• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte grondig aanpakken - Welke onderdelen afplakken/beschermen?

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Beste allen!

Tot nu toe ben ik nogal voorzichtig omgegaan met het reinigen van motorruimtes. Meestal is het dan inspuiten met APC+D (1:4 tot 1:10, afhankelijk van de vervuiling), inwerken met verschillende borstels en dan gelijk afnemen met een vochtige doek. Op die manier krijg je alle oppervlakkige delen wel mooi schoon natuurlijk, maar toch blijf ik me ergeren aan delen (waar ik net niet bij kan) die vies achterblijven.

Veel forumleden 'gebruiken gewoon' water bij een motorruimte detail, net als vele andere bekende detailers op YouTube. Toch ben ik hier 'bang' voor, om het zo maar even te zeggen. Ik maak me dan vooral zorgen over de motoronderdelen die absoluut geen water mogen zien, al weet ik niet precies welke dat zijn. Wie kan mij hierbij helpen; welke onderdelen mogen absoluut niet nat worden? En de daarop volgend: hoe plakken jullie deze onderdelen dan af om ze te beschermen?

Thanks, Lawrence :D
 
Dynamo, elektrische verbindingsstekers alles afplakken en of inpakken met plastic.
Zekeringkasten en relais, printplaten etc beschermen.
Niet teveel druk gebruiken
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Oke, bedankt. Dus gewoon alle connectoren omwikkelen met boterhamzakjes en afplakken met tape. Dynamo wist ik inderdaad, dat kan ook gewoon met een plastic tas van de plaatselijke super neem ik aan? Ik was sowieso al niet van plan om met een HD aan de slag te gaan, omdat ik niet onnodig water ergens in wil forceren; ik hou het bij de Gardena sproeier.
 
In principe kan een motor ruimte omgaan met water. Er zijn auto's waar helemaal geen bodemplaat in zit en dan komt het water ook recht omhoog in de motor ruimte. Oudere auto's kunnen stekkers hebben die niet meer waterdicht zijn door oude rubbers of dat de hd reiniger er zo op wordt gezet dat er volle druk ergens in wordt gespoten wat niet ervoor gemaakt is. Verder heb ik nog geen motor ruimte gehad (ook van een 2004 Panda ;)) die niet tegen water en zeep kan.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Idd gewoon niet direct op stekkers en dynamo spuiten. Pas ook op als je bv een boardcomputer onder je parafaan (lees voetenruimte binnen zijde) hebt zitten, dat daar geen water in loopt.

Zelf geregeld bij meerdere auto's (+20) de motor ruimte schoon gespoten, 1 auto die niet meer wou starten. 20 min gestaan, toen alsnog kunnen starten. Kan dus heel wat hebben.

Kan met APC al heel ver komen, wat remmen reiniger en anders Auto Glym Engine Cleaner, een echte aanrader. Lekker borstelen, ook handig is een bokkepootje, kom je mooi in kiertjes en hoekjes mee.

Veel plezier er mee!

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Oké, bedankt voor de input allemaal. Stekkers, dynamo en in ieder geval een zekeringskast afplakken en beschermen tegen water. Maar voor de rest kan ik dus gewoon water gebruiken, met mate en met lage druk (tuinsproeier). Ik ga mijn best doen! Bedankt :D
 
Ik maak mij nooit zo druk om water in de motorruimte. :p Alles wordt zeiknat tijdens het rijden in een regenbui, daar is het allemaal op gemaakt.

Met 150 bar in de rondte spuiten is minder grappig. Maar gelukkig is het ook helemaal niet nodig. Met de juiste producten en handmatige handelingen reinigen, gevolgd door AFSPOELEN met de tuinslang is meer dan voldoende.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Eén flesmet APC en één met Shampoo, i.c.m. een kwastje kom ik heel ver. Afspoelen met een fles schoon water en een oude MF droogdoek doet de rest.(een car dryer staat nog op het verlanglijstje.
Plastic delen afwerken met PB Natural Look en we kunnen er weer tegenaan.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Borstels en middeltjes genoeg in ieder geval in onze schuur! :p Meestal gebruik ik Autoglym Vinyl & Rubber Care voor de motorruimte. Morgen aan de slag!
 
Ik denk dat ik inderdaad wel eens wat dingen los kan gaan halen. De accu dan ook waarschijnlijk, om eronder schoon te maken. Maar de motor laten lopen tijdens het afspoelen is misschien ook wel een goede, bedankt voor de tips :D
 
Ik laat de motor draaien en gebruik gewoon mijn hogedrukreiniger , wel vanop een afstand zodat de straal niet hard is.
De hoeveelheid water is veel minder dan wanneer je er de tuinslang opzet maar voldoende om te spoelen.
Nog nooit problemen mee gehad.
 
Ontdek nog een voordeeltje van elektrisch... motorruimte...?:joy: Eigenlijk nog helemaal niet bij stil gestaan.
Doekje, vinyl en rubbercleaner van Autoglym en het is hier weer spik en span. De ruimte voor de laadkabels nogwel ff stofzuigen dan.