• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mr. x stelt zich voor

Mr. x

Detailing rookie
26 aug 2009
23
0
Hallo beste mede forum gebruikers!,

Eigenlijk heb ik deze site bij klein toeval gevonden. Na het lezen van zoveel fanatisme onder de leden en de aardig imposante collectie van sommige wil ik me hierbij graag aanmelden om mezelf te laten informeren door de grote hoeveelheid kennis die hier op het forum zit.

Vroeger, toen ik mijn vader de auto nog zag wassen met een zeem vond ik dat de meest normale zaak van de wereld.
Dit veranderde toen ik mijn eigen auto kocht op mijn 18e.
Na wat lezen en in het begin eigenlijk alleen maar wassen met een hoge druk spuit in zo'n wasstraat. Dit kwam voornamelijk omdat ik de lak niet wilde aanraken tot ik wist hoe ik het goed moest doen, zoals het spreekwoord "better be safe than sory" lees ik me liever eerst op de feiten in alvorens te gaan beunen met tweederangs producten. Uiteindelijk de Meguiars producten gekocht omwille van verkrijgbaarheid, prijs/kwaliteit en mond op mond 'reclame'.
Echter heeft altijd het merk Swissvax, na het lezen van een prachtige advertentie ooit ver voor ik zelf een auto had, wel in mijn achterhoofd gespookt maar was simpelweg even buiten bereik gezien de redelijk hoge prijs van de beste wax-en.

Tijden veranderen. Zoals mijn confectie kleding plaatst heeft gemaakt voor maatwerk, gaan ook de prijs/kwaliteit poets spullen op de schop. Prijs interesseert me niet, kwaliteit moet het hebben!
Ik dacht een mooie collectie te hebben. Zowat alles wat te krijgen is voor de particuliere markt heb ik van Meguiars. Er is een foto maar kan deze helaas nergens meer vinden. Daarmee dacht ik een aardige collectie te hebben maar na het bekijken van het forum onderdeel waar leden, andere leden de ogen uit prikken met schrikbarende collecties poets spullen die een klein fortuin waar zijn, moet ik mijn gedachte even bijstellen.

Genoeg gepraat. Een kleine introductie.
Ik luister naar de naar Maarten Pijnenburg en word in September sinds 1987 altijd een jaartje ouder. Kom uit een kleine plaats in de buurt van 's-Hertogenbosch en wil alles wat ik doe ook perfect doen. Geen half werk, geen middelmatige producten, nee perfect en de beste producten.
Heb redelijk wat ervaring met poetsen van auto's dacht ik zo, maar wederom gezien de ervaring hier stelt dat niet veel voor. Al mijn auto's heb ik nog nooit door een wasstraat gehaald en dus altijd, zo vaak mogelijk, met de hand gewassen.

Kleine auto geschiedenis, met daarbij de meest glimmende foto's die ik van ze had:

Honda Integra type-R (DC2)
(geen commentaar op de lelijke velgen alsjeblieft! Dit was een foto kort na aanschaf en een paar avonden hard poetsen.)
166456807.jpg

166453383.jpg

166477184.jpg


Honda Civic type-R (EP3)
260829146.jpg

256193967.jpg

256190738.jpg

256191351.jpg


BMW Z4 (E85)
318425514.jpg

318425519.jpg

318425499.jpg


Nu, na verkoop van mijn Z4 een tijdje geleden, heb ik een zeer speciale auto gekocht in het buitenland. Wat dit is wil ik nog niet onthullen. Op het forum waar ik al geruime tijd actief ben weten ze het nog niet eens. Ik ben wel weer terug bij Honda.
Met deze nieuw aanschaf ben ik zo zuinig dat je het bijna een afwijking mag noemen. De auto zal nooit meer slecht weer zien (dat heeft ze overigens ook maar weinig gezien in het verleden), er wordt sporadisch mee gereden (Ik ben van plan een +- 5000 km per jaar te gaan rijden, misschien minder) en ook de lak wil ik in uitmuntende staat krijgen en houden.

Dát is de reden waarom ik hier ben. Vandaag had ik namelijk de Scratch X 2.0 gekocht en ben wat huiverig over zijn werking. De nieuwe aanwinst is namelijk uitgerust met een enkele (kleur)laklaag waar gelijk de blanke lak in zit (ben de naam even kwijt), waardoor dit product gigantische hoeveelheden lak(?) laat zien op de applicator pad. Aangezien ik geen hippe lakdikte meter heb, ben ik na één klein stukje ook gelijk gestopt.

Hopelijk is er iemand hier die zijn ervaring met me wil delen en uiteraard hoop ik een hele hoop te leren over allerlei zaken. Voornamelijk de do and dont's en verschillen van poetsproducten. Ben zeer leer gierig en geïnteresseerd en sta open voor alles.

Laten we hopen dat er niemand in slaap is gevallen na dit lange verhaal en mij hierbij wil helpen.
Mochten er nog vragen zijn mag dit uiteraard altijd. Ik ben actief op meerder fora waardoor ik redelijk druk bezet ben maar zal toch proberen elk forum de aandacht geven die ze verdient.

Voorwaarts!
 
Zo dan, da's een beste auto geschiedenis voor iemand van 22 lentes!
Weet zeker dat je hier een hoop tips en how to's kan weghalen, alsmede een godsvermogen aan poets-spullen :-" :rules

Benieuwd naar je laatste aanwinst.

Groetjes,

Ed
 
Hoi Mr. x

Met je 22e al aan je vierde (eigen) auto toe? Dat doe je dan beter dan mijn persoontje.

Ik raak wel benieuwd naar die geheimzinnige laatste aanwinst van je.
 
Welkom X,

Indrukwekkende history van auto's als ik dat zo mag zeggen. Bij het zien hiervan nam ik al haast aan dat de Swissvax collectie nu toch wel enige vormen aan hen krijgen zou zijn maar ik begrijp dat je nu nog alleen maar de Meg spullen hebt. Het voordeel van CC is dat ze niet aan 1 merk hangen maar een mooi uitgebalanceerd assortiment hebben dus dat moet goed gaan komen. Mijn ervaring met Swissvax is erg goed te noemen maar er zijn nog veel meer mooie producten te koop wat mijn collectie goed aanvult. En ik ben bang dat ik er nog niet ben, haha.

Heel benieuwd zijn we natuurlijk naar jouw nieuwe aanwinst, heb je een idee wanneer je deze Honda aan de rest van de forummers gaat tonen?
 
Bedankt voor het leuke welkom.

@ Soepergrover
Dit is inderdaad mijn vierde eigen auto. Overigens hebben we thuis nog een redelijk aantal wagens staan waar ik in kan rijden en die ik dus ook kan poetsen.
Na de verkoop van de Z4 wilde ik eigenlijk een BMW 130i. Ik stond op het punt er een te kopen maar helaas kwamen we het niet eens over de prijs. Soms heb ik er wel spijt van maar de huidige aanschaf is een tijdloze auto en de 130i zou ik na een jaar wel weer zat zijn. Zo gaat dat namelijk met me. Civic type-R overigens ook maar 5 maanden gereden *schaam.

@HLE-99
Wat leuk dat uitgerekend U reageert. Mijn bewondering voor uw product collectie grenst aan jaloezie. Werkelijk prachtig. Doet U het poetsen professioneel of is het een behoorlijk uit de hand gelopen hobby? Aangezien ik, nog, niemand ken komen dit soort domme vragen in de toekomst wel vaker voorbij. Ik zou namelijk graag eens met een expert naar de auto kijken. Helaas is het tegenwoordig niet makkelijk meer echte vak mensen te vinden. Zeker niet mijn persoon, ik wantrouw namelijk alles en iedereen haha. Voor mij geldt: "if you want something done properly, do it yourself". Moet ik het wel eerst leren uiteraard.
De auto wil ik op een datum invoeren die voor mij, en voor de rest van de fanatieke 'Hondafielen', een achterliggende gedacht heeft. Namelijk 17-11. Misschien dat ik haar eerder kan tonen aangezien ik naar het JAF (Japans Auto Festival) wil met deze auto. Doordat daar half fanatiek auto-minded Nederland rond hangt zal het na die dag (13-09) wel uit gaan lekken en is geheimhouden ook niet meer noodzakelijk. Ik probeer het 'wow' effect te krijgen door met een auto aan te komen die men nog niet kent van foto's, horen zeggen, of fora.

De laatste tijd is er veel geld gaan zitten in kleding. Mochten er liefhebbers zijn kan ik wat plaatjes schieten die mijn nietige Meguiars collectie dan weer doet compenseren tegen de grote, warenhuis-achtige poets collecties van sommige. Vandaar dat het geld voor poets producten even op de lange baan geschoven is. Ook door de financiële domper die import heet, en meer kost dan ik oorspronkelijk van uit ging, moet het even wachten. Kan me er natuurlijk wel vast op oriënteren en me laten informeren.
Misschien is zelfs iemand in de regio zo aardig me eens wat te laten zien.

Heeft er iemand nog een antwoord op mijn vraag mbt Scratch X 2.0? Had een foto gemaakt van de grote hoeveelheden lak(?) die te zien waren op de applicator pad en ben terug gegaan naar de winkel waar ik het spul gekocht heb. Deze zaak raadde mij aan Rob Mellaart gelijk een mail te sturen en te stoppen met het gebruik. Wellicht is dat onnodig en zit hier genoeg kennis om hier uit te komen. Morgen zal ik Honda even benaderen om te vragen wat voor lak soort op de auto zit.
Door redelijk tijdgebrek, slaapgebrek en andere fora kom ik er niet aan hier een begin te maken alles te belezen en 'even' te bekijken waar alles ondergebracht is. Mijn excuses daarvoor. Dat ga ik goedmaken in de toekomst.
 
welkom hier

over scratch X 2.0, deze kan je blijven boenen tot zover jij wilt gaan en breekt dus niet af.
ik neem aan dat je niet als een debiel tekeer bent gegaan, gezien je hele openingspost:)^
kan je er weinig fout mee gedaan hebben.

een singlestage lak (dus zonder bovenste blanke lak laag) laat altijd wel wat kleur achter, dit is niet echt vreselijk (buiten het vele wassen van je pad's )
 
Hallo X,

Als eerste aub je en jij hoor, dat ge U klink wel erg oud. Daarnaast, domme vragen zijn er zelden, domme antwoorden des te meer. Je kunt het zien als een behoorlijk uit de hand gelopen hobby, alhoewel ik dat natuurlijk niet zo ervaar hoor, ik vind het niet zo raar, gewoon erg leuk om te zien hoe mooi een auto kan worden. Dank je voor je bewondering van mijn collectie, ben er dan ook best tevreden mee.

Het "if you want something done properly, do it yourself" denken past helemaal in mijn straatje tenzij ik vermoed dat ik weer iets of van iemand kan leren zodat die lijfspreuk daarna nog beter opgaat. Ga op je gevoel af en leer zoveel je kunt van de mensen waarvan jij je ook in kunt vinden. Mocht je een keer lang willen komen dan ben je natuurlijk welkom en verder zijn hier op het forum specialisten zat om je wat kneepjes te leren. Met de Swissvax producten heb ik een behoorlijke ervaring maar doe in tegenstelling tot veel specialisten hier niet heel veel verschillende auto's.

Het zou natuurlijk helemaal 'wow' zijn als je nieuwe aanwinst ook een 'wow' glans heeft, dus toch proberen even op dit forum een beetje in te lezen zou ik zeggen.

Ik ga dit draadje in de gaten houden want ben heel benieuwd naar welke bijzondere Honda jij straks gaat presenteren. S-3000 ???
 
Zoals ook weer een gezegde gaat: "You can never be overdressed", geldt dit ook in mijn ogen voor beleefdheid. Zo ben ik althans opgevoed. Gezien ik nog 22 moet worden verwacht ik toch wat aan de jonge kant te zijn. Met dat in mijn achterhoofd ben ik gewoon graag beleefd tegen mensen die ouder zijn dan ikzelf.

@ Aron147

Natuurlijk ben ik niet als een debiel tekeer gegaan! De auto is eerst compleet gewassen met de 2 emmer methode, daarna tot in detail gepoetst met de Meguiars klei (je weet wel, die zo mild is dat hij bijna niets doet heb ik al gelezen haha en zelfs daarbij kwam redelijk veel verontreiniging naar boven), toen een stukje afgeplakt en rustig begonnen met Scratch X 2.0 op een hoekje van het dak. Tot mijn schrik kwam na de eerste minuut al onnoemelijk veel lak mee. Zal morgen even een foto online gooien.

Het kan dus geen kwaad en ik kan net zolang over het dak heen gaan tot er geen kleur meer mee komt? Want wat ik me namelijk afvroeg; misschien maakt de klei het dak niet goed genoeg schoon en haal ik met de Scratch X 2.0 nu juist 'dode' lak weg. Wilde daarom eigenlijk een cleaner van Swissvax, of dergelijk goed merk, halen en zien of dit nog verontreiniging weg haalt.
 
Heb ook Scratch X, maar werk er nooit meer mee, mij te agressief. Met de hand krijg je in mijn ervaring behoorlijke krassen, haalt wel veel weg. Napolijsten is dan ook nodig voor mij. Doorgaan tot er geen kleur meer mee komt???? dan is de lak op? Het breekt dus niet af, kortom het blijft slijpen net zolang tot dat jij stopt met boenen! Your chooise, not mine.

Is het een oude lak of nieuwe lak? Is het metalic met blanke lak erop of een single stage lak (uni kleur)?
 
Ik was aan het reageren en daarom de laatste reactie gemist. Zo snel ben ik nog niet, zeker niet meer zo laat op de avond. Wekker gaat overigens al om 6 uur.
Al goed, dan wordt het vanaf nu 'je' en 'jij'!

Natuurlijk wil ik die 'wow' glans op de auto hebben. Vandaar dat ik nu al begonnen ben met prepareren. Misschien heb ik niet de middelen er zelf een ultieme glans op te krijgen maar ik haal een redelijk resultaat met deze producten. Het kan namelijk altijd beter, zeker omdat ik nog alles met de hand (moet) doen. Zou erg graag een poets meeting bij wonen, ben namelijk nog een groentje en wel bereid heel veel te leren.

Het wordt geen 'S-3000' hoor! Het is een tweede hands auto van bijna 10 jaar oud. Dat is juist leuk. Een tweede in deze staat vind je namelijk niet meer. Dát is het leuke. Ik zeg altijd maar zo, als ik de snelste wilde zijn had ik wel wat anders gekocht met dit budget. Mijn huidige auto is redelijk snel maar niet de snelste. Hoeft ook niet.
Mijn plannen zijn vooralsnog de auto 100% origineel te houden. Nu is het misschien leuk de auto compleet 'kapot' te tunen (motorisch, uiteraard) maar over nog een 10 jaar is het juist leuk om te kunnen zeggen dat ze altijd 100% origineel is geweest. Ben er nog niet helemaal uit. Een volledig atmosferisch motor bouwen met Individual Throttle Bodies en 10,000 toeren is namelijk ook stoer.
Waarschijnlijk doe ik het eerste en ga ik lekker sparen voor een tweede snelle dagelijkse auto.

@ HLE-99
Ik ben echt langzaam, nu heb je alweer sneller gereageerd. Mijn ervaring leert me dat er ongelofelijk veel krassen/swirls uit gekomen zijn en ik juist geen extra krassen zie verschijnen op de lak. Was in ieder geval zeer tevreden over het spul omdat je zo snel zo'n groot resultaat zag. Daarmee kwam ook gelijk mijn twijfel. We hebben dit product op een andere auto geprobeerd, een Honda Civic van 1992 (deze komt uit Japan for what that's worth) maar daar trek je helemaal geen kleur vanaf, zelfs niet na meerdere toepassingen.
Ik begreep het dan overigens verkeerd. Je kan dus met Scratch X 2.0 net zo lang poetsen tot de lak weg is? Dat moeten we namelijk maar niet doen!
Zoals gezegd, de auto is 10 jaar oud en volgens mij inderdaad een uni kleur. Morgen weet ik dit met zekerheid te zeggen.
 
Diepere krassen haal je inderdaad goed ermee weg maar er blijven nog steeds veel kleinere krasjes over, vandaar het napolijsten na het gebruik hiervan.

Lekker origineel houden zou ik zo zeggen, doe ik ook met de mijne. Hooguit wat verbeteringen maar wel op een originele manier, dus bijvoorbeeld betere materialen toepassen.
 
nou moet ik heel ff goed denken..

volgens mij brak de 2.0 af (diminishing abbrasives) en de 1.0 niet
of andersom
 
Afbreken of niet, hier is het resultaat van weer op een andere plaats een klein stukje poetsen. Letterlijk één applicatie met Scratch X 2.0 en hooguit 10 keer een poets beweging gemaakt.

372922444.jpg

372922454.jpg

372922430.jpg


Even ter verduidelijking: De applicator pad is zo geel geworden na het doen van ongeveer 5 stukjes ter grootte van het plekje dat te zien is op de foto.
Dit is GEEN photoshop, om nog maar even heel duidelijk te zijn.
 
Dat je handpad zo geel is verbaast me niet geheel hoor, ik verwacht zeker dat het een unilak is. Toch raad ik je aan om het machinaal te gaan doen, geeft toch wel het mooiste resultaat

Ennuh, mooi geel is niet lelijk!!!!
 
Dat moet inderdaad haast wel. De auto is op twee plaatsen overgespoten en daar laat de lak met geen mogelijkheid los, wat dus op een blanke top-laag zou duiden.
Haal je machinaal niet veel meer weg dan met de hand?

Zoals ik gelezen heb is de DAP een zeer fijne vriend om te hebben. Ben alleen wat bang gelijk op deze auto machinaal te, proberen, poetsen.