• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Mezzo > Monello Finale > en dan?...

Tuttivini

Detailing addict
27 mrt 2019
61
60
Carcleaners,

Ben sinds kort in het bezit van een recente Audi A3 in metallic zwart.
Wil deze binnenkort eens goed onderhanden nemen met mijn Meguiars G220 (was een ex Audi demo auto, en is denk ik wel eens door wasstraten gegaan...).

Nu heb ik nog Monello Raffini Mezzo en Raffini Finale staan, die ik ooit gekocht had voor mijn vroegere Audi TT.
Had toen, bij Carclean, die keus gemaakt omdat ik begreep dat Monello erg geschikt is voor de harde Audi lak.

Nu ik die producten nog eens goed bekijk, mis ik volgens mij na de Raffini Finale stap, een wax/sealer!?
Omdat ik alles op de een of andere manier graag bij één merk hou :cool: (heb net ook Monello Artico Magico foam en Monelo Lavare shampoo in bestelling gezet), zocht ik naar een wax / sealer van Monello.
Maar die bestaat niet?!?

Wat zou er mooi op aan sluiten?
Ik heb nog een fles Poorboys World EX Sealant met Carnauba staan.
Is dat (gebaseerd op jullie mogelijke ervaringen) een lekkere combi? Of andere adviezen?
 
De EX Sealant is een best goede als wax. Ik mis eerder de Veloce in de polijst serie voor Mezzo. Ik denk dat Mezzo niet hard genoeg is om correctie te halen op een Audi van dit caliber.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Fijn om te horen dat mijn PB Ex met Carnauba er fijn op kan.

De Veloce als stap vóór de Mezzo is idd misschien een idee, ivm de hogere cutting factor.

De Audi (2017) heeft alleen set last van een paar lichte wasstraat krasjes, ik zal de Veloce er nog bij kopen voor de panelen waarop dat mogelijk nodig kan zijn.
In principe heeft mijn Audi (2017) alleen wat lichte wasstraat krasjes.
Maar beter de Veloce dan idd eerst gebruiken, dan dat ik na alle stappen er achter kom dat ik die mistte en alles overnieuw kan doen.

Jammer dat Monello wax niet meer bestaat... had het graag 'matchend' gehouden, maar zal nu mijn PB Ex met Carnauba gaan testen, ook benieuwd of ik daar een beetje lange standtijd uit mag halen.
 
Waarvoor wil je alles perse van hetzelfde merk. De polijstmiddelen van Monello worden volgens mij gemaakt door menzerna. Zo zullen er ook wel andere dingen zijn die een andere fabrikant maakt.

Tevens zijn sommige fabrikanten heel goed in het maken van sommige producten, maar veel minder in het maken van andere producten. Dodo juice maakt bijvoorbeeld veel waxen maar geen polijstmiddelen.

Als je een wax uit een wat hoger segment dan poorboys wil, dan maken bijvoorbeeld dodo juice, collinite en waxaddict goede waxen.
 
Lichte defecten betekent niet perse dat je een licht polijstmiddel nodig hebt. ;) Als de lak aan de harde kant is, dan moet je ook voor lichte defecten wel door de harde lak kunnen slijpen.

Het kan wel met een fijner middel, maar dan zal je keer hits moeten doen. (Waarschijnlijk tot vervelend toe)
 
Ahaaaa... Monello is dus Menzerna. Thanks!

@dennisdennis-12 Het hoeft niet perse van hetzelfde merk te zijn hoor. Je hebt gelijk, elk merk heeft zijn specialiteit. Alleen is gewoon mijn 'gevoel', dat ik na een hele serie van Monello producten af sluit (wax / sealer) met ook een Monello product...
Maar een ander merk is ook uiteraard goed, want wat ik wil is natuurlijk dat het gewoon een dikke standtijd en fraaie beading de komende maanden op gaat leveren.
Als dat mag lukken met de PB Ex-met-carnauba die ik nog heb staan, dan is dat top. Als dat veel beter gaat als ik een paar tientjes moet uitgeven aan iets als Collonite 476s/915 of vloeibaar 845.., iets van DJ, etc. dan doe ik dat uiteraard.

@Quantoxx Onnodig met een te lage stap (Mezzo) de lak 'slijpen' is idd niet wijs. Ik zal de Veloce er bij kopen om op de panelen te doen die dat nodig hebben, voordat ik verder ga met Mezzo en Finale! Thanks.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vh weekeinde voor het eerst menzerna polijstmiddelen gebruikt, zeer goed bevallen. Makkelijke verwerking, bijna niet stoffen, makkelijk afnemen en mooi resultaat. Na polijsten ontvetten, evt Rejuvenate, ik gebruik altijd pure van M&K en dan de wax erop.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
@Tuttivini als je het heel letterlijk neemt is je lak na behandelen met polijstmiddelen van Monello NIET voorzien van Monello op de lak, want het polijst residu neem je af en na ontvetten is er geen materiaal van Monello meer over op de lak, alleen schone lak...dus kan ieder merk erop want DAT is je eerste laag op de lak.

Scherp!!!
Nou dan denk ik dat ik eerst maar eens (ik begin er volgende week aan), mijn PB EX met Carnauba als wax/sealer er als afsluiter op zet, de aankomende weken de standtijd, beading en glans/diepte op de zwarte Audi lak in de gaten ga houden, en als dat niet bevalt ik hem alsnog voorzie van bijv Collonite, wat met ook fantastisch lijkt qua standtijd/manier van aanbrengen/prijs.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ok ok, change of plans :yum
Schoot mij weer te binnen waarom ik die fles PB EX met carnauba 'nog had staan'.
Ooit op mijn vroegere Audi TT een paar keer gebruikt en kan me weer herinneren dat de standtijd toen echt (te) laag was. Een maandje max. Daarna kreeg ik nul beading meer bij het wassen/afspoelen.
Daarom pakte ik de fles nooit meer.

Dus wat Collinite filmpjes gekeken.
Dat lijkt écht wel goed spul met maaaaanden standtijd.
Dat maar eens kopen.

Maar welke? Wil kiezen voor de vloeibare 845 indicator of de vaste 476s.
(De 915 net tikkie te prijzig vindt ik)

De 476s zou een langere standtijd hebben, maar ik lees veel dat men deze vooral voor de winter kiest?!... En het wordt juist zomer...
Ik wil dus lange standtijd en diepe glans op zwarte Audi lak.

Ervaring? Tips?
 
Maaaanden standtijd zonder boosters is voor de meeste waxen niet haalbaar. ;) Beading en sheeting nemen altijd af.

Voordat het weer een "welke wax? - topic wordt; Alle genoemde waxen zijn prima, maar voor een zwarte lak zou ik sowieso de 915 gebruiken voor de warmte of de 845 voor de glasachtige glans.
 
@Tuttivini ,werk jij liever met een vaste of een vloeibare wax?
Persoonlijk zou ik voor 476 kiezen ,heb je minder tijd of vind je smeren vervelend breng dan de 845 met de machine op.
 
@Ric325i Ik merk dat ik na al het 'machinale geweld' bij de polijst stappen,het altijd prettig vond om een wax met de hand op te brengen. Lekker even te laten curen en dan handmatig uit te poetsen.
Dat deed ik altijd met vloeibare waxen (NXT, Goldclass en PB EX-carnauba).

Nu ik dat dus van Collinite wil, mag dat ook weer vloeibaar zijn, maar misschien is uit een blikje smeren, ook wel fijn(er).
Standtijd en glans zijn iig belangrijk voor me.
 
Standtijd van 845 is al goed en 476 zal net iets beter zijn maar ze verwerken allebei prima. Maak er een sport van om wax zo dun mogelijk aan te brengen gewoon doorwrijven zolang de pad wax af blijft geven.
90% Van je eindresultaat (glans) verkrijg je door netjes te polijsten een wax is “slechts” een beschermlaag.
Voegt wel iets toe maar marginaal ivm voorgaande stappen.
 
  • Leuk
Reactions: Tuttivini