• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw eendje in de vijver

Eendje

Detailing chief
16 apr 2018
82
75
47
Wassenaar
goedenmorgen allemaal,
Ik ben frank. En ik wil even uitleggen wat ik hier doe:
Sinds een aantal jaren ben ik in t bezit van een BMW 1-serie. Een één.

Omdat deze auto kleiner is dan mijn voorgaande bmw’s Heb ik er een verkleinwoord van gemaakt. Zou dus eigenlijk eentje moeten zijn, maar omdat er nog wel een badeenden in m’n huis te vinden zijn heb ik er eendje van gemaakt. Niet goed als ie uit zichzelf gaat zwemmen, maar dat daar gelaten.

Nu hebben we tegenwoordig een hond: Drako. Een eigenwijze Friese stabij. En die had een uitdaging. Hij vond auto’s een stuk minder fijn als de baas. Was er zelfs bang voor om in te stappen. Reden voor mij om de auto op een “rustig” plekje neer te zetten zodat de deuren goed open konden. En waar is het rustiger dan op een plek waar niemand wil staan. Precies: onder de bomen. Alles voor de hond.

De viezigheid die uit de bomen komt maak ik wel een keer schoon........ enfin, na 2 jaar had ik eindelijk de tijd en energie om te kijken of ik m weer echt mooi kon maken. In de tussentijd heb ik m wel een paar keer door de wasstraat heen gehaald (is niet de meest favoriete bezigheid hier geloof ik). Hierbij wel van te voren €5,- in de wasbord gegooid om met een HD (ik begin al afkortingen te herkennen) zo veel mogelijk vuil er van af te halen.

Hetgeen resulteerde in op t eerste gezicht weinig krassen. Nu wou ik t toch een keertje goed doen en ben aan de gang gegaan met een emmertje en sop. T hele dak en motorkap zat onder de zwarte aanslag. Niet bekend met t 2 emmer systeem ben ik aan de gang gegaan en is er redelijk wat zwart weer wit geworden.

Nu zitten er wat zwarte pikkeltjes en wat diepere vlekken die ik meer aandacht moest geven. Bij mensen om me heen hoor je gelijk: commandant en poetsen. Oké, daar mijn energie nog wel eens tekort schiet ben ik van de efficiëntie. Met de machine gaat t vast makkelijker en sneller. Beetje Googles en zoeken.

In t begin een budget bedacht van rond de €100,-. Ja, dan kom je in de buurt van de kinzo en dat soort producten terwijl ik overal de DAP tegenkom. In t kader van liever goed dan niet besloten voor een DAP 500. Maar ja, de 900 is sterker en ergonomischer.... dan die maar.

Leuk setje erbij van monello (Italiaanse vlag is altijd temperamentvol en doet me denken aan Ferrari en zeker ook Schumacher). Extra doeken (schijn je nooit teveel te hebben) een paar handpads en borsteltjes en dan moet ik wel aan de slag kunnen.

Alles besteld en alles binnen. Ga ik kijken hoe je t allemaal moet gebruiken, kom ik nog meer mogelijkheden en stappen tegen waarvan ik t bestaan nog niet eens wist. Kleien, pre-was, was in vloeibaar, vast of hybride en accessoires.

Pads in veel vormen, maten en hardheden, 1000 en 1 merken wax en schoonmaakmiddelen tot stickers om op je wasemmer te plakken. Oei, dus ik moet nog even bezinnen voor ik ga beginnen. Nog even de geldknip verder open trekken om t goed te doen. Oef!

En alhoewel ik ben begonnen in te slaan voor m’n BMW, de C1 van mijn vriendin is helemaal aan een behandeling toe. Die wast m helemaal nooit waardoor t water er als een grote waas overheen ligt. In tegenstelling tot de BMW waar de druppels er op liggen.

Kan door de laatste wasbeurt in de wasstraat komen waarbij er een waslaagje op komt. Dus eerst nog even rondstruinen hier op t forum, dan langs de digitale kassa en daarna moet t er maar eens van komen.

Groetjes, eendje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Welkom op het forum Frank.
Het is me niet duidelijk wat je nu eigenlijk al wel of niet in bezit hebt en wat je nog allemaal wil gaan bestellen. Het is wel duidelijk dat je je goed in de materie aan het verdiepen bent. :)
Je moet niet van meet af aan alles helemaal op de rit hebben. Eerst de juiste spullen om op een correcte manier te wassen. Van daar uit kan je het uitbreiden met bijvoorbeeld prewash, kleien, etc. Ondertussen kun je blijven proberen, lezen en leren (en aanschaffen)
En indien je last hebt van hardnekkige vervuiling, dan even vragen... ;)
 
Thnx!

Wat ik allemaal heb behalve 2 auto’s die aandacht nodig hebben en de doos vol met spuitbussen van de action die vanaf nu stof kunnen gaan happen?

Ff kijken of ik t uit mijn hoofd weet:
- De DAP-900 power pack
Dus met de 3 verschillende garadaties polijstmiddel, 4 verschillende pads, een wash mitt, een paar doeken en een mooie tas.

-Hierbij heb ik nog non-ferro voor de velgen.
-De shampoo van monello.
-Handpads voor polijsten op lastige plekjes (oranje, wit en zwart)
-Een gele cone voor op een accuboor, dit om beter de velgen te kunnen doen mocht dit nodig zijn.
-detailborsteltjes van monello.
- een sponge ook monello.
- een paar droogdoeken.
- allround doeken
- MF doeken voor t fijne werk.

Dan ben ik in t bezit van een garage, helaas geen wateraansluiting en hij staat te vol om m’n auto er in te zetten.
Ik heb wel een stoomreiniger van Kärcher maar dan weer geen hoge druk reiniger.
Ik heb zeeen van tijd alleen is de energie bij mij beperkend.

Wat ik nog wil bestellen voor ik ga beginnen is:
- zoiezo klei met glijmidel,
- een wax voor lsp. Vloeibaar.

Dan nog spullen die op mijn verlanglijst staan:
Doorzichtige emmers (met de stickers)
Meer doeken en mitts.
Paint cleaner.
Meer pads.
Meer ervaring en kennis.
 
  • Leuk
Reactions: Eendje
Hoi Marcel,

Ik hoop dat ik me een beetje kan gedragen.... ben nogal gevoelig voor verslavingen en als ik ergens mee begin wil ik altijd de hele collectie. Onder t motto: aan de spullen kan t niet liggen...

Mooi is dat, heb ik als eerste een DAP gekocht, adviseren ze me eerst te gaan wassen... ha ha. Denk dat dat ook wel verstandig is.

Ik heb al een aantal stappenplannen, schema’s plaatjes en verhalen bekeken en gelezen. Zit nog best een techniek achter. De machinale polijst stappen plan heb ik al 2x gelezen, maar ook de 2e keer zat er geen filmpje bij.
 
als ik ergens mee begin wil ik altijd de hele collectie
Geen last van...:innocent:

In willekeurige volgorde:
Ff youtuben (op carclean kanaal bijv) en je wordt ook al wel wijzer.
Ff zoeken op het forum, via de zoekbalk werkt ook lekker en uiteraard, afhankelijk van je woonplaats is er vast wel een forumlid die je kan/wil helpen.
 
  • Leuk
Reactions: Eendje
Ha ha, ik hoor t al.
M’n vorige bestelling was een toekomstinvestering. Ik had beter 2 emmers en een spons kunnen kopen....
komt goed! Misschien morgen even kijken in Berkel & roderijs.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Jep, 2 emmers en n thick mitt (voor de onderkant) gehaald. En nog een flesje van dit en dat, beetje klei, stickertje enz enz enz. Maar we kunnen bij t begin beginnen.
 
En max moet gewoon blijven rijden hoe ie rijd. Geweldig! Ik hoor Olav nog roepen: buitenom bij blanchemon! Buitenom bij blanchemon! Dat gaat toch niet! Dat gaat wel! En toen was t de inhaalactie van t jaar. En als ie nu probeert bij Hamilton en t lukt niet word ie gelijk afgezaagd.

De actie op Vettel leek onverstandig, maar Vettel liet wel een beetje de deur open staan. Een beetje! En Riciardo deed precies dezelfde actie bij bottas. En die lukte wel. T is soms een beetje geluk hebben wat de ander doet, maar altijd nog beter als rustig afwachten tot iemand je er voorbij laat.
 
Welkom Frank, behalve detailer dus blijkbaar ook F1-liefhebber. :)
Wat de zwarte puntjes/spikkels betreft: goede kans dat dit met kleien al verdwijnt. Voor je gaat polijsten moet eerst de lak zo schoon zijn als maar mogelijk, dus concentreer je eerst daar op.
 
Thnx!.!

Zeker een F1 fan! Al vanaf de jaren eh... begin 90... de hele wereld kan op z’n kop gaan staan. Als er gereden word zit ik voor de tv...

Ik heb misschien de DAP iets te snel gekocht merk ik nu, maar das een extra stok achter de deur om de voorgaande stappen zo snel en zo goed mogelijk te leren.

Vandaag wou ik toch wat doen. En aangezien mijn vriendin een zwarte C1 heeft die ze zelf nog nooit gewassen en verzorgt heeft, kan t alleen maar beter. Dus leuk leerobject. En omdat ie echt echt smerig was ben ik langs de wasbox gegaan voor velgen schoonmaak en afspuiten (heb zelf geen mogelijkheid voor stromend water dus moet ik daar iets voor verzinnen. Maar elke keer voor t afspuiten naar de wasbox rijden word lastig). Na t afspuiten toch ff door de wasstraat (er zitten toch al swirls op, dus 1tje meer of minder...) zodat er toch een waslaagje of zit.

Thuis nog een uurtje over dus even uitproberen met kleien. Eerste keer. Voeld wel grappig. Ik weet nu ook dat een te klein stukje klei lastig werkt. Je genoeg glijmiddel achter de hand moet hebben. En je wel degelijk het verschil voelt tussen wel een niet kleien. (Meer vuil op de auto is ideaal om te oefenen: groter verschil tussen vies en iets schoner). En ja, de zon stond op de auto maar ik ben gaan oefenen op de schaduwkant. Gewoon nieuwsgierigheid. En merkte al snel op dat de onderkant niet zo schoon word van een wasstraat. Hier werd de klei al snel vies. (Lees een soort van bruin. Alsof je een voorruit aan de binnenkant schoonmaakt terwijl iemand een jaar lang in z’n auto heeft zitten roken.)

Al met al gaan we idd eerst dingen een beetje uitproberen voor we aan t “echte” werk gaan beginnen.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Vorige week voor t eerst gekleid. In de tussentijd wil ik wel verder, maar ik loop nog tegen een paar dingetjes aan.

Ten eerste heb ik geen stromend water. Ik wil mijn velgen een keer goed gaan behandelen. Netjes eraf halen en schoonmaken. Dat zou beteken dat ik 1 velg eraf haal. Met de bakfiets naar de wasbox afspuiten. Weer naar huis met een emmertje sop moet schoonmaken. Naar de wasbox afspuiten, non ferro erop, beetje boenen en weer afspuiten. Naar huis en met een emmertje warme sop schoonmaken eventueel kleien. Naar de wasbox afspuiten, droogmaken en wheelwax erop. Wiel weer monteren en dat nog 3x.... word een hele uitdaging.

Ik zit te kijken om een buitenkraantje op de galerij te maken zodat ik een tuinslang naar beneden kan hangen. Maar t “makkelijkste” plekje is bij de gewone kraan, maar dat is maar 12mm. Bij de afwasmachine moet ik achter de hele keuken langs en bij de wasmachine zit de leiding helemaal in de muur. Allemaal lastig dus.

Ten tweede merk ik dat als ik bezig ben met de auto dat ik soms spullen (flesjes, doeken, klei enz) ergens wil neerleggen. Bij gebrek aan heb ik de neiging op t op de auto te leggen. Niet echt verstandig als je een fles met zand aan de onderkant op de lak neerzet. Hier moet nog wat op gevonden worden. Ik ben aan t kijken voor een kastje op wielen waar ik m’n spulletjes in kan doen en waar ik spulletjes op kan leggen als dit nodig is.

Dan zijn gelijk m’n doeken een beetje beschermd. Ik wil nog wel eens in de garage meubels maken en dan ben ik flink aan t schuren enz. En t lijkt me niet bevordelijk voor de lak om dat een doek met stof er over heen te halen.

Tot zover. Als iemand tips of tricks heeft hoor ik t graag.
 
Hmmmm, toevallig heb ik idd nog een setje winterbanden. Alleen staan die nog bij m’n vader stof te happen. En ik denk dat als ik ze kom halen dat ie dan zegt: zet ze maar in je eigen garage.... daar gaat m’n ruimte dan....

Ik heb een mooie tas gekregen bij m’n DAP, alleen ik ben dan weer zo’n neuroot. Ik wil dat alles netjes ligt bij elkaar. Wielspullen bij wielspullen, waxspullen bij waxspullen enz. Als ik zo’n trolley koop en er is een laatje over vind ik dat ie niet precies goed is voor mijn doel. Of ik moet meer spullen kopen ;).

Komt bij dat ik t ook wel leuk (therapeutisch en hobbymatig) vind om zelf wat in elkaar te flansen. Gewoon omdat t kan. :)