• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

motorruimte reinigen

bodi

Detailing addict
9 mei 2013
97
55
Iets wat ik al van in begin wil aanpakken is de motorruimte van mijn BMW e92, zoals bijgevoegde foto laat zien kan deze wel wat aandacht gebruiken. Heb al wat afgezocht en ondertussen produkten autoglym gekocht die speciaal hiervoor bedoeld zijn, de engine cleaner en rubber & vinyl care. Zou van lang weekend gebruik maken om dit eens te gaan proberen. Engine cleaner is gewoon opspuiten, inwerken met borstel en naspoelen met water, via plantenspuit lijkt me beste. Op een van de threads die ik erover gelezen heb gaf men mee om de elektronische componenten af te schermen via vershoudfolie en lijkt me geen slecht idee dus ook gekocht. Nu is mijn vraag aan mensen die hier al ervaring mee hebben of beter op hoogte zijn: waar vindt ik deze elektronische zaken, geen groot technisch licht maar natuurlijk zie ik hier & daar aansluitingen (bvb aan lichtblokken) en deze zijn makkelijk maar wou graag weten of er nog ergens verscholen zitten en zoja waar en moet ik best op nog zaken letten?
conv_503.JPG
Nog 2e vraagje, kan ik op de gelakte delen zoals onderstaande foto toont ook autoglym engine cleaner gebruiken (volgens verpakking wel) maar al gelezen dat apc beter niet op lak gebruikt wordt (en daarom niet gekocht) en misschien is dit soort apc?
conv_504.JPG
Alvast bedankt voor de hulp & tips
 
Heb gister toevallig een motorruimte gedaan van een opel.
Foto-IQ8RTKLZ-D.jpg
Foto-CBTETC67-D.jpg


Op zich gewoon even goed kijken waar alle stekkers zich bevinden, de meeste stekkers zullen wel waterbestendig zijn.
Bij oude auto,s een plastic zakje om de bobine.
Dynamo en verlichting een beetje ontzien, verder valt het wel mee.
ik maak de motorruimte schoon met autoglym engine cleaner,borstels, kwastjes, voorzichtig afspoelen met tuinslang.( geen HD gebruiken)
Afdrogen, soms met wat perslucht droog blazen op plekjes waar je moeilijk bij kan ,en inspuiten met autoglym rubber & vinyl daarna afnemen.
Apc kun je wel gebruiken voor hele vette plaatsen onder de motorkap, alleen niet oplaten drogen.
Engine cleaner is toch ook een soort ontvetter.
veel succes.
 
Ik heb zelf ook een e92 maar ik zou als ik jou was: - alle delen afdoen met water en mf doek -dan die engine cleaner spaarzaam opspuiten. -vervolgens afnemen met goedkope vochtige mf doek -dan die autoglym rubber vinyl care gebruiken Afspoelen met water zou ikzelf achterwege laten en er zitten zoveel plastic delen waar je bij kan dat je motorruim toch al flink opknapt. Dat resultaat zou ik eerst eens bekijken
 
hartelijke dank voor de tips, ben ook liever voorzichtig en was zeker niet van plan veel water te gebruiken, kameraad wou al met hogedruk werken zoals hij bij zijn wagen doet en bekeek me al raar als ik zei dat ik max plantenspuit wou gebruiken :Dubbel: .

Ga het zoals jullie aangeven met doeken proberen, heb er toch wat gekocht bij action (initieel voor teerprodukt mee af te vegen) maar ga op lak zachtere gebruiken dus gaan deze toch nog van pas komen.

Dit lijkt me dan beste werkwijze: wat autoglym engine cleaner op spuiten, inborstelen, afnemen met licht vochtige doek en overgaan met droge.
 
Vochtige mf doef en het plastic afdoen en ik zou dan pas kijken waar je de engine cleaner gaat gebruiken eigen lijk ligt er alleen maar een laagje stof overal op (als ik naar mijn auto kijk). Daarna de plastic delen met rubber en vinyl spray .
 
Persoonlijk denk ik dat de gevaren allemaal wel meevallen, zolang je geen hogedruk vlak op de elektrische componenten zet (zo hebben wij onze oude Land Rovers onder de motorkap in ieder geval weer wat schooner gekregen, en een motor spuit ik ook altijd met de hogedruk af). Maar ik denk dat dit bij een moderne auto ook niet meer echt nodig is, wat ik zelf dan doe is de plastic delen die je makkelijk kan verwijderen er uit halen, met een natte doek schoonmaken, drogen, en vervolgens een dressing aanbrengen. De gespoten delen behandel ik net zo, en aangezien je voor de rest eigenlijk niet veel ziet, lijkt de motorruimte zo mooi schoon.
 
Beste allemaal,

Even een kickje in dit topic! Ik wil eerdaags ook mijn motorruimte flink gaan reinigen en heb hierover nog een aantal vragen. Ik heb al veel gezocht op het forum en heb afgelopen maandag de Engine Cleaner + Vinyl & Rubber Care van autoglym gekocht. Echter, een aantal dingen heb ik niet terug kunnen vinden:

1. Vinyl & Rubber Care heeft alleen zin op kunststof delen neem ik aan? Of kan ik hier ook alle overige delen mee inspuiten zoals de carroserie rondom de motor, alle metalen enzovoorts?
2. Hebben jullie geen last van het feit dat alle blanke metalen gaan oxideren nadat het brandschoon/volledig ontvet is? Is het eventueel een optie om het onderblok, versnellingsbak en dergelijke in te spuiten met WD40 of siliconespray?
3. Kan ik de carroserie ook schoonmaken met de engine cleaner? Dan bedoel ik dus rondom de motor, zoals het schutbord en dergelijke? Of is de Engine cleaner niet veilig op lak?

Ik heb de motor al redelijk kaal gemaakt, zodat ik overal goed bij kan. Ik wil niet alleen de bovenzijde reinigen, maar ook het onderblok, de versnellingsbak enzovoorts. Computer, Accu en dergelijk heb ik uitgebouwd, evenals alle afdekplaten, inlaatspruitstuk enzovoorts (auto staat binnen i.v.m. motorische tuning). De motor kompleet uitbouwen gaat me een beetje te ver, maar heb ik ook nog aan zitten denken.

Graag jullie visie op bovenstaande 3 vragen.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Gerben Visser
 
Hier heb ik ook nog wel een vraag over:
Kan ik nadat ik het 4 uur heb laten drogen gewoon rijden met de auto (lang stuk) of zal dit een nadelig effect hebben?
 
Vandaag weer even bezig geweest met de motorruimte. De stappen die ik heb gevolgd:

Stap 1. Insprayen met Meguairs Engine Clean
Stap 2. Afspuiten met water
Stap 3. Insprayen met Meguairs Engine Dressing
Stap 4. Uitwrijven met microvezeldoek

Iemand nog tips?
 

Bijlagen

  • 20160101_153557.jpg
    20160101_153557.jpg
    402,4 KB · Weergaven: 489
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Ziet er goed uit! Rijden met dat ding, daar issie voor :)