.
Als mijn doeken zwaar vervuild zijn doe ik er nog een scheutje APC bij.
Droogkast wordt elke keer aangesproken op lage temperatuur.
Je ziet dat "doekjes wassen" ook een wetenschap is;) ....
 
Mijn ervaring is dat de mf doeken hun werking verliezen als ze of te heet worden gewassen of als ze in de droger gaan (warme lucht). Je kunt het goed testen door te voelen. Een goeie mf doek blijft "plakken" aan je vingers. Als de mf doek aan te hete temperaturen is blootgesteld, voel je dit niet.
Ik stop mijn doeken nooit in de droger. Ik laat ze aan de lucht drogen.
Wel gebruik ik altijd Microrestore met een schep vanish. De vanish haalt meer vlekken weg.
 
vlekken spuit ik altijd in met APC 1:5 en borstel het licht in. Kwartiertje in laten trekken en dan de wasmachine aan.

Zoals je ziet: er zijn net zoveel mogelijkheden om je doeken te wasen als dat er detailers zijn ;)
 
alle pads en doeken vliegen in de wasmachine (zonder wasverzachter) en daarna 40min in de droogkast op lage temperatuur, komen er zonder problemen terug uit !