• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Senza Acqua Piazza nemen geen water op.

De tips die ik heb gelezen mbt drogen van droogdoeken is na het "bijna koud" wassen en kort wassen (20/30 graden, half uurtje want er is niks in de doek getrokken behalve water en minimale vervuiling want schone auto en hitte is vooral nodig om aangekleefd polijstmiddel of wax op te lossen) kunnen de doeken even op zo koud mogelijk in de droger (15 minuten) en dan in de lucht laten drogen op het wasrek/waslijn na het uitkloppen van de doeken voor het ophangen.

Ook bij een droger op te hoge temperatuur kan de microvezel op den duur "smelten" en de vezel beschadigen.
Ik heb nu drie "niet droogdoeken" welke niet meer echt fluffy en zacht te krijgen zijn omdat ze én te heet gewassen én gedroogd zijn.
Ze zijn wel echt schoon hoor maar vochtopname is beduidend minder en eigenlijk zijn ze te grof om ze nog op lakwerk te gebruiken en heb ze dus gedegradeerd naar interieur doeken.

Er zijn zoveel theorieën en manieren om je doeken in goede conditie te houden en ik wil niet zeggen dat dit de enige goede wijze is maar wilde deze info wel ff delen met daarbij te zeggen dat zelfs 3/4 jaar oude doeken nog steeds mooi zacht zijn en veilig voor lakwerk en het drogen van de auto (droogdoeken dan)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik laat de doeken altijd eerst 24 uur weken in de azijn. gebruik daar de wasemmers voor. Zorg altijd wel dat je doeken niet gaat mixen in de wasmachine. zeker droogdoeken, polijst doeken en raamdoeken apart van elkaar houden.
 
Heren, ik heb ze 24 uur geweekt in azijn, 2 keer gewassen op 40 graden en ze waren nog niet door en door schoon.
Nu op 60 graden, met azijn en gewoon wasmiddel zijn ze er tip top uit gekomen.

Daarom trek ik de conclusie dat de warme was in dit geval heeft geholpen om de echt vettige zooi eruit te wassen.

Hopelijk zal dit niet iedere keer nodig zijn...
Nu nog op zoek naar een goed wasmiddel als vervanger voor mijn micro-restore.
 
Ik zie dit topic nu pas. Wat me wel opvalt is dat de Piazza's van @Ferdy grijs van kleur zijn, waar die van mij gewoon wit zijn, net als de grote Monello droogdoek. Mijn grote droogdoek is denk ik zo'n 5 jaar oud, en afgelopen vrijdag had ik ongeveer de helft van de capaciteit van de doek nodig na een wasbeurt (detailbeurt had ie vorige week gehad met vers waxlaagje). Ik had er een Piazza bij voor de plekjes waar de grote droogdoek lastig is (onder deurgrepen, dakrails, hoekjes tussen buitenspiegels en carrosserie), ik gebruik die een paar jaar en eigenlijk geen enkel probleem.

Als ik het topic doorlees, krijg ik ook het idee dat het middel voor de rinseless wash de boosdoener is. Eigenlijk is een droogdoek daar ook niet voor gemaakt: die is speciaal om water op te nemen, en niet voor allerlei andere detailproducten. Ik denk dus dat je voor een rinseless wash eigenlijk een ander type doek moet gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
@Ferdy het was ook niet bedoeld als kritiek op jou werkwijze bij het probleem wat je ervaarde met jou droogdoeken maar als algemene info bij microvezel doeken welke nog nieuw of bijna nieuw zijn.

Ik heb verschillende doeken over de laatste jaren "verpest" door ze lang verkeerd te behandelen en dat vind ik zonde, ook voor anderen, vandaar de tips.
Een enkele keer wat heter of te lang in de droger zal geen ramp zijn voor een doek maar te vaak wel.
Ik hoop dat jou doeken nu weer water opnemen zoals het hoort en dat je probleem verholpen is door het weken en wassen.
Het weken van de doeken is sowieso een goede techniek van onderhoud.

Excuses voor de topicvervuiling aangezien het bij jou om de droogdoeken ging welke niet meer droogde en niet het onderhoud daarvan.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy en Cordoba
@Altos alsjeblieft geen excuses, elke info helpt. Soms komen dingen wat bot over via tekst op internet, maar ik apprecieer ieders hulp en ervaring. Begrijp me niet verkeerd!
Ik moet ook nog heel veel leren hoor.

Zal de doeken niet in de droger gaan stoppen, ze komen nagenoeg droog uit de wasmachine. Een droger kan doeken echt snel laten slijten.

@Cordoba Heb je een suggestie?
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Jah, foen ik de grijze doeken zag dacht ik ook; "Huh, die van mij zijn wit?!" ... :)

Ik deed mijn doeken ook in de droger met tennisballen, "20 min. luchten". De laatste keer heb ik de doeken een aantal uur geweekt in de PB's wasmiddel, uitgespoeld en opnieuw in de PB's voor een uur. Deze lading met water en al in de wasmachine.
Beetje PB's in de lade en toen een programma van een uur en 800 toeren centrifugeren.
Kwamen vrij droog en fluffy uit de machine en zo zijn ze nu nog aan de waslijn.

Thanx voor alle info in dit topic. Ook mijn droogdoeken deden raar, dus als bovenstaande niet geholpen heeft, ga ik ook met azijn aan de gang.



Thanx
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
@tembaco Ik zie nu in de shop inderdaad dat bij het triopak Piazza een foto van grijze doeken staat, terwijl bij de enkele doek een witte doek staat afgebeeld.

@Ferdy Om even niet in een merkendiscussie/voorkeur te komen, hou ik het gemakshalve dan even op een Monello doek als suggestie. In eerste instantie denk ik dan aan Peluche Bianco, maar ik ben bang dat die teveel op de Piazza lijkt qua vezels, en gevoelsmatig heb ik dat bij Peluche Verde ook. Ik weet niet wat voor doeken je al hebt, anders gewoon een andere doek proberen, ik twijfel of ik een Piccolo Nero (meerdere) vanwege de wat kortere vezel, of een Senza Bordi misschien meer geschikt zijn voor een waterless wash.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy en tembaco
Ik doe geen waterless wash, maar een rinseless wash. Doorgaans adviseren gebruikers van deze methode doeken te gebruiken met lange vezels en hoge gram/m2.

Bedankt voor je suggestie, ik zal eens een doek proberen met lagere gram/m2 en kortere vezels. Zoals de nero of ander merk doeken die ik heb liggen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Is er een bepaalde verhouding azijn dat je moet gebruiken? Ik doe er meestal een geutje in, maar nooit bij stil gestaan wat nu eigenlijk een juiste dosering is.
Kan teveel azijn dan weer een nefaste werking hebben voor de microvezels of maakt dat niet uit?