• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello pads scheuren kapot

Tarabass

Detailing chief
13 jul 2016
278
88
44
Elburg
Mijn gele en witte monello pads scheuren kapot. De gele pad is eigenlijk niet meer te gebruiken, terwijl ik met deze pad maar één auto heb gedaan (3 hits op een vw polo). De witte pad heb ik nog minder gebruikt, maar begint ook al te scheuren. Mijn oranje en zwarte pads blijven wel goed.

Ik heb me aan alles gehouden. Schoonmaken na 2/3 hits, droog draaien in een emmer, na het polijsten grondig schoonspoelen, niet in de wasmachine, drogen met de polijstkant naar beneden, niet aan het schuim lostrekken, etc.

Wie kent dit verschijnsel? En wat kan ik er aan doen? Het zou toch niet mogen?

20170925_085935.jpg 20170925_085944.jpg 20170925_085958.jpg 20170925_090007.jpg 20170925_090015.jpg 20170925_090025.jpg 20170925_090035.jpg 20170925_090043.jpg 20170925_090049.jpg 20170925_090056.jpg
 
Ik geef juist helemaal geen druk op mijn dap900 v3 tijdens polijsten. Ik laat mijn hand er een beetje op rusten, maar zet zeker geen kracht. En een gele pad gebruik ik op stand 6, de hoogste stand. De witte gebruik ik altijd op stand 4 (na oranje op stand 5).
 
Druk je misschien te hard op de machine ?
Welke machine is gebruikt ?

Ik heb met mijn pads al wel 10 auto's gedaan en ze zijn nog als nieuw.
 
Het gaat vooral om het slingeren, kan dus ook van een pad met water die te hard vrij draait
De zachte laag blijft vast zitten aan de velcro, de kracht trekt aan het (natte) schuim
Bij normaal gebruik gebeurt dit niet

Op een rotary heb je het slingeren minder, zie je dit ook niet gebeuren
 
Het enige wat ik eigenlijk kan bedenken is dat het droog draaien in een emmer de schuldige is. Wat ik doe is de pad spoelen in het water, druk hem weer op de dap, en houd de dap dan in de emmer. Dan zet ik hem op stand 1, totdat hij niet meer spettert, en dan bouw ik de snelheid langzaam op naar standje 6.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
3 hits en dan al je foam zó naar de knoppen??? Ziet eruit als te hard duwen tijdens polijsten (wat je blijkbaar niet doet) of met een zeiknatte pad op een te hoge stand droogdraaien.

Ik heb mijn eerste Monello-pads nog na 2,5 jaar en zo'n details. Het foam word wat sneller 'week' als het warm word, maar werkt nog prima. Als jij na 3 hits al dit probleem hebt, gaat er iets niet goed. :)
 
Ow, onze berichten kruistte elkaar. :)

Ooh, dan is het drogen ook niet het probleem. Althans, droogdraaien op stand 1 is prima, maar droog is droog en stand 6 draaien zonder weerstand is misschien een factor?
 
Het is ook niet dat het klittebandgedeelte los raakt. Hij scheurt echt in het schuim. Ik heb de gele zaterdag nog geprobeerd te gebruiken, maar hij slingert nu echt alle kanten op en het schuim vliegt letterlijk in de rondte :(

Maar hoe draaien jullie je pad droog tussen de hits door?
 
Dat doe ik ook. Ik houd hem in het water en masseer met mijn duimen het residu naar buiten uit de pad. Dan knijp ik het water er zoveel mogelijk uit. Dan terug op de dap en op stand 1 totdat hij niet meer spettert. Dan bouw ik op tot standje 6.
 
Weet je zeker dat ze schoon zijn en stiekem niet verzadigd zijn??

Ik heb dan wel een padwasher, maak schoon op stand 1, ca 30 seconden en draai op stand 6 droog max 1 minuut. Totaal geen problemen mee. Heb de pads nu toch al een paar keer gebruikt.
 
Ik denk niet dat ik ze te nat weer op de machine doe, of dat ze nog verzadigd zijn. Ik ben een echt pietje precies wat dat betreft en raffel nooit iets af. Ik heb me ook goed ingelezen hoe mijn spullen netjes te houden en ze te onderhouden. Maar het kan natuurlijk dat mijn perceptie van droog of schoon anders is.

Ik ga er op letten en ben iig blij dat het niet normaal is dat ik elke auto zo'n beetje nieuwe pads moet halen. Nu deze vervangen en kijken waar het mis gaat. Misschien moet ik eens een filmpje maken van mijn procedure of iets.
 
Ik heb hetzelfde gehad. Was wel met monello pad op mijn rupes 15.
Hield mijn polijstmachine niet vlak genoeg en verkeerde druk, daardoor ging hij in de pad snijden (denk dat dat het probleem was)
 
Het snijden in de pad komt heb ik alleen bij mijn kleinere foampads. Deze draai ik op een te kleine backingplate en dan raffelt de rand af.

Jij hebt de recessed pads en ze scheuren/kruimelen aan de binnenzijde van de opstaande rand. Dit is natuurlijk wel waar de backingplate IN je pad valt.
Gebruik je een DAP of iets met een grotere uitslag? Bij een Plus/Rupes/etc. kan een vlakke pad om zichzelf heen wringen (torken?) wanneer het oppervlak van de pad wat op de lak ligt niet evenredig draait met de backingplate. Dán kan ik mij voorstellen dat de pad juist op deze plek overbelast wordt.
 
Ik gebruik een dap 900. Ik let echter goed op of ik de machine recht op het plaatwerk hou. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik hem toch verkeerd gebruik. Aan het droog draaien lijkt het niet te liggen, ik sluit het overigens niet uit, maar doe het in principe net zoals anderen als ik het zo lees.

Het valt me verder op dat de oranje pad wel goed blijft, maar die is steviger. Echter blijven m'n zwarte pads (glazen en polishen) ook goed. En die zijn ook zacht. Ik ga de volgende keer eens goed opletten. Maar blijf het vreemd vinden, ik doe eigenlijk alle dingen die jullie nu ook aandragen hehe.
 
Ik doe meestal vier korreltjes pasta op de pad, op kleinere delen soms drie. Dat dep ik op het plaatwerk en verdeel het dan op strand één. Zet dan de machine op bijvoorbeeld zes. Vervolgens zet ik de pad op het plaatwerk en zet de machine aan om aan de hit te beginnen.

Wat ik trouwens ook nog doe is voordat ik de pasta erop doe eerst even een pufje detail erop.