• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

motor reinigen?? hoe het beste aan te pakken?

onno11

Detailing addict
9 aug 2010
98
62
Hallo ik wil mijn motor reinigen en mijn VRAAG IS HOE DIT HET BESTE te doen ?
welke stappen ?
en wat heb je allemaal nodig?

lIk heb iets gelezen over gewoon natspuiten hoge druk reiniger (liever niet)?(weet niet waar je wel en niet mag spuiten)

en over autoglym
maar ook over spray&wipe PB of zijn er hele andere makkelijkere produkten , kant en klaar?!

is er iets van een nabehandeling..nodig ?
zo ziet het onder de kap eruit , veel plastic afdekkappen.

bmw%20e46%20engine%20cover.jpg
 
met zoveel afdekkappen kan je denk ik best wel afspuiten, eerst insprayen met Autoglym Engine Cleaner, na reiniging met een dressing naar keuze (kan ook van Autoglym).
 
markprinsen zei:
met zoveel afdekkappen kan je denk ik best wel afspuiten, eerst insprayen met Autoglym Engine Cleaner, na reiniging met een dressing naar keuze (kan ook van Autoglym).
hoe verwijder je die autoglym dan ? war mag ik niet spuiten ?
en welke dressing?
 
Als je geen water tot je beschikking hebt kan een drukspuit best handig zijn:


Je wilt het schoonmaakmiddel het liefst toch afspuiten, het vuil moet ergens heen namelijk. Een (oude) doek om het af te nemen in plaats van echt allemaal weg te spoelen kan natuurlijk helpen.
 
Je kunt gewoon overal spuiten (met een niet al te harde straal). Let er wel op dat je niet te lang op delen waar spanning op staat spuit, zoals de accu. Gewoon Engine Cleaner sprayen, even laten inwerken en met een zachte borstel bewerken. Daarna lekker afspuiten. :cool:
 
Zoals xl-polish zegt
Ben zeker niet te terughoudend, veel mensen zijn echt te bang. Mijn mening als je te bang bent begin er dan ook helemaal niet aan en ga geen alternatieven zoals plantenspuiten of (dure) drukspuiten kopen.

Koop een flesje autoglym engine cleaner en een flesje autoglym Vinyl & Rubber Care. Spuit met een normale tuinslang met een normale spuit erop de motorruimte volledig schoon en nat zodat het grootste vuil al weggespoeld is. Daarna spray je ruim de engine cleaner over de volledige motorruimte en eventueel borstel je alles nog even na met (zoals ik meestal gebruik) een oude afwasborstel.
Nog even laten trekken. Daarna ruim afspoelen zodat alles volledig weggespoeld is (staat ook op de verpakking, dus daarom zou ik geen drukspuit gebruiken ook). Dan spray je de Vinyl & Rubber Care over de volledige motorruimte en laat dit ruime tijd intrekken, daarna kan je eventueel met een doek nanemen.

En voila, je zult versteld staan van het behaalde resultaat. Anyway ik sta nog altijd versteld van de mooie resultaten:D

PS: ik laat overigens wel uit voorzorg de motor lopen tijdens bovenstaand proces
 
miikey zei:
Zoals xl-polish zegt


PS: ik laat overigens wel uit voorzorg de motor lopen tijdens bovenstaand proces
thx maar waarom de motor laten lopen ?
ergens anders las ik weer dat dat absoluut niet mag ivm dat de kans dan bestaat dat de motor water zuigt?

t vet vd motor moet je die niet opnieuw invetten..heb ergens gelezen met 1 deel dieselbensine en 1 deel petroleum?
weet iemand waarom of ander middel of is dat in mijn geval niet nodig vanwege de motorafdekkappen ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zijn deze produkten gelijk : >> PB APC en autoglym enigne cleaner?

PB spray & wipe heb ik al

of toch beter voor de motor een van bovenstaande middelen gebruiken?
:-&
 
Motor nooit laten draaien! Echt niet doen! Zoals hierboven aangegeven word kan het wel maar vergroot je het risico op schade enorm hierdoor(vooral bij benzine wagens dan!) Ik spuit ze meestal zoals hierboven ook beschreven staat af met een normale straal uit de tuinslang, nog nooit problemen gehad. Ergste was een natte delco maar dat is ook direct opgelost met een beetje wd40
 
ok bedankt allemaal

ik heb een demo film gevonden van autoglym :party:
hierin zeggen ze ook MOTOR UIT !!!
vanaf 45 sec. voor de motor >>:eyes:



en voor de BMW :p

 
Ik zou er nooit een hd over halen, het kan goed gaan. Maar die keer dat het misgaat kost het je een hoop geld. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een verhaal hoor over kapotte sensoren, water bij de bougies, kapotte alternator,... Spoel het gewoon af met een plantenspuit of een gewoon spuit flesje. Bater safe than sorry.
 
Hd is inderdaad ook niet aangeraden. Maar een plantenspuit heeft niet genoeg debiet... Dus tuinslang is ideaal. En als je bang bent... Nooit meer in de regen rijden ;) of dacht af dat uw gril als regenschild dienst doen? Hahaha(mo nog maar te zwijgen over autos zonder bodemplaat!) Succes en maak je pics? ;)
 
Kijk eens onder je motorkap na een rit tijdens de regen, dan is niet alles doorweekt hoor, het isolatie schild onder mijn motorkap is dan zelfs nog niet nat. Zeker tegenwoordig komt er een klein beetje water in de motorruimte maar dat is hoogstens wat spray, vroeger werd de motor inderdaad vaak kletsnat, maar die motors kon je dan ook nog herstellen met enkele sleutels en niet met een laptop. In huidige wagens zit zoveel electronica dat ik het echt niet kan aanraden, weet dat een kapotte sensor al snel honderd euro kost, waar gaat je plezier van het detailen dan naartoe? Tevens heeft een plantenspuit meer als genoeg debiet, het dient enkel wat om het grootste vuil weg te spoelen. Navegen met een oude doek en klaar. Maar als iedereen het beter denkt te weten, ga je gang...
 
Ik ben het eens met Rodders, ik zou niet zomaar met water aan de gang gaan. Electronica is snel kapot en heel erg duur.
 
volledig eens met Rodders :)^ ik spray het in met APC , dan met een borsteltje inwerken, en met een plantenspuit afspoelen, dan met een oude doek droogmaken. wat wil je nog meer :)_[]
 
Hmmm... Heb ik dan zo een speciale wagen? Motor is echt nat tot bovenop kleppen deksel met de regenbuien van de afgelopen weken... Heb wel geen bodemplaat en hier in de buurt zijn een paar wegen waar je 90mag en waar echt plaatsen veranderen in zwembaden bij regen(daar rijd ik dan tegen 20km/u door... En het water staat daar echt zonder overdrijven 20-30cm hoog...) En nog nooit problemen mee gehad. Dus ik spuit mijn turbo diesel common railtje lekker maandelijks af met de tuinslang, eventueel geassisteerd door een apc oplossing! Meest gevoelige electronica zit ofwel verzegeld in een bakje, of echt in je interieur!( Ben auto mecanieker dus ik klets niet zomaar iets uit mijn nek! Heb ook nog nooit een wagen gezien met waterschade aan electronica...) Ik vermoed dat het ieder voor zich moet uitmaken of hij het wil proberen! En sensoren die defect gaan van water? Ook heel onnatuurlijk. Aangezien het sensor gedeelte toch altijd wel in je motor zit(temp sens hangt met zijn neus in de olie of koelwater, lmm hangt met zijn neus in je luchtinlaat,rpm sensoren hangen met hun neus in je krukas gedeelte, lambda sonde hangt met zijn neus in je uitlaat... )
Het klinkt aannemelijk dat het fout is uw motor af te spuiten maar de ervaring leert mij iets anders!