• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello veloce op geel, wat is een stap zwaarder?

Juul

Detailing chief
2 mei 2019
68
75
Ik ben onlangs begonnen met mijn eerste stappen in het dappen ( :) ) op mijn alfa 159. Ik ging er gemakshalve van uit dat een italiaan niet een erg harde lak zou hebben, maar ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal, gezien dit mijn eerste keer polijsten is. Ik heb daarom de DAP500 EL besteld, met de monello trio. Ik merk dat ik hiermee de swirls er mooi uit krijg, maar de íets diepere krasjes gaan erg moeizaam. Van een afstand niet zichtbaar en niet of nauwelijks voelbaar met je nagel, maar met monello veloce op geel en 3 hits zie ik geen verschil, waardoor ik toch denk dat ik een stap grover zou moeten gaan. Ik weet echter niet wat een geschikte zwaardere stap zou kunnen zijn. Wie kan me hierin een pad en een polijstmiddel adviseren?

Sowieso wil ik binnenkort de fiat punto evo van mijn vriendin ook eens onder handen nemen, om te kijken of ik een merkbaar verschil in lak hardheid zal ervaren. Dat zou een goede les kunnen zijn.
 
Hello again :)

Ik ben door de jaren heen nog maar enkele keren een lak tegen gekomen die zó hard was, dat Veloce - Geel na 3 hits nog steeds niks leek te doen. ;) (Betonharde VAG-lak) Maar je hebt dan ook een DAP500 en mist wat power.

Je geeft aan dat de swirls er "mooi uitgaan", dus ik neem even aan dat je deze in niet al teveel hits hebt kunnen verwijderen. Dit zou betekenen dat de lak niet bikkelhard is, zelfs voor je DAP500.

Diepere krassen zouden dan na 3 hits zeker wel minder geworden moeten zijn, maar misschien zie je het niet goed? (Swirls verdwijnen, dus je verwijderd lak)
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
En er goed de tijd voor nemen, maar dat is misschien overbodig te zeggen.

Mijn ervaring met het polijsten is beperkt. Heb de auto eenmaal volledig gepolijst met een DAP900 en Monello trio. Naderhand ook nog best wat swrils en krasjes.. Op een later moment een specifiek gedeelte nog eens met een rustiger tempo behandeld en daarmee al wel verschil in resultaat.
 
Wat hierboven inderdaad aangegeven; het ligt niet altijd aan de combinatie van pad en middel.
Evenzeer techniek, herhaling, etc. Je swirls zijn er immers al uit, dus correctie is er op de lak. Gaat alleen misschien nog niet snel genoeg, naar jouw idee.
 
Bedankt voor de snelle en waardevolle reacties. Ik heb bij een lange ondiepe kras op het dak nog een extra hit op die kras gefocust, maar die evengoed niet weg gekregen. Ik ga binnenkort verder met de rest van de auto, en in de achterbumper bij de kofferbak zitten veel ondiepe krassen. Eens kijken of ik daar met een kleinere pad en meerdere herhalingen wel de gewenste resultaten behaal met veloce op geel. De aanhouder wint schijbaar :)
 
in de achterbumper bij de kofferbak zitten veel ondiepe krassen. Eens kijken of ik daar met een kleinere pad en meerdere herhalingen wel de gewenste resultaten behaal met veloce op geel. De aanhouder wint schijbaar :)
Achterbumper is hoogstwaarschijnlijk (ik heb geen ervaring met Alfa 159) van kunststof: extra aandacht voor warmte-ontwikkeling bij het polijsten!
Kunststof geleid warmte minder goed dan staal.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ook een goede tip, bedankt. Daar zal ik dan even een nieuwe testspot maken om te kijken waarmee ik het gewenste effect behaal zonder de boel te verbranden.

Nog een vraag, en misschien (hoogstwaarschijnlijk?) is dit vloeken in de kerk op een detailers forum, maar als je tóch van plan bent om via veloce op geel, mezzo op oranje en finale op wit af te schalen, is het dan een idee om plaatselijke diepere krassen met de hand met commandant nr. 4 te bewerken? :) Of ga ik daar met de hand geen resultaat mee behalen als dat ook niet (of niet snel genoeg in ieder geval) lukte met veloce op geel op de DAP500?
 
Zou kunnen, maar je hebt een goede machine en goede polijstmiddelen. ;) Herhalen is de kracht en als je de kleine plate erbij pakt heb je ook iets meer power.
 
Gisteren ook bezig geweest met o.a. de achterbumper @Juul . Een helft aangepakt met Veloce op geel, 3 hits. Mooi de tijd voor nemen :cool:

Voorbeeld hieronder van wat er op meerdere plekken zit. Tot de rode stippen gewerkt vanaf links.
IMG_20200417_133154 bumper2.jpg

Foto vanaf links van het resultaat.
IMG_20200417_133108 bumper1.jpg
 
Ziet er goed uit @ArnoutdB ! Ik heb vandaag 6 hits met veloce op geel met de kleine pad gefocust op het gedeelte van de achterbumper wat net onder de kofferbak zit. Het resultaat mag er zijn, maar krasvrij is het nog steeds niet, terwijl het niet echt super diepe krassen zijn ofzo. Niet te voelen met de nagel. Ik vond het wel mooi geweest :) het is in ieder geval goed opgeknapt, dat telt :)
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB