• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte helemaal vol roest, waar te beginnen?

VWVariant

Detailing addict
10 apr 2009
53
55
66
Utrecht
Dit is serieuze shit mensen. Dit is de motorruimte van een 25 jaar oude Golf GTI. De auto verkeert in topconditie en is nog helemaal origineel. Wel opnieuw gespoten, maar dat is alles. De motorruimte is ook helemaal origineel en helaas is er onder deze kap ooit iets vreselijks gebeurd.

GOLF-MOTORRUIMTE-1.webp

Werkelijk alles in deze motorruimte is roest! Alle lichtmetalen delen zijn al net zo erg aangetast. Alle metaal bevat echte stevige roestvlekken.

GOLF-MOTORRUIMTE-2.webp

Het lijkt wel of er ooit kokende koelvloeistof o.i.d. is rondgespoten en nooit meer verwijderd. Maar ik weet niet of koelvloeistof zo agressief is. Er is echt geen plekje onberoerd gebleven, alles is roest of aantasting.

GOLF-MOTORRUIMTE-3.webp

Ik wil deze motorruimte weer nieuw krijgen maar liefst zonder al teveel demontage. Want de auto is niet van mij en als ik deze roestige bouten probeer los te draaien breken ze gegarandeerd af. Dus demontage wil ik zoveel mogelijk voorkomen.

Als jullie nog wondermiddelen weten om het lichtmetaal schoon te krijgen, het metaal roestvrij te maken en alles weer zo schoon mogelijk te maken, dan hoor ik het graag. Ik heb er nog twee foto’s van de buitenkant bij gedaan. Anders zou je kunnen denken dat het hier een rijdende vuilnisbak betreft i.p.v. een originele GTI in topconditie.

GOLF-VOOR.webp

GOLF-ACHTER.webp

Maar je ziet het, echt een heel mooie GTI. Op de foto’s staat het kunststof nog te weken in de ‘Black Wow’. Werkelijk een wondermiddel voor 25 jaar oud kunststof. Komt er straks weer als nieuw onder vandaan. Collinite 845 zorgt ervoor dat de lak de winter goed doorkomt. Auto wordt ook altijd met de hand gewassen. Niets mis mee. Maar dat kan helaas niet van de motorruimte gezegd worden.
Die nog omtoveren tot iets moois. Lijkt me een hele uitdaging, maar waar en hoe te beginnen? Alle advies is welkom.

allereerst complimenten voor je mooie golfje, goed onderhouden en strak in de lak, zonde van je motorruimte, je ontkomt er denk ik niet aan om delen te demonteren, zoals de radiateurfanbehuizing en de distributieka(die zijn er het slechtst aan toe zo te zien), ik denk dat een paar potjes of spuitbussen hammerite wel wonderen kan doen maar gaat niet lukken zonder demontage van sommige onderdelen..

- Autoglym Engine Cleaner
- Autoglym Vinyl & Rubber care

Dan ben je van het losse vuil / troep af en krijg je een beter overzicht.

- Indien noodzakelijk onderdelen demonteren
- staalwolletje langs alle roestige plekjes gaan, wat je dan al weg krijgt is meegenomen.
- pot hammerite, leef je uit

Van het gehele proces foto's maken, leuk voor later en leuk voor ons :)

Geen idee hoe handig je zelf bent, bij twijfel een techneut vragen om alles na te lopen ivm lekkage
Ga in elk geval je brandstofleiding goed na, mij zus heeft haar golf voor haar neus zien affikken op de snelweg omdat oudere type golfjes een kwaal schijnen te hebben met die leidingen
( is zo gezegd, geen idee of waar is, laat ik aan de golf deskundigen over )

Als je het daar net zo mooi wilt hebben als de buitenkant..................dan wordt het toch een rondje sleutelen en al die verroeste meuk eruit halen, ontroesten, primen en spuiten.
Nog mooier en duurzamer is het te laten poedercoaten, vindt het de auto zeker wel waard. :-)^

De rest wordt het toch wel handwerk, blok boenen etc.

(PS: die sponzen zijn toch alleen voor de velgen mag ik hopen............... :-" )

Ja, die sponzen en de shampoo zijn inderdaad alleen voor de velgen. Maar gezien de goede resultaten van de Poorboys velgenwas op mijn Passat is dat voor deze Golf velgen ook een aanradertje. Er zitten wat moeilijke randjes op deze oude velgen, die overigens ook opnieuw gepoedercoat zijn. Maar als ze koud zijn lijken er allemaal er allemaal dunne haarscheurtjes in de velgen te zitten. Zijn de velgen warm dan zie je die niet meer en is het oppervlak egaal. Iemand een idee wat dit verschijnsel veroorzaakt?

Beetje het zelfde verhaal hier Golf GTI van 1984 van m'n vader.
Het mooiste is natuurlijk het motorblok eruit alles stralen en spuiten, de carrosserie kan overigens ook wel een opknapbeurt gebruiken.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]