• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motor schoongemaakt en belettering verwijderd (Opel Corsa)

Nikita

Detailing trainee
20 mrt 2018
28
25
33
Stapje bij beetje bereid ik me voor op de grote 'detaildag', de dag waarop ik voor het eerst ga detailen en dus mijn Corsa ga wassen, kleien, polijsten en waxen. Omdat ik daar rustig de hele dag mee bezig wil zijn, doe ik andere zaken zoals de motor en het interieur van tevoren.

Vandaag heb ik de letters van de achterkant verwijderd, en de motor schoongemaakt (geen uitgebreide detail).

Met een fohn, flosdraad en stickerverwijderaar kreeg ik het er heel makkelijk af.
Het resultaat:
uJtjnSm.jpg


Toen was de motor aan de beurt. Ik heb eerst de accu en nog wat andere draadjes afgedekt met plastic zakjes. De boel afgespoten, en eerst de bovenkant ingespoten met APC, gewassen en weer afgespoten en drooggemaakt. Hetzelfde heb ik met de motor gedaan. Na alles schoon en droog te hebben gemaakt heb ik de zwarte kunststof delen met 1 dun laagje Natural Look behandeld om het net even wat netter eruit te laten zien. Ik heb bewust niet een heel uitgebreide detail gedaan, misschien dat ik dat ooit nog eens doe. Maar ik ben al met al zeker blij met het resultaat:
V5GIGyg.jpg


Dinsdag is het interieur aan de beurt, en afhankelijk van de agenda later die week het 'echte' detailwerk.
 
Ook voor de wielen kun je gewoon een apart moment pakken, dat werkt een stuk prettiger dan gehaast proberen alles in één keer te doen.
Overigens wel veel orange peel op de achterklep.
 
  • Leuk
Reactions: Nikita
Goede tip thanks!

Wat is orange peel?

Edit: Google is my friend. Nu zie ik het ook! De lak is ook echt in slechte staat, maar gelukkig ga ik binnenkort uitgebreid polijsten, dus ik hoop dat dat het grotendeels zal verhelpen.
 
Met polijsten zal je de peel niet verwijderen hoor.

Ik vind het overgens wel meevallen... alleen rechts naast het Opel logo lijkt het heel erg te zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Nikita
Ben nu stiekem al een hoop aan het lezen over orange peel inderdaad... ik zie dat je dan eigenlijk een speciale pad moet gebruiken en een rotary. Maar daar begin ik niet aan, ik hou het als beginner bij mijn DAP.

Ik ga eerst 'gewoon' polijsten, en ik zie daarna wel hoe de lak eruit ziet, en in hoeverre ik me eraan stoor.

Edit: En volgende keer zal ik wat duidelijkere foto's maken van de lak. Deze foto's waren puur voor de letters.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het is verschrikkelijk veel werk!

Ik heb het wel eens gedaan, en op gegeven moment vind het het niet leuk meer haha..

Mijn eigen auto heeft er ook wel een beetje last van, maar ik heb we wel vrede mee!

Zo lang de auto proper is en vrij van swirls en marring dan ben ik tevreden.
 
  • Leuk
Reactions: Nikita
Daarom ;)
En daarbij heeft deze alweer bijna 200.000 km op de teller en ik maak 40.000 km per jaar dus deze heb ik misschien nog 3-4 jaar en dan komt er weer een nieuwe.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Naar mijn mening precies de goede manier
Lezen, doen, ervaren en verder. Mooi resultaat al behaald
En ook in de garage zijn ze blij als ze aan een schone motor mogen werken

Cora's kunnen een hoop hebben, heb er een gehad die over de 350K was en nog de motor in prima staat.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior en Nikita
Cora's kunnen een hoop hebben, heb er een gehad die over de 350K was en nog de motor in prima staat.

Ik heb er één gehad die na 60K al kromme kleppen had (fout in distributiespanner), en begrepen van een monteur van een andere dealer dat dit voor dit type blok al tot de hoogste km-standen behoorde zonder motorrevisie.... Overigens welk merk/model je ook rijdt, elk merk heeft wel eens een motortype met problemen.
 
  • Leuk
Reactions: Nikita
Thanks RedCat.

@Cordoba je weet het nooit inderdaad, soms heb je gewoon pech. Maar tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met dit dieseltje, en mijn monteur heeft eigenlijk nog weinig gekke dingen gezien bij dit type auto en motor. Hij krijgt elke 15.000 km (2x per jaar ongeveer) netjes een grote en kleine beurt en doe er verder geen gekke dingen mee (zo min mogelijk korte ritjes, niet met een koude motor op z'n staart trappen etc.).
 
Ziet er al goed uit!
En al duurt het wat langer, kun je er mooi van blijven genieten:p

Vind de orange peel ook wel meevallen hoor op de achterklep. Rechts is wat erger inderdaad, maar ik zou me er niet aan storen. Is bij de XC overigens ook voornamelijk achterklep (bij de nummerplaat), dus misschien valt de rest wel mee.
 
  • Leuk
Reactions: Nikita
Mooi resultaat ! Achterkant stuk strakker zonder belettering, goede keus geweest.

Motor (ruimte) verschil van dag en nacht.
Plastic/kunststof onderdelen zien er lekker fris uit.
 
  • Leuk
Reactions: Nikita
Is inderdaad een stuk strakker zo zonder die letters:cool: Wou dat mijn motorruimte er zo netjes uit zag:confused:;) Succes met de rest van je 'full detail':)
 
  • Leuk
Reactions: Nikita
Dankjulliewel! En wat ruikt dat lekker zeg de Natural Look Dressing. :heart_eyes:

Ik zal natuurlijk weer foto's delen als ik verder ga met de auto. Van de week dus eerst het interieur nog, en zoals Cordoba suggereerde denk ik dat ik de wielen ook nog apart doe voor ik de full detail doe.

Edit: En daarna is onze BMW 3-Serie aan de beurt. :) Maar ik dacht ik doe eerst de Corsa, om te oefenen haha.
 
  • Leuk
Reactions: Ries
Merci! Wat een leuke reacties allemaal.

Ik vind het heerlijk; alle spulletjes netjes opbergen, inlezen, projecten en show-offs bekijken op het forum. Ik ben voor mezelf alles uitgebreid aan het uittypen (welk product en welke pad/doek waarvoor en hoe gebruiken), en tijdens het typen stal ik alle spullen uit, bekijk alles even, bestudeer de DAP, etc. Mijn man vindt het zeer vermakelijk. :joy: Ach ik hou gewoon van prutsen.
 
Laatst bewerkt: