• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Na het polijsten 'kringen'

LucasA

Detailing trainee
30 mrt 2013
25
27
Hallo,

Vandaag voor het eerst een auto een detail gegeven, hier ging hier om een volvo v70.
De auto is 15 jaar oud en nog nooit gepolijst. Veel krasjes die erin zitten zijn te diep om te polijsten.

Ik heb de auto eerst gewassen met meguiars gold shampoo en de wash mitt.
Vervolgens de lak gereinigd met klei.
Auto gepolijst met een DAP 500
Wollen pad van monello met 3m perfect it fast cut plus
Hierna de Heavy polishing pad met perfect it extra fine
Hierna de rode finishing pad met perfect it ultra fine

Hierna heb ik geen glaze of sealant gedaan, dit heb ik bewust gedaan omdat ik eigenlijk niet heel tevreden ben over het resultaat.

Nu mijn probleem:
Er zijn nog redelijk veel swirls aanwezig, als de zon erop staat en je goed kijk zie je allemaal 'kringen'
Heb ik nu iets fout gedaan of ligt dit toch aan de auto omdat deze al 15 jaar oud is.

Hier een foto, hoop dat het zichtbaar is want heb geen goed foto toestel maar alleen een telefoon camera.
12822106.webp


Hier nog een voor en na foto:
12822111.webp


12822120.webp


Hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven! Was graag naar de clinic gegaan maar deze is helaas vol :( misschien dat ik bij iemand mee zou kunnen kijken woon zelf in eindhoven maar vind het niet erg om een 'stukje' te rijden voor wat uitleg!
 
Op de eerste foto's zitten duidelijk swirls. Ik kan alleen niet goed uit je verhaal afleiden of dat voor of na is. Over het algemeen schijnen Volvo-lakken erg hard te zijn. Ik ken de polijstmiddelen die je hebt gebruikt ook niet. Misschien toch maar een clinic volgen en/of heel veel op het forum lezen. Het kan bijvoorbeeld toch aan je techniek liggen, maar het kan ook aan het materiaal liggen. Op zich is de werkvolgorde wel goed. Heb je de polijstmiddelen ook afgenomen met Spruzzo/Eraser om het resultaat goed te kunnen beoordelen?
 
je stap van extra fine naar ultra fina is te grof
voornamelijk door de pad-keuze denk ik...
Wool en FC+ is prima, Extra Fine met heavy polishing, prima...
Maar de ultra fina op rood is té fijn na deze combi, haalt de polijstkrassen van de vorige stappen niet weg...
Ultra fina op een lichtgroene of witte pad, en daarna nog met de rode pad, dan zal het waarschijnlijk beter kijken ;)
 
Durf het probleem zo één twee drie ook niet direct aan te wijzen, omdat ik de gebruikte techniek niet teruglees en de polijstmiddelen niet ken.

Wellicht ligt het hieraan: Dat je van een heavy polishing pad meteen overging naar de rode pad. Wellicht dat het kan hoor, hangt ook af van de combinatie met het gebruikte polijstmiddel. Maar misschien is de finishing pad niet sterk genoeg om de microkrasjes te verwijderen die zijn ontstaan met de wollen en de heavy pad. Dan kun je er liefst nog een stap tussen doen met een light polishing pad.


-- edit lees nu pas dat ivo hierboven tegelijkertijd aan het typen was. -- spuit elf dus :-p
 
Goede adviezen al hierboven. Heb je ook al geprobeerd om langzamer met de machine over de wagen heen te gaan om zo iets meer "CUT" te krijgen?
 
Ten eerste bedankt voor de snelle en al vele reacties!

Sorry is inderdaad een beetje onduidelijk de 1e foto is na het polijsten gemaakt.
Ik heb de auto 2 keer gedaan met de wollen pad en kreeg daarmee deze krasjes 'kringen' niet weg.
De techniek die ik heb gebruikt durf ik niks over te zeggen het was de eerste keer en heb gewoon zoveel mogelijk een dambord proberen te maken daar waar dit kon.

Maar als ik het een beetje goed begrijp heb ik dus een tussen stap over geslagen,
ik heb als cadeautje nog de monello mezzo gekregen kan ik hier misschien iets mee als zijnde extra tussenstap?

Alvast bedankt en als er weer een clinic komt ga ik deze zeker volgen helaas is de aankomende al vol.
 
dan zou ik inderdaad wol met FC+, heavy polishing met extra fine, een witte/lichtgroene pad met mezzo en dan rood met ultra fina...
Misschien kun je de heavy polishing met extra fine wel weglaten ;) gewoon proberen...
Ik kan evt wel een keer met je mee kijken, maar zit middenin een verhuizing, dus even geen tijd op de hele korte termijn...
 
Ja heb nieuwe doeken gebruik van monello de groenen elke stap een nieuwe doek.

@Ivo's bedankt! als de auto vandaag thuis blijft ga ik dit zeker proberen! Moet ik dan wel weer met wol beginnen ook al is dat gister ook gebeurt of kan ik ook met de mezzo aan de slag en die vervolgens afbouwen?
Ook bedankt voor het aanbod als ik een keer mee zou kunnen kijken zou dat fijn zijn!
 
Ik zou inderdaad Mezzo (of de 3M extra fine) met een polishing pad (witte LC oid?) eens proberen, misschien 2 hits en wat langzamere bewegingen.
Opschalen kan altijd nog ;)
 
De wollen pad is goed voor diepere krassen weg te werken, maar die creëert net wel extra swirls en hologrammen. Die je daarna met een fijnere compound moet wegwerken. Ik gebruik na een wollen pad de Ultimate compound van Meguair's om deze swirls weer weg te werken waarna je evt. een polish over zet en eindigend met een wax / sealent.
 
Op mij Audi behaal ik altijd goede resultaten met blauwe 3m pad en 3m blauwe dop. (ultrafine is dat volgens mij)

Maar dat zit dan wel een stap voor als Mezzo op een medium tot lichte pad. Anders is de stap te groot.