• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorruimte schoonmaken en conserveren

unobarrenove

Detailing addict
6 aug 2010
66
65
Ik heb een oude Italiaanse auto ( Fiat) welke zeer roestgevoelig is ( jaren 70 ). Nu is de motorruimte erg vies met aangekoekt straatvuil, olie en vet.( 20 jaar lang niets aan gebeurt) En naar ik denk, mss wel oude tectyl van de vorige eigenaar. Wie weet waarmee ik het veilig kan schoonmaken en mss nog belangrijker, naderhand kan behandelen zodat het na het reinigen (ontvetten) niet gaat roesten....
Heb iets gelezen over inspuiten met wapenolie maar weet niet of dit werkt, en mss is er wel een veel beter product ?
 
Bekijk dit filmpje eens. Hier word een oude smerige motor ruimte schoongemaakt.
De lak kun je uiteraard beschermen met een goede wax, sealant of coating.
Echter waar al roest zit zul je het toch echt roestvrij moeten maken en spuiten.

 
  • Leuk
Reactions: Kostenko
Ooooh! 20 jaar lang niet schoongemaakte motorruimte! Gimme gimme! :)
Werk waar je héél erg veel voldoening van gaat krijgen!

Mijn advies;

Reinigen - Een All Purpose Cleaner (APC) zoals de versie van Poorboys World (APC+D) werkt goed om de boel te reinigen én ontvetten. Veelzijdig product die je flink kan verdunnen voor vele doeleinden. (Echt moddervette delen kan je beter met een sterke ontvetter doen en goed spoelen nadien. Denk aan iets simpels als Dasty of zelfs een busje remmenreiniger)
Ook de slangen, kunststof en rubbers kan je reinigen met de APC+D. Zoals bij alles, wél goed naspoelen met water of afnemen met een schone, natte doek.

Ná het schoonmaken is het verstandig ok de boel weer te voeden. Een populair product om kunststof en rubbers te voeden is de Vinyl & Rubber Care (AutoGlym) Merendeels van de mensen spuit de gehele motoruimte ermee in (witte vloeistof, sprayer) en gooit de motorkap dicht. Lekker laten intrekken voor een paar uurtjes en daarna afnemen met een doek.

Voor de metalen gedeeltes, van plaatwerk tot motorblok, kan je een veelzijdige wax gebruiken zoals de Collinite 845.

En tja... Roest is een no-go. Dit zal je inderdaad eerst moeten verwijderen, maar dat spreekt voor zich. :p
 
Ik zou oppassen met hele sterke middelen bij zo'n oude auto.
Je weet nooit in welke staat de lak is, deze beschadigd misschien wel.
 
  • Leuk
Reactions: Dagobert
Als de tectyl echt loslaat moet je het wel weer tectyleren.
Ben benieuwd wat de TFR van Autoglym hier op zou doen.
Gewoon proberen met een sterke APC verhouding en het plaatwerk in de wax zetten.