• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorkap vol met kleine plekjes

Bassho

Detailing chief
3 jul 2017
103
85
Dag allen,

Een vraagje c.q. probleempje: een goede kennis/vriend van me heeft een SEAT Ibiza station waarvan de motorkap VOL met steenslag-achtige puntjes zit. En dan gaat het niet om 1 of 2 plekjes, maar om de hele motorkap. Komt iemand dit bekend voor en hoe zou dit eventueel te behandelen zijn? Ik ga straks een oppervlakte van ca. 5 tot 10 cm proberen te kleien om te kijken wat er dan overblijft.

sq3q4lJ.png

De rood omcirkelde puntjes zijn echte uitschieters maar de rest er om heen is of steenslag, of een beetje vies.
 
Als het echt steenslag is zal je het moeten opvullen met een lakstift daarna schuren met 3000grit en daarna polijsten.

Ik heb deze video als leidraad gebruikt:
 
  • Leuk
Reactions: Mrkawa
Als het echt steenslag is zal je het moeten opvullen met een lakstift daarna schuren met 3000grit en daarna polijsten.

Ik heb deze video als leidraad gebruikt:
Alleen opvullen met een lakstift, voor de hele motorkap? Ik denk niet dat je dat wil, zeker niet als je kijkt naar de omvang van de 'schade'.
 
Ik heb bij mijn vorige auto 20 stuk steenslag opgevuld zoals in de video wordt uitgelegd.

Het is veel werk waar je veel geduld voor nodig is. Sommige plekjes moet je wel 3 a 4 keer opvullen.

Als de plekjes te klein zijn is het niet goed te doen, op sommige video's op youtube smeren ze ze dicht met een handschoen waarna als het gedroogd is ze de hele motorkap polijsten

De grote rondjes op de foto zouden misschien voor een groot deel weg te polijsten zijn.
 
Kleien is de eerste stap. Anders polijsten en kijken wat er dan gebeurd.

Ik heb bij mijn vorige auto 20 stuk steenslag opgevuld zoals in de video wordt uitgelegd.

Het is veel werk waar je veel geduld voor nodig is. Sommige plekjes moet je wel 3 a 4 keer opvullen.

Als de plekjes te klein zijn is het niet goed te doen, op sommige video's op youtube smeren ze ze dicht met een handschoen waarna als het gedroogd is ze de hele motorkap polijsten

De grote rondjes op de foto zouden misschien voor een groot deel weg te polijsten zijn.

3TdydKU.jpg

Dit is slechts een klein vlak van de motorkap NA het kleien. Kleien had dus geen resultaat. Ik gok zo'n 10 cm breed en 20 cm hoog. Al die stipjes hier zijn steenslagpuntjes. Dit zit dan over de hele motorkap. 20 stukjes steenslag opvullen is inderdaad te doen, maar hier zitten denk ik wel 3 tot 5 puntjes per cm2.
 
Of heel veel tijd steken in opvullen, wetsanden en polijsten of ....
overspuiten. Bij mijn meeste auto's is de motorkap overgespoten na +/- 100.000 km vanwege alle steenslagpuntjes.....
 
Het is niet mijn auto maar van een maat. Auto is 2e hands gekocht en was toen al zo, vandaar. Overspuiten zal ca. 300 euro kosten. Ik kan altijd een hit proberen met polijsten.
 
Mijn idee zou zijn om eens een hitje te doen met een grove combi. Kijken of er dan überhaupt iets gebeurt. :p Aan de andere kant zou ik niet te vaak compounden, je weet immers niet hoeveel lak je nog hebt.
 
Even wat geprobeerd vandaag. Puntjes minderen wel maar zijn wel zichtbaar nog. Swirls worden ook aanzienlijk minder maar zijn ook nog wel zichtbaar na een hit (ca. 2-3x horizontaal en verticaal met gele Monello pad, dan afnemen en dit herhalen met de witte polishing pad van Monello)

Wat adviseren jullie:
Gebruik maken van de Monello Ultra Thin woolpad voor de swirls o.a. (moet je dan ook de gele en witte pad herhalen??)
www.carclean.com/nl/product/Monello/Ultra_Thin_Foamed_Wool_5_5_Cutting_Pad_103841?o=srmonello%20wool

Nog een hit proberen (2-3x horizontaal/verticaal met de gele en dan ook weer met de witte pad).

//
Wat ik begreep, is dat je compound en polishing middel van Scholl Concepts 'doorzichtig' moet worden voordat je zijn werk goed doet?
 
Hey hallo,

Kan je iets specifieker zijn wat betreft de producten en materialen? :)

Gele Pad + ...? (Ik gok S3)

2-3 horizontale banen /2-3 verticale banen - Dan heb je dus een werkvlak van ongeveer 30x30cm. Je hebt zo'n 4 erwten aan polijstmiddel gebruikt en het polijstmiddel goed kunnen doorwerken? En swirls werden al minder?

Seat is in mijn ervaring aan de harde kant, maar met de Gele Pad + S3 moet je toch wel door de swirls heen zijn na 1 hit. (Wit + S30 heeft nog geen zin als je met grof polijsten nog niet het gewenste resultaat hebt)

Wat ik begrijp van Wol-pads is dat je er dan een compound bij gebruikt, zoals S3. Na deze stap pak je Geel + S3 om af te schalen en finishen met Wit + S30.
Maaar... Al die steenslag en whatever ga je niet effe wegpolijsten. Ik zou gewoon de swirls aanpakken en de rest voor lief nemen. En zoals ik al zei; Dat zou met 1 á 2 hits compound toch wel moeten lukken. ;)

Dus... Niet meteen naar grovere pads grijpen, maar je techniek verbeteren. :)

Kort door de bocht; Het transparanter worden van het polijstmiddel betekent dat de korrel aan het afbreken is en de lubricatie minder word. Zodra je begint met polijsten, werkt de korrel meteen en begint dan af te breken.
Na 1 goed dambord zal het polijstmiddel al transparanter zijn. De korrel is dan dus al kleiner geworden en in het geval van de S3 is hij (ook) uiteen gevallen in meerdere kleinere korrels.
Je kan nu nóg een dambord doen op lagere snelheid (4) om gebruik te maken van deze korrel en al richting een finish te gaan. (Let op de temperatuur c.q. dat het polijstmiddel begint te gummen omdat het simpelweg geen lubricatie meer heeft)
Finishen doe je met Wit + S30. (Afbrekende korrel-principe zoals hierboven gaat niet op, de korrel kan niet veel kleiner worden)


Greeeeetz
 
Hey hallo,

Kan je iets specifieker zijn wat betreft de producten en materialen? :)

Gele Pad + ...? (Ik gok S3)

2-3 horizontale banen /2-3 verticale banen - Dan heb je dus een werkvlak van ongeveer 30x30cm. Je hebt zo'n 4 erwten aan polijstmiddel gebruikt en het polijstmiddel goed kunnen doorwerken? En swirls werden al minder?

Seat is in mijn ervaring aan de harde kant, maar met de Gele Pad + S3 moet je toch wel door de swirls heen zijn na 1 hit. (Wit + S30 heeft nog geen zin als je met grof polijsten nog niet het gewenste resultaat hebt)

Wat ik begrijp van Wol-pads is dat je er dan een compound bij gebruikt, zoals S3. Na deze stap pak je Geel + S3 om af te schalen en finishen met Wit + S30.
Maaar... Al die steenslag en whatever ga je niet effe wegpolijsten. Ik zou gewoon de swirls aanpakken en de rest voor lief nemen. En zoals ik al zei; Dat zou met 1 á 2 hits compound toch wel moeten lukken. ;)

Dus... Niet meteen naar grovere pads grijpen, maar je techniek verbeteren. :)

Kort door de bocht; Het transparanter worden van het polijstmiddel betekent dat de korrel aan het afbreken is en de lubricatie minder word. Zodra je begint met polijsten, werkt de korrel meteen en begint dan af te breken.
Na 1 goed dambord zal het polijstmiddel al transparanter zijn. De korrel is dan dus al kleiner geworden en in het geval van de S3 is hij (ook) uiteen gevallen in meerdere kleinere korrels.
Je kan nu nóg een dambord doen op lagere snelheid (4) om gebruik te maken van deze korrel en al richting een finish te gaan. (Let op de temperatuur c.q. dat het polijstmiddel begint te gummen omdat het simpelweg geen lubricatie meer heeft)
Finishen doe je met Wit + S30. (Afbrekende korrel-principe zoals hierboven gaat niet op, de korrel kan niet veel kleiner worden)


Greeeeetz

Ik gebruik de gele pad met S3 en de witte pad met s30. We hebben op dit oppervlakte 3 druppels gebruikt en de swirls zijn inderdaad wel aanzienlijk verminderd maar nog wel deels aanwezig. Als ik met een lamp erop schijn kun je in ieder geval wel zien dat het een metallic lak is. Bij de swirls kant zie je voornamelijk swirls.

Je zegt dus dat met 1 a 2 hits voldoende moet zijn? Ik denk dat we er dan nog 1x overheen moeten. Daarna wederom met s30 erover.

Edit
Geen echte swirls meer maar krasjes heel licht.
 
Jup! Dat zijn in de basis de juiste pads. :)

Gele Pad + S3 is blijkbaar nodig om te corrigeren. Als je met één hit al merendeels van de swirls weg hebt, dan zal je bij een tweede hit er wel doorheen zijn en dan de lak in zijn geheel wel opknappen.

Vervolgens de korrel doorwerken middels nóg een hit, dan maak je gebruik van de inmiddels fijne korrel en veelal zou je nu zelfs al klaar kunnen zijn. :)

Maaarr... Witte Pad + S30 zal zorgen voor hoogglans en dat maakt het de kers op de taart.

Zet er dan maar eens een lampie op, haha! ;)

Owjah, en bedenk bij jezelf dat 1x grof en 1x fijn polijsten niets doet aan je resultaat. Behaal je met grof niet niet het gewenste resultaat, dan doet een fijner poliistmiddel niets meer dan wat meer glans. Grof herhalen en met fijn afwerken is natuurlijk wél goed.
 
Jup! Dat zijn in de basis de juiste pads. :)

Gele Pad + S3 is blijkbaar nodig om te corrigeren. Als je met één hit al merendeels van de swirls weg hebt, dan zal je bij een tweede hit er wel doorheen zijn en dan de lak in zijn geheel wel opknappen.

Vervolgens de korrel doorwerken middels nóg een hit, dan maak je gebruik van de inmiddels fijne korrel en veelal zou je nu zelfs al klaar kunnen zijn. :)

Maaarr... Witte Pad + S30 zal zorgen voor hoogglans en dat maakt het de kers op de taart.

Zet er dan maar eens een lampie op, haha! ;)

Owjah, en bedenk bij jezelf dat 1x grof en 1x fijn polijsten niets doet aan je resultaat. Behaal je met grof niet niet het gewenste resultaat, dan doet een fijner poliistmiddel niets meer dan wat meer glans. Grof herhalen en met fijn afwerken is natuurlijk wél goed.

Ik had ook al een vermoeden dat ik het wel goed deed, aangezien het met één hit toch al de goede kant op ging :)

Vervolgens de korrel doorwerken middels nóg een hit, dan maak je gebruik van de inmiddels fijne korrel en veelal zou je nu zelfs al klaar kunnen zijn.
Hiermee bedoel je dat je nogmaals zo'n dambord doet met hetzelfde polijstmiddel reeds op het plaatwerk?

Ik weet niet of je het volgende denkt: maar wij gebruiken eerst S3 met de gele pad, als dit resultaat biedt gaan we door met S30 op de witte pad voor de hoogglans.
 
Ik heb (nogmaals) dit topic doorgelezen en vraag me het volgende af / mijn mening:
- als ik kijk naar de 1e foto zie ik in de grootste rode cirkel een ingebrand iets? (waterspot, vogel-sh*t, o.i.d.)
- steenslag moet je kunnen voelen met nagel of bijv, een tandenstoker (de lak is, gedeeltelijk, weg dus heb je een oneffenheid met scherpe rand bij de beschadiging).
- steenslag krijg je niet weg met polijsten (tenzij je doorgaat met polijsten tot je door de lak bent / op het blanke metaal zit....)
- boomsap zou je normaal gesproken met kleien moeten kunnen verwijderen.
- als ik het goed interpreteer is dit de Seat van je maat; dus hoogstwaarschijnlijk (knetter)harde lak.
- al een pure paint cleaner geprobeerd?
- dit zijn inderdaad zeer veel "afwijkingen" in de lak: zou me niks verbazen dat het overspuiten wordt.......

Mijn conclusie: eerst er achter zien te komen wat de afwijkingen nu precies zijn, voordat je verder gaat met allerlei (goed bedoelde) behandelingen!
 
Ik heb (nogmaals) dit topic doorgelezen en vraag me het volgende af / mijn mening:
- als ik kijk naar de 1e foto zie ik in de grootste rode cirkel een ingebrand iets? (waterspot, vogel-sh*t, o.i.d.)
- steenslag moet je kunnen voelen met nagel of bijv, een tandenstoker (de lak is, gedeeltelijk, weg dus heb je een oneffenheid met scherpe rand bij de beschadiging).
- steenslag krijg je niet weg met polijsten (tenzij je doorgaat met polijsten tot je door de lak bent / op het blanke metaal zit....)
- boomsap zou je normaal gesproken met kleien moeten kunnen verwijderen.
- als ik het goed interpreteer is dit de Seat van je maat; dus hoogstwaarschijnlijk (knetter)harde lak.
- al een pure paint cleaner geprobeerd?
- dit zijn inderdaad zeer veel "afwijkingen" in de lak: zou me niks verbazen dat het overspuiten wordt.......

Mijn conclusie: eerst er achter zien te komen wat de afwijkingen nu precies zijn, voordat je verder gaat met allerlei (goed bedoelde) behandelingen!
Ik gok inderdaad steenslag. Als je er heel dicht op kijkt zie je kleine barstjes. Met polijsten worden deze gelukkig wel aanzienlijk minder. Ik denk, wat Quantoxx zei, je 2 hits (2x zo'n dambord idee dus) zou kunnen doen. We hebben de 1e hit gehad.
 
Jup, 2x goed corrigeren. Bij de tweede hit op een lagere snelheid (4) hetzelfde polijstmiddel nogmaals doorwerken met een dambord. Hierna S30 en dan zal de glans ook een hoop verbloemen. :)

Je kan ook vaker corrigeren met S3, maar je zal weinig tot niets behalen op de steenslag, dus dat is zonde van de blanke lak die je weghaalt romdom.



Succes!