• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motor reinigen (engine bay cleaning)?

Audibrothers_NL

Detailing guru
28 mrt 2019
128
108
28
Zierikzee/Amsterdam
Beste allemaal,

Vraagje?. Nu heb ik toch al redelijk wat tijd geïnvesteerd in wassen, polijsen, waxes, sealants, ceramic coating etc.

Nu komt er een punt dat ik denk motor ruimte reinigen. Op een of andere manier ben ik hier toch een beetje huiverig over.

Veel filmpjes gekeken hoe verschillende mensen het doen. met de tuinslang, hogedruk reiniger met weinig druk. stoom etc.
Ik weet dat als het regent en je rijd er ook water de moterruimte in komt.


Nu is mijn vraag? Moet ik nu wel of niet zaken afplakken met plastic zakken en of microvezel etc? Graag zou ik hier wat meer willen weten?
(Audi A3 8V 1.4 TFSI)

Ik heb het proces voor mezelf al een beetje uitgedacht behalve het afplakken?
1. Met de hoge druk reiniger (weinig druk) het grove vuil afspoelen.
2. Apc en een borstel het oppervlak schoonmaken.
3. Afspoelen.
4. De onderkant van de motorkap met Carbon collective hybrid coating 2.0 insprayen en na 2 minuten afspoelen.
5. Met een bladblazer het meeste water wegblazen.
6. motor starter om te kijken of het nog doet.
7. De motor ruimte insprayen met Meguires hyper dressing (diluted 1:4)
8. Motorkap dicht doen en de auto wassen.

9. De dag erna kijken of er nog high spots zijn en die afnemen met een microvezel doek

Nog tips & tricks voor mij? Het gaat vooral of ik zaken moet afplakken ja of de nee?


Mijn dank is groot.
 
Je motorruimte zal er piekfijn uitzien met uw stappenplan. Bij moderne wagens hoef je niet zozeer meer zaken af te plakken of bedekken want alles zit redelijk goed en veilig weg. Gebruik van gezond verstand doet ook veel uiteraard :D.

Ik doe het ook zo:
Tuinslang of HD op zachte stand de ruimte afspuiten.
Met apc of meguiars Engine cleaner o.i.d. de ruimte en alle hoekjes en gleufjes grondig reinigen met een kwast/borstel.
Alles afspuiten.
Daarna de hele motorruimte droog blazen met de maestro.
En dan afwerken met een dressing naar keuze. Ik gebruik al een jaartje meguairs Engine dressing. Normaal spuit je deze in de ruimte, even laten rusten en nawrijven met een Mf, maar ik spuit de dressing op een Mf en wrijf zo alles mooi in.
Heb al tal van wagens zo gedaan en nog nooit problemen gehad met water dat ergens is gekomen waar het niet moet zijn :cool:.
63451EE6-12AF-4818-9788-D1EFC2A04C96.jpeg


D14269D0-B68B-44B9-AAA1-0F110CD28BEC.jpeg
 
EA219BB4-713A-401D-AD01-1E305A6E826A.jpeg

Alle kunst stof delen lokaal met APC behandeld (soms met wat waterweggespoten) afgenomen en gevoed met af revive.
je kan ook resultaat behalen zonder er een tuinslang/HD op te zetten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Je motorruimte zal er piekfijn uitzien met uw stappenplan. Bij moderne wagens hoef je niet zozeer meer zaken af te plakken of bedekken want alles zit redelijk goed en veilig weg. Gebruik van gezond verstand doet ook veel uiteraard :D.

Ik doe het ook zo:
Tuinslang of HD op zachte stand de ruimte afspuiten.
Met apc of meguiars Engine cleaner o.i.d. de ruimte en alle hoekjes en gleufjes grondig reinigen met een kwast/borstel.
Alles afspuiten.
Daarna de hele motorruimte droog blazen met de maestro.
En dan afwerken met een dressing naar keuze. Ik gebruik al een jaartje meguairs Engine dressing. Normaal spuit je deze in de ruimte, even laten rusten en nawrijven met een Mf, maar ik spuit de dressing op een Mf en wrijf zo alles mooi in.
Heb al tal van wagens zo gedaan en nog nooit problemen gehad met water dat ergens is gekomen waar het niet moet zijn :cool:.
Bekijk bijlage 127138

Bekijk bijlage 127153
Top bedankt voor het antwoord. ga er aanstaande week eens mee aan de slag.
 
  • Leuk
Reactions: Rednose
Ik heb lokaal met een sprayer evt wat APC weggespoeld daar waar ik dat handig vond maar grotendeels met een vochtige doek afgenomen en locaal de plastic delen behandeld met Revive.
Voor mij persoonlijk mooi genoeg zo.
 
  • Leuk
Reactions: JP030
Ik ben weer wat rigoureuzer geweest en doe het altijd met de HD. Eerst met een ontvetter inspuiten en borstelen (met APC of AutoGlym Engine Cleaner waar ik groot fan van ben) om daarna alles af te spuiten met de HD. Zelf nooit problemen gehad, op mn oude Astra F uit '95 die even op 3 poten liep. Van Suzuki, langs Opel tot aan Mercedes, allemaal zo gedaan zonder enige problemen. Ben je iets voorzichtiger, dan is het advies niet direct op de dynamo, accu en andere elektrische componenten te spuiten of ze zelfs in te pakken met een tasje of huishoudfolie. Verder zou ik je dan adviseren af te spoelen met een tuinslang ipv hoge druk. Kijk wel uit met de parafaan kap (onder je ruit) omdat daar meestal de kabels lopen naar je motorcomputer en dat is de laatste plek waar je waterschade wilt hebben, aangezien het dan de computer in loopt.

En aangezien al die Beierse motoren foto's , ook maar eens een Merc plaatje, anders is het zo'n saai topic :D

DSC_0085.JPG


Greetz Emiel
 
Ik ga persoonlijk eigenlijk altijd voor de autoglym combo: de engine cleaner en de vinyl and rubber care..

Werkt super eenvoudig en het t resultaat is geweldig! Simpel opsprayen, met een kwast agiteren om het vastgekoekte vuil goed los te krijgen en dan met de broes van je tuinslang af spoelen. That’s all that’s to it!
Dan op de nog natte motor je engine cleaner simpel opspuiten en even een paar minuutjes de motor laten lopen om m lauw warm te krijgen.
Trek na een half uurtje je motorkap weer open en sta versteld van het resultaat!

Oh,ik dek ook weinig af, maar open stekkers of bougieschachten dek ik wel af met wat vershoudfolie!
 

Bijlagen

  • 3FA0EBF3-5B2E-4870-A89B-3157A162F1AD.jpeg
    3FA0EBF3-5B2E-4870-A89B-3157A162F1AD.jpeg
    211,4 KB · Weergaven: 0
Ja, al een jaar of 10 favoriet hier! Een van de weinige dingen waar ik nog geen beter alternatief voor heb gevonden...
 
  • Leuk
Reactions: TWA