• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello spraybottles verliezen druk en 'lekken'

Sgoon

Detailing rookie
15 aug 2021
27
15
Beste cleaners,

Ik heb eergisteren een set Monello spray bottles gekocht voor wat fijner werk, en om zelf APC te mengen.
Mede door de reviews (ik weet, die zijn niet heilig) en wegens wat reacties van forumleden, ging ik vol goede moed aan de slag vandaag.
Echter ben ik zelf niet zo erg tevreden over de spraybottles, en was benieuwd of ik iets verkeerd doe, of dat iemand wat tips voor mij heeft.

Ik zal het even uitleggen.
Spray bottles houdt je eigenlijk nooit helemaal rechtop. Je sprayed tenslotte vaak op vlakke objecten en dan komt de fles wat schuin te staan.
Nu is het zo dat de flessen niet heel erg lang zijn, maar meer kort en wat breder. Mede hierdoor gebeurt het heel snel dat de slang die erin zit, maar een klein beetje water heeft om op te pompen en verliest hij de druk en sprayed hij helemaal niet meer fijn.

Ik heb al geprobeerd om de slang zo te vormen dat hij dezelfde kant op buigt als de spuitmond, zodat je er minder last van hebt, maar hij gaat vaak terug omhoog als het ware.
Het is nu zo dat als ik 1 stoel heb gedaan, dat ik de fles dan eigenlijk al niet meer verder kan gebruiken en opnieuw bij moet vullen.

Daarnaast lekt hij ook vrij veel (druppelvorming). Er zit natuurlijk een soort systeem in dat hij ook nog wat sprayed als de 'trigger' terug komt, echter neemt de spray druk dan ook langzaam af, en laat hij druppels vallen, die vervolgens weer op andere delen komen en later vlekken geven (als ik niet goed oplet en het niet direct schoonmaak).

Ik heb hier redelijk wat andere "goedkope" sprayflessen, en die hebben dit niet. Ze zijn ook langer en smaller, waardoor je de drukverlies van de slang niet hebt.
Ook stopt de spray wat abrupter, waardoor hij ook niet echt gaat lekken.

Ik kan echt iets gruwelijks verkeerd doen natuurlijk, maar anders snap ik een ontwerp als dit niet zo goed. Vanwaar de korte brede fles? En kan er iets gedaan worden aan de langzaam afnemende spray bij het terugkomen van de trigger? De druppels zijn namelijk erg vervelend, en zoals gezegd heb ik dit niet bij andere spray bottles.

IMG_20210825_173512.jpg
 
Ik probeer even net je mee te denken. ;) Ik heb namelijk helemaal niet deze ervaring met de Monello-flessen.

* Slang hangt zelfs bij heel erg schuin houden (foto) toch nog gewoon in de vloeistof?
* Als het filter/zuigmondje weer omhoog drijft nadat je 'm richting de sprayer hebt gedraaid, dan is er dus nog voldoende vloeistof om hem te laten drijven en te weinig gewicht. (Er zit ook geen gaasje in?)
* Dit is geen dual-action sprayer, dus bij loslaten van de trigger hoort er geen vloeistof uit te komen.

Het slangetje korter maken is simpel (schaar o.i.d) en kan al een hoop doen. Waarom de sprayer product sprayed bij het niet-sprayen, dat is mij een raadsel.

Hebben alle flesjes dezelfde werking?
 
@Ric325i

Ik wilde eerste even kijken of anderen het herkennen en eventueel een oplossing weten.

@Quantoxx

Ja hij hangt nog in de vloeistof, maar omdat het (denk ik) wat weinig vloeistof is, verliest hij toch al wat druk af en toe (alsof hij leeg is), en dan moet ik weer een aantal keer pompen voor de slang weer gevuld is.
Ik heb dit overigens met alle flessen.

ik heb het even bekeken wat het is met het lekken. Het komt inderdaad niet omdat hij met teruggaan nog sprayed, maar omdat de druk langzaam afneemt en de straal dus steeds zachter wordt. Andere spraybottles die ik hier heb lijken gewoon onder dezelde druk/kracht er water uit te spuiten en stoppen direct zodra de trigger klaar is. Hierdoor lekken die minder tot niet.


Onderstaand heb ik een andere sprayfles die ik geregeld gebruik. Deze is ook 500ml, maar is veel smaller. Hier zit nog maar een klein laagje water in, (onder de groene lijn) maar sprayed nog perfect, ook onder een hoek.

IMG_20210825_200938.jpg
 
Een sprayfles werkt niet op druk om vloeistof aan te voeren. De sprayer zuigt simpelweg de vloeistof op, of het nu in een fles zit of jij het slangetje in een glas bier hangt. :p

Als je triggered en de boel spettert, dan spray je dus lucht en vloeistof i.p.v. alleen vloeistof. (Je zuigt dus lucht aan)

Ik vind het filtertje ook wat vreemd. Er lijkt ruimte te zijn voor een gaasje o.i.d.

Anyways, je kan Carclean even bellen of een mailtje sturen. Of als @Dibbuz tijd heeft, kan hij hier reageren.


Een mogelijkheid is dat je het filter-dingetje eraf haalt en/of de slang iets korter maakt. Maar ik verwacht daar niet heel van.
Nogmaals, ik heb alleen maar Monello-flessen (250 - 700ml) en herken jouw klachten niet.
 
  • Leuk
Reactions: morphf
Ik snap niet echt wat nu precies het probleem is, het is zo uitgebreid beschreven dat ik de draad kwijt ben?
Het buisje is iets aan de lange kant maar je kunt deze simpelweg uit de sprayer trekken, afknippen op de gewenste lengte en er terug in steken.
Filtertje kan er inderdaad ook gewoon vanaf als je dat zou willen.

Zowel het flesje als de sprayer zou niet mogen lekken, dat doen ze hier dan ook niet. Ik moet wel zeggen dat APC een hoge pH-waarde heeft en PET flessen kunnen minder goed tegen deze producten. De sprayers zijn van Canyon en zijn van uitstekende kwaliteit.

Stuur ons even een mailtje of een whatsapp met een video van het probleem dan kunnen we het wellicht beter beoordelen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en RedCat
Ik vermoed dat je inderdaad het buisje net wat moet inkorten, tot die net boven de bodem zweeft.
Ik heb meerdere van deze flesjes en sprayers, lekken doen ze niet!