• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

nanolex si3d ervaring

Benf

Detailing addict
14 jun 2016
22
60
39
Gister was het dan zover....

eerst auto goed gewassen en toen begonnen met de nanolex.
totaal 4uurtjes bezig geweest.
temperatuur lag rond de 20-23 graden en klein beetje wind.

Omdat de auto onder de carport sta heb ik de lampen die erin hangen maar aangedaan om te kijken waar je blijf met de coating.
ik ben begonnen met de motorkap eerst goed ontvet wat vrij makkelijk gaat.
dan de coating zelf; je kan slecht zien waar je blijf en hoeveel vloeistof je uitsmeer.
je moet heel goed kijken waar het zit maar het brengt heel makkelijk aan.
dit komt misschien ook omdat het een witte auto is en kleur verschil heb ik niet gezien als je de coating erop smeer.
ik heb de hele auto in 2 "lagen"gedaan maar ik weet niet of ik het goed heb gedaan.
1 laag erop, dan poetsen met de paarse doek en dan gelijk weer een laag erop.

uiteindelijk heb ik denk ik 20% gebruikt van de 50ml en ben ik toch niet heel zuinig geweest vind ik zelf.
Dus misschien toch iets meer moeten gebruiken maar we wachten de komende maanden af wat de coating gaat doen.

waar je wel goed om moet denken is dat je ontvet... ik heb een paar keer gehad dat ik het bijna vergat omdat je een wax gelijk op de auto kan smeren:p.

De auto zelf was redelijk glad na de behandeling maar na ieder uur werd hij steeds gladder!
Ik ben benieuwd naar de komende maanden.
oja, de auto word gewassen straks met wolf's chemmicals nano car shampoo (nano bath)

grt Ben
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Dag Ben,

Leuk om nog een ervaring te lezen!

Ik ben gisteren namelijk ook aan de slag gegaan, maar omdat dat niet helemaal goed ging heb ik het vandaag afgemaakt, na de auto nogmaals te hebben gewassen. Ik heb dus vanmorgen de coating aangebracht, maar ik kon juist heel goed zien waar ik was geweest, omdat de lak daar een stuk donkerder werd (metallic grijze auto).

Ik heb twee lagen aangebracht op de linkervoordeur, de achterkant en de sideskirts en de rest van de auto heb ik één laag gegeven. Ik heb nog ongeveer 10 ml over van de 30 ml. Het aanbrengen alleen koste mij ongeveer 2,5 uur.

Omdat ik ook onder een carport werk en dus geen stofvrije garage heb, heb ik 5 van die microsuède doekjes gebruikt omdat er toch vrij snel weer wat stof op kwam. Hoeveel heb jij er gebruikt?

Jan
 
Hoi Jan,

Ik denk dat ik rond de 15ml heb gebruikt zou het niet echt durven zeggen.
De auto een heeel klein beetje donkerder maar dan moest je echt zo goed kijken.
Het is een non metalic kleur dus dat scheelt misschien ook wel.
heb weinig last gehad van stof en heb maar 1 doekje gebruikt.
ik wilde nog een nieuw doekje pakken maar voor 2 deuren en een scherm vond ik dat niet echt heel nodig.

grt
 
idem hier.

3,5u bezig geweest met 2 lagen op een grand scenic.

op de witte kleur zie je echt niet waar je al geweest bent, daarom paneel per paneel proberen te werken.

op de donkerblauwe a-klasse zag je duidelijk hoe de kleur donkerder werd.

2 auto's gedaan, naar mijn mening niet al te zuinig en heb zeker nog 1/4 van de 50ml over. zal deze gebruiken op de velgen en trims/rubbers.

de witte doekjes van nanolex (10-pack besteld) vond ik net te klien voor het applicatorblokje. heb dan een paars van gyeon geprobeerd, maar dit was veel stugger, ging niet zo glad over de lak maar wel beter formaat. de mousse van de applicatorblok is inmiddels ook volledig losgekomen...
 
Ik denk dat ik het restant ook op de velgen ga gebruiken, of op een (deel van een) andere auto.

Ik heb trouwens wel het applicatorblokje gebruikt van Gyeon, omdat ik die lekkerder vond passen. Die van Nanolex is inderdaad net iets te breed waardoor je net niet lekker het doekje vast kan pakken.
 
Ik ben tevreden over het middel. Soms laat het zich wat moeilijk aanbrengen. Je kan slecht niet waar je wel en niet bent geweest tijdens het aanbrengen.

SI3D maakt de kleur van de auto donkerder van kleur. Dit is goed op onderstaande foto te zien.
20160812_105837.jpg
 
het doekje is idd net iets te smal eigenlijk maar heel erg is het niet.
ik zou ook mijn velgen er wel mee willen doen maar heb heel veel spaken dus zou niet echt weten hoe ik dat moet aanpakken..
ik denk wiel eraf en op de werkbank ofzo.

grt
 
Velgen gaat inderdaad het beste als ze gedemonteerd zijn, en dan met een make-up padje de coating aanbrengen...
Zoals Ivo zegt de doekjes met tape op het applicatorblokje vastzetten. Als je de hele tijd het doekje op het blokje moet houden met je vingers, slaat de kramp in je handen:confounded:
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Leuk om mee te lezen allemaal, ik begin wel een beetje geïnteresseerd te raken in een coating. Kan/wil je nog wax aanbrengen over een coating of is dit nadelig om een of andere reden?

Ik kan helaas niet binnen of overdekt staan, zou een droge bewolkte dag, voldoende zijn of is dit erg onpraktisch?
 
wax aanbrengen over een coating KAN wel, maar voegt eigenlijk zeer weinig tot niets toe...
Hecting van een wax lijkt me ook minder op een coating dan op een wax (zelfreinigende eigenschappen van een coating)
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Aangezien je niet te lang (kwartier dacht ik) mag wachten vooraleer een bijkomende laag si3d aan te brengen, heeft een wax volgens mij gene zin.

Als de si3d een bijkomende laag van hetzelfde product al afstoot, zal dat ook zo zijn voor wax of sealant.
 
Duidelijke antwoorden, binnen staan is komende tijd nog niet mogelijk en ik vind juist elke maand waxen wel lekker ;)

Blijf ik voorlopig nog even smeren, bedankt voor de reacties!
 
Laatst ook voor het eerst gedaan na heel veel youtube filmpjes kijken. Wat me opviel bij het aanbrengen was dat ik na 5 minuten nog steeds de boel rustig kon verdelen en begon te twijfelen wanneer ik moest stoppen. Op een gegeven moment deed ik steeds 4-6 passes (dambord) en vervolgens 1-2 minuten wachten totdat ik het eraf haalde. Resultaat na 4 maanden nog steeds als de dag van aanbrengen dus zal wel goed gegaan zijn maar vond het toch lastig.
 
Heeft er toevallig iemand een stappen plan voor het aanbrengen van een coating? Ik zit er namelijk sterk over na te denken om straks voor de winter mijn auto ook te voorzien van een coating. Maar ik heb totaal geen idee, waar of hoe ik zou moeten beginnen.. alle hulp is welkom. Ik heb op dit moment gewoon een simpele (colinite 845 wax) erop zitten en daarvoor black hole gebruikt. (werkt overigens ook goed)

alvast bedankt cc’ers!
 
Heeft er toevallig iemand een stappen plan voor het aanbrengen van een coating? Ik zit er namelijk sterk over na te denken om straks voor de winter mijn auto ook te voorzien van een coating. Maar ik heb totaal geen idee, waar of hoe ik zou moeten beginnen.. alle hulp is welkom. Ik heb op dit moment gewoon een simpele (colinite 845 wax) erop zitten en daarvoor black hole gebruikt. (werkt overigens ook goed)

alvast bedankt cc’ers!
Kijk hier even naar, goede duidelijke instructies.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en GijsB
+1 voor @Dylandr ! :D

@GijsB

Ik heb de eerste keer dat ik een coating aanbracht, de Nanolex - Si3D, volledig de manier van @Dibbuz opgevolgd. Dit ging helemaal goed.
Met logisch verstand en wat ervaring met de bekende stappenplannen moet het helemaal goed komen, ook al lijkt het allemaal wat next-level. :p

Na het zien van het filmpje heb je een globaal idee van wat er moet gebeuren:

  1. Extra doeken aanschaffen.* + ** (Monello - Senza Bordi (2x Trio) / Nanolex - Lotus Microfiber (5-pack))
  2. Extra suède applicators.* (Nanolex - Si3D Applicator Cloths 10-pack)

  1. De lak in perfecte staat brengen. (Middels de bekende stappen)
  2. Wassen. (2-emmer-methode, shampoo zonder toevoegingen, vaak spoelen om krassen écht te voorkomen)
  3. Secuur ontvetten. (Product op doek spuiten, paneel afnemen, met 2de doek nawrijven) (Gyeon - Prep / Nanolex - EX)

Nanolex - Si3D aanbrengen:
  1. Handschoenen aantrekken. (Nitril handschoenen)
  2. (+ wegwerp-dampmasker *** indien je werkt in een kleine en/of slecht geventileerde ruimte)

  1. Flesje goed schudden.
  2. ongeveer 10 druppels product op je applicator druppelen uit het flesje.*** *
  3. Criss-cross aanbrengen + doorwerken over een werkvlak van ongeveer 40x40. (Product word, onder de juiste omstandigheden, al iets droger/stroever)
  4. Residu afnemen met Doek 1. (Binnen 3 minuten) (Je voelt zoals bij het aanbrengen best wel wat frictie)
  5. Nawrijven met Doek 2. (Binnen 3 minuten) (Frictie is zo goed als weg)
  6. 2de laag direct aanbrengen. (Nanolex adviseert 2-3 lagen)
Zoals in het filmpje van @Dibbuz is te zien dat er op één werkvlak product word verdeeld en licht word ingewerkt. Vervolgens word er op het naastliggende werkvlak ook ongeveer 10 druppels aangebracht en licht ingewerkt om vervolgens op beide werkvlakken tezamen het product verder te verdelen en in te werken. Dit was bij mij ook mogelijk en ik beperkte het dan ook tot 2 werkvlakken tegelijk. (Motorkap opdelen, één deur bóven de stootstrip, kofferklep, bijvoorbeeld)

Met name op lichte kleuren zal je niet goed kunnen zien waar je product aanbrengt. (Net als waxen en dergelijke). Werk, zowel bij donkere als bij lichte kleuren, sowieso heel systematisch om een goede verdeling te krijgen. Ook al zie je niks, visualiseer een goed overlappend patroon)
  1. Houd de auto na applicatie zeker 12-24 uur droog bij kamertemperatuur c.q. juiste temperaturen. (5 - 30 graden Celsius tijdens het aanbrengen én bewaren van het product. Ook uit zonlicht houden.
  2. Draagmiddel verdampt / coating hard uit voor zo'n 90% in de eerste 24 uur. Hij is volledig uitgehard na een week. (Hangt uiteraard af van de temperatuur)
  3. Het wassen van de auto heb ik simpelweg minimaal na een week gedaan.


(* = Doeken in de Complete Kit NIET meegerekend, die tel je er bovenop. Beter te vaak een set van schone doeken gebruiken, dan te weinig)
(** - Wanneer je wisselt van doeken, gooi de gebruikte doeken dan meteen in een emmer (warm) water. Blijven ze zacht!)
(*** = Wegwerp dampmasker werkt 40 uur. Na gebruik masker luchtdicht stallen, anders blijft hij doorwerken!)
(**** = Pipet niet nodig. Flesje NIET met pipet erop stallen!)


Greetz
 
@Quantoxx geweldige uitleg zoals altijd!
Die sensa bordi doeken die je gebruikt met uitwrijven en in warm water gooit, kan je die na wassen daarna nog op de lak gebruiken of wordt dat toch afgeraden?
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
@Quantoxx geweldige uitleg zoals altijd!
Die sensa bordi doeken die je gebruikt met uitwrijven en in warm water gooit, kan je die na wassen daarna nog op de lak gebruiken of wordt dat toch afgeraden?

Hey 350Z,

Thanx voor je waardering! :heart:

Nou, de theorie is natuurlijk dat je residu van de coating afneemt en dit in je doek gaat uitharden. Echter heb ik toen ik de Si3D aanbracht, bijna alleen de bijgeleverde Nanolex doeken gebruikt omdat deze totaal niet hard werden. Uiteindelijk heb ik ze tussendoor wel een keer gewisseld, puur om die theorie.

De doeken voelen nog steeds mooi zacht en geen scherpe-harde stukkies ofso, maar logischerwijs zou het niet goed moeten zijn. :p

De Senza Bordi's die ik bij de Mohs-coating gebruikte, die heb ik redelijk vaak gewisseld en meteen in een emmer water gegooid. Ook die zijn op de tast niet hard en ik veroorzaakte later ook geen krassen op lakwerk.


Dus ja... Misschien is het verstandiger om de doeken bij aanschaf eigenlijk al weer af te schrijven of voor andere klusjes te gebruiken. Ik rekende toen de helft van de prijs, van de doeken, door als onkosten. De helft omdat ik het eerste doel van de doeken, de veiligheid, niet meer kon gebruiken en het in feite een duur hoerendoekje werd. :p

(De Suede Applicators worden na verloop van tijd wél bikkelhard, zelfs in water. Soort van plastic word het bijna. Of een ouwe zakdoek met flink wat groene kletsers erin effe een tijdje laten liggen. :p )



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie