• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorkap krassen

Steffiseat

Detailing trainee
9 jul 2021
89
33
Hallo iedereen!

Vandaag kwam ik erachter dat er allemaal krassen op mijn motorkap zitten, natuurlijk net vorig jaar laten polijsten. Ik denk dat het krassen zijn van de wasbox(de borstel), ik weet het, is heel slecht om te gebruiken maar handschoen vergeten.. kortom: weet iemand een goed polijst middel om dit weg te poetsen? Met de hand en niet met een machine.

Bedankt!
 
Een Seat zou zomaar eens een harde lak kunnen hebben ,dat gezegd hebbende zou ik in eerste instantie denken aan Scholl S20 bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Kijk een testspot zal moeten uitwijzen hoe hard de lak uiteindelijk is en dat de auto 20 jaar oud is lijkt mij niet direct een issue.
S20 is een 1 staps product die en redelijk kan corrigeren en ook een aardige finish geeft.
 
Testspot is idd gewoon proberen of dat het polijstmiddel genoeg kracht heeft om de defecten te verwijderen.
Ik gebruik daar doorgaans een medium middel voor om naderhand te bepalen aan de hand van het resultaat of je het met medium af kan of dat je op moet schalen naar een grof middel.
Bij Duitse lakken begin ik vaak met een medium middel
Bij Franse of japanse lakken kan dat ook wel eens een finishing middel zijn.

Ook wel meegemaakt dat bv een herspoten deel qua lak flink afwijkt van de rest van de auto.
S20 is een medium middel met een afbrekende korrel die vervolgens aardig kan finishen daarom lijkt mij dat een mooie eerste stap
 
Een zwarte Seat lak van 20 jaar terug kán echt hard zijn, maar bijvoorbeeld het blauw metallic van een Leon van de laatste paar jaar kan behoorlijk zacht zijn. Ik weet niet of de lak van de Arosa even hard is als van de Ibiza en Leon uit die periode.
 
Ik vermoed overigens dat de krassen overal zitten, of heb je de borstel alleen op de motorkap gebruikt?
 
Een zwarte Seat lak van 20 jaar terug kán echt hard zijn, maar bijvoorbeeld het blauw metallic van een Leon van de laatste paar jaar kan behoorlijk zacht zijn. Ik weet niet of de lak van de Arosa even hard is als van de Ibiza en Leon uit die periode.
Hmm nee dat vind ik ook lastig, kan je dat ergens checken?
 
@Steffiseat De enige normale manier om het te checken is door een testspot te doen. Je zou nog een materiaalhardheidsmeting kunnen doen, maar dan maak je schade aan de lak, dus dat wil je niet. (Bij een materiaalhardheidmeting wordt een bepaalde vorm in het materiaal gedrukt met een bepaalde kracht, de afdruk van de vorm is dan een een maat voor de hardheid, voorbeelden zijn Brinell, Rockwell en Vickers)