• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motor ruimtes

Istnogferarie

Detailing guru
9 jan 2016
5.530
223
41
Gouda
Beste Dodo's en Detailers,

Motor ruimtes en hoe te reinigen en voeden.

Het reinigen van motor ruimtes kan in de meeste gevallen met een All Purpose Cleaner en/of Degreaser maar in de zoektocht naar een voeding/dressing kom ik er maar twee tegen die worden gebruikt.

Meguiar's Engine Dressing & Autoglym Vinyl & Rubber Care.

De eis die wordt gesteld aan een motor ruimte dressing is dat deze water gebaseerd moet zijn en siliconen vrij is omdat sensoren en dergelijke niet van siliconen houden.

Zijn er mensen die goede ervaringen of kennis hebben van een andere motor ruimte dressing??

De bedoeling is om de dressing toe te passen op een nog natte motor....
 
  • Leuk
Reactions: @Jasper
Ik gebruik ze allebei. De eerste dresst ook metaal.
Verder zou ik altijd een stukje rijden na het wassen om de motorruimte door warmte wat sneller te drogen alvorens ik een dressing aanbreng (wel af laten koelen voor het dressen).
Ik ga zo met de motorruimte van de 5 serie aan de slag. Na afloop zal ik een fotootje maken (van deze motorruimte mag ik van @Zluytr nog wel foto's plaatsen ;))
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ik heb ze allebei geprobeerd maar ik gebruik nu eigenlijk alleen nog
303 - Aerospace protectant deze vind ik het beste en langste resultaat geven.
Hij is mat en geen glim glim, daar hou ik niet zo van. (eigen mening hoor =) )
Ander voordeel dat je hem ook net als autoglym, ook gebruikt kan worden voor
ander kunstof en rubber en interieur.
 
Een dressing voor oo een nog natte motor? Ik neem aan dat je een natte motorruimte bedoeld?

Ik gebruik inderdaad een APC om te reinigen, agiteer alle delen zoals slangen/kunststof/metaal met een kwast. Vervolgens spoel ik de boel af met de tuinslang.
Met luchtdruk spuit ik de boel droog en neem restanten af met doeken.
Vervolgens gebruik ik meestal AutoGlym en breng deze aan met een stukkie foam. Wax op het metaal.

Ook Scholl - Purple gebruik ik zo.
303 heb ik volgens mij ook nog ergens liggen. ;)

Dit alles doe ik niet als de boel nog nat of vochtig is.
 
  • Leuk
Reactions: Andre Brakenhoff
Die manier zie en wordt ook veel beschreven. Maar de meguiar's engine dressing is er eentje die dus na reiniging en afspoelen direct wordt ingespoten (geen droging) en na een half uur met een doek droog wrijven. Deze manier spreekt mij erg aan en vroeg mij af welk product dit nog meer doet..... :)
 
Ik heb beide gebruikt en OOK de Autoglym Vinyl & Rubber Care kan op deze manier gebruikt worden. De Autoglym heeft mijn voorkeur omdat deze zuiniger is in gebruik en een wat mattere finish heeft tegenover de Meg's

Ik gebruik ook vaak de Autofinesse Dressle (waterbasis) maar die moet op een droog oppervlak.

AF Dressle:
28192469cef059a3e18f47a0871dea8e.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Mooi resultaat @tembaco !
Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel de binnenkant van de schermen en de onderkant van de motorkap detail maar nog nooit de motorruimte zelf gedaan heb. Het is me vroeger aangeleerd dat daar geen water hoort en dat krijg ik mijn kop maar niet uit helaas...misschien ooit.
 
Tegenwoordig zijn de verbindingen nagenoeg waterdicht afgeschermd met een rubber op de connector
of afgekit zoals op de foto.
Bij de wat oudere auto's meestal wat minder, maar dit kan je met een plastic zakje afschermen en zoals overal overdaad schaad
Gewoon beetje sprayen en met een kwast loswerken en schoon maken daarna met een zachte "broesstraal" ? (hoop dat ik het goede woord heb) afspuiten en daarna met een doek het overtollige water weg nemen.
Je zou hierna de motor nog even kunnen laten lopen om de boel te drogen.
Hierna de dressing naar keuze aanbrengen, ff opbuffen en het is weer NICE AND SHINY of mat =)
 
Mooie voorbeelden komen voorbij zeg ! Ik moet de X5 nog eens doen van het jaar, die is nog nooit gedaan en is nogal stoffig onder de kap. Het is een diesel, zou die nog wat ongevoeliger zijn voor water onder de kap ?

Wow Emi ! dat ziet er goed uit ! Doe je dit dan nog met een slang of alles met de hand ? en afspoelen ?
 
Ik moet de X5 nog eens doen van het jaar, die is nog nooit gedaan en is nogal stoffig onder de kap. Het is een diesel, zou die nog wat ongevoeliger zijn voor water onder de kap ?

Wow Emi ! dat ziet er goed uit ! Doe je dit dan nog met een slang of alles met de hand ? en afspoelen ?

De motor hierboven was niet echt vies. Er zat wel wat stof en op een enkele plek was hij een beetje vettig. Daarom kon ik volstaan met afnemen met een simpele MF doek die ik bespoot met PB APC 1:5. Als laatste stap heb ik dus Meg's Engine Dressing gebruikt

Ik heb laatst ook een motor aangepakt die een stuk viezer was. Die heb ik eerst met een handspuit bespoten met PB APC 1:1. Daarna heb ik hem afgenomen met een simpele MF doek en opnieuw bespoten met APC. Vervolgens heb ik hem afgespoten met een HD (daar kunnen jouw motoren ook prima tegen). De plekken die dan nog niet schoon genoeg zijn (dat zijn er dan niet zo veel meer) pak ik nog een keer aan met een MF doek met APC.
Daarna is hij klaar voor een dressing. Voor gelakte delen onder de motorkap gebruik ik op het laatst soms ook PB S&W of Dodo Juice Need for speed.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: A90 en Blade
Ik heb bij 2 garages de vraag gesteld; "Kan ik de motorruimte afspoelen met water of moet ik dan een hoop afplakken?"

...Zowel bij oudere en nieuwere auto's kan je simpelweg alles met boerenverstand erbij afspoelen, maar werk om de dynamo heen...

Vorige week stelde ik toch opnieuw een vergelijkbare vraag omdat ik binnenkort een Full Detail ga doen op een oudere auto, een Porsche 944 S2. Het bleef toch een beetje vreten, het idee van water in de motorruimte... Ik werd er aan herinnerd dat ik de dynamo moest ontzien en de rest prima tegen water kon. (Uiteraard niet overal met de HD op blazen vanaf 20cm afstand)

Ik moet er ook bij zeggen dat ik tot op heden bij zo'n 4 auto's wél de HD erbij heb gepakt en eigenlijk via Trial and Error zou zien of het ging. XD
Uiteraard niet volgas op stekkers en dergelijke, dus het ging prima.
 
Veel auto's hebben boven op de versnellingsbak een dop of kleine opening . Die is bedoelt om het vliegwiel te controleren. Let daar dus altijd op, voordat je begint!