• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Nanolex Si3D Basecoat (2 lagen) + Si3D (2 lagen) Audi A6 (2005) 330.000km

S6Diesel

Detailing addict
8 apr 2012
16
60
52
De km teller staat inmiddels bijna op 330.000km en mijn Audi A6 (3.0 TDI Quattro S-Line limousine) is inmiddels al ruim 13 jaar oud (bouwjaar 2005), maar hij mag er weer zijn! :cool: mede dankzij de mooie Summer Super Sale aanbiedingen van Carclean (60 EUR voor de Si3D Paint Coating Complete Kit - 50ml en 70 EUR voor de Si3D BC 50ml en 24 EUR voor de Nanolex Ultra Glass) , waarvan ik de bestelling heb gedaan terwijl ik op het terras zat in Riva del Garda na afsluiting van mijn mountainbike Transalp o_O

Al weer paar weekjes terug had ik tijd ingepland voor 1 dag polijsten en 1 dag coaten.
Zaterdag 8 september heb ik als voorbereiding mijn Audi bij De Autoverwennerij gepolijst met mijn #Flex met Meguiars M205 op oranje gevolgd door Autofinesse Tough Prep op zwart, gewoon omdat ik daar een goed gevoel bij heb. Veel correctie was dus niet nodig want ik had hem sinds 5 juni 2016 nog goed in de Nanolex Si3D staan en hij was altijd netjes (en niet vaak) met de hand gewassen.
DSC07153.jpg
DSC07159.jpg

DSC07163.jpg

DSC07170.jpg


Woensdag 12 september na de auto gewassen te hebben (met oa Nanolex Prewash), het was even wat werk ... eerst de lak goed ontvet, voor de zekerheid eerst met Gyeon Prep en vervolgens natuurlijk ook met Nanolex EX.
DSC07177.jpg


Daarna heb ik ervoor gekozen 2 lagen Nanolex Si3D BC (Basecoat) aan te brengen, waarbij ik ongeveer anderhalf uur per laag nodig had (waardoor ik wel gelijk door kon met de volgende laag omdat 1 uur ertussen vereist is). Heb het ook behoorlijk dik aangebracht en dan is in mijn geval ook wel het 50ml flesje nodig, voor een kleinere auto of 1 laag volstaat 30ml.
DSC07182.jpg

DSC07183.jpg

De Si3D Basecoat was heerlijk aanbrengen, lekker snel, 4 keer met de applicator met suede doekjes horizontaal/verticaal eroverheen met zo'n 10-15 druppels en dan na 10-20 sec afnemen, in eerste instantie met klein oppervlak van 30x30 maar later toch wat grotere vlakken en wat druppels meer. Theoretisch moet er 1 uur tussen de lagen zitten maar had sowieso anderhalf uur nodig dus kon waar ik gestart was gelijk verder met laag 2. Aanbrengen ging erg prettig en vervloog mooi. Trouwens de nieuwere witte microsuede doekjes bevallen duidelijk beter dan de oudere zwarte vooral omdat je dan de druppels er tenminste ook goed op ziet.
DSC07190.jpg

Voordat ik aan de Si3D begon heb ik ook nog de Nanolex Ultra Glass aangebracht op de voorruit. Dat ging nog het snelst ;). Dat blijft een top product. Voordat te doen uiteraard eerst ook even nog de voorruit met Nanolex Glass Polish gedaan al deze keer gewoon met de hand, maar normaal met de (roterende) polijstmachine met een microfiber cutting pad.

Daarna heb ik 2 lagen Si3D (op de motorkap zelfs 3 lagen) aangebracht.
De Si3D heb ik met wat meer druppels en wat groter oppervlakte gedaan en hierbij net zolang doorgewreven totdat nauwelijks product meer zichtbaar was, uitgewreven en vervolgens gelijk nog een laag aangebracht. Hierbij moet je zeker niet te lang wachten met de tweede laag, iig niet meer dan 10 minuten. Dat is ook wel aandachtspuntje als je met een volgend vlak bezig bent en de neiging hebt de vlakken te gaan overlappen.
Deze keer niets spaarzaam aangebracht (eerste keer met de Si3D nog wel) en het flesje Si3D BC gaat dan ook redelijk richting leeg en de Si3D ook bijna.
DSC07196.jpg


Vervolgens einde van de middag gestart met alles met de InfraRood te drogen op 60 graden door Jim van De Autoverwennerij en vervolgens om waterspots te voorkomen voor de zekerheid nog SiFinish aangebracht (al zegt Florian Kessler van Nanolex dat dit bij Nanolex Si3D niet nodig is itt de andere merken coatings) en met het afnemen nog even geholpen door SkyBump.
DSC07210.jpg

DSC07228.jpg

Zo eerlijk ben ik wel weer, helaas nog 2 plekjes die niet helemaal perfect zijn, 1 plekje met 3 (zweet) druppels op de achterklep en 1 plekje rechtsvoor waar wat produkt niet goed is uitgewreven. Beide weliswaar alleen zichtbaar onder bepaalde hoek. Kan ik nog door de vingers zien ;)

Maar verder weer een verbluffend resultaat, glans niet normaal en nu flink dikke coating laag :).
Nu zijn echt alle delen van de auto Wow, de metalflakes knallen er nu nog meer uit en dus nog beter dan 2 jaar geleden toen ik alleen de Si3D heb aangebracht zonder de Si3D Basecoats, zullen ook wel paar microns meer zijn qua dikte. Verwacht ook wat meer nog van de duurzaamheid, sowieso is de Basecoat zeer duurzaam, dus die moet het wel paar jaar houden, maar ook de Si3D zelf welke het sowieso meer dan 30.000km uithouden en waar vooral ook de beading vandaan moet komen.
DSC07272.jpg

DSC07282.jpg

DSC07234.jpg

Plan is om hier 3 jaar mee te gaan rijden met ongeveer om de twee maanden wassen met Nanolex Pure shampoo en afnemen met Nanolex Final Finish en af en toe als onderhoud en voor de finishing touch met SiFinish. Wordt ook echt ongelooflijk glad van de SiFinish. Overigens ook wat ik als groot pluspunt zie van de Nanolex Pure Shampoo, echt heerlijk glad dus ook minder kans op krasjes.

Ondertussen ook volop kunnen genieten van zowel de flakepop in het zonnetje als de mooie beading. Hier ga ik lang veel plezier van beleven zonder dat ik de auto teveel hoef te wassen:p
IMG_8304.jpg


IMG_8396.jpg

IMG_8405.jpg

IMG_8522.jpg
IMG_8519.jpg
 
Prachtig resultaat en ik vind dit nog steeds een mooi model!

Qua dikte van de coating denk ik dat 'een paar microns' wel erg veel is en dat dat hooguit 1 micron zal zijn.
 
  • Leuk
Reactions: S6Diesel
Dit “model” is dan ook wel volledig aangepast naar S6 exterieur. Maar idd redelijk tijdloos, dat is dan ook de reden dat ik hem toen in 2009 gekocht heb met het idee hem lang te gaan houden. Betreft S6 voorbumper met de leds, S6 koplampen, S6 spiegelkappen, S6 deurskirts, S6 diffuser en niet origineel Porsche type uitlaat eindstukken en niet originele achterlichten (originelen hebben teveel vochtprobleem ook). Ook van binnen de nodige aanpassingen.
Ik had het eigenlijk voor en na moeten meten maar helaas niet meer aan gedacht dat te doen. Volgens Florian zouden de lakdikte idealiter toch wel zo’n 3-4 micron meer kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, dat zou wel serieus dik zijn voor een coating. Ik wist niet dat dat kon.

Hoe dan ook, hij zal voorlopig prima beschermd zijn!
 
Hmm, dat zou wel serieus dik zijn voor een coating. Ik wist niet dat dat kon.

Hoe dan ook, hij zal voorlopig prima beschermd zijn!
Moet zeggen, ik begin nu ook een beetje te twijfelen. Dan zou je eerder denken 0,3-0,4 micro als je ook Gyeon Mohs bekijkt waar ze het hebben over 0,1-0,2 microns. Maar Modesta BC-03 bijv geeft wel ook al 2-3 microns. Dus denk wel dat het klopt maar ga het nog verder uitzoeken. Nu des te meer spijt het zelf niet gecheckt te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er fraai uit en wat een werk! Hoe is het front van de auto na 330dkm, kwa steenslag etc?
Paar jaar geleden zat er al flink wat steenslag op wat na polijsten ook beter zichtbaar werd. Toen heb ik de plekjes gewoon met tandenstoker beetje bijgewerkt. Sindsdien met coating er bovenop lijkt zich dat toch aardig goed te houden ondanks dat ik nu toch ook weer gepolijst heb. Lijkt iig tegenwoordig niet meer erger te worden maar moet ook zeggen dat ik nu ook wat meer afstand houd tot mijn voorganger op de weg.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Top dat het toch goed gelukt is! Auto ziet er zeker bijzonder goed uit. Benieuwd hoe de Si3D BC en Si3D zich gaat gedragen de komende tijd.
 
  • Leuk
Reactions: S6Diesel