• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier en na tijden de hobby weer opgepakt

Hean

Detailing guru
2 nov 2020
751
128
38
Zuid-oost Brabant
Goedenavond allemaal!

Mijn naam is Han 34 jaar en ik woon in zuidoost brabant.
De hobby is bij mij begonnen toen ik een Motor kocht, weinig oppervlak en goed bij te houden maar nooit echt een auto gedetailed. (Altijd een oudere auto gereden) helaas is de wegmotor de deur uit maar er zal er zeker weer 1 komen.

Nu sinds kort een nieuwe auto en toen begon het toch te kriebelen. Wat nieuwe spullen besteld en de spullen die ik had uit de kast gepakt en afgelopen week de auto eens flink onder handen genomen:

De auto: Alfa Romeo giullietta 1,4 multiair met 170pk.

-Als eerste de auto afgespoten met de hogedruk reiniger.
-Daarna in een drukpomp dodo juice Born to be mild en de auto ingespoten om alvast in te weken.
-Toen de emmertjes klaargemaakt met Born to be mild en de neus en spiegels etc in de kenotek pro anti insect en de velgen ingespoten met double black renny doyle brake buster
-De auto gewassen met de 2-emmer methode (Born 2 be mild) en een monello wassmith.
-Drogen met een droogdoek
-Daarna de lak gevoed met chemical Guys glosswork glaze
-Afgetopt met de chemical Guys xxx hardcore paste wax.
-Toen begonnen met autoglym bumper en trimgel om alle kunstof delen weer te voeden
-En als laatste de banden in de gel met sam’s tyre shine.

Uiteindelijk aan de binnenkant begonnen en deze van top tot geen schoongemaakt en uiteindelijk lekker laten ruiken met de dodo juice freshly juiced!

Van tevoren heb ik de koplampen laten polijsten want helaas beschik ik hier nog niet over de juiste dab machine (staat nog op het verlanglijstje evenals een goeie foamgun ) nog tips voor een foamgun? En ook heeft die beste man een kras op de deuren nagenoeg weg gepolijst.

Wel heb ik wat handpads van monello en de raffini mezzo alleen durf ik dit nog niet aan.

Als iemand nog op en aanmerkingen heeft over mijn methode hoor ik het ook graag.

Hieronder ook meteen het resultaat.
6206EE18-C5C0-4088-A36A-C665B88D9F37.jpeg
FB33E7C2-D8A6-4F53-BA5C-199E4239C1E4.jpeg
FB6FC834-0F9F-43FC-9F76-36A396A8449E.jpeg
159E12FA-6886-412B-8E2A-BCB1267EF95C.jpeg
 

Bijlagen

  • AC8AF112-69D2-471C-BF55-EE1D2EF10F98.jpeg
    AC8AF112-69D2-471C-BF55-EE1D2EF10F98.jpeg
    170,5 KB · Weergaven: 163
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum, Han.

Als je toch al een hogedrukreiniger hebt, dan zou ik adviseren om voor een foamlans en een dedicated snowfoam product te gaan.
En eerst in te foamen en dan pas af te spuiten. Het lijkt zo voor de hand liggend om de auto eerst af te spuiten, maar een prewash kan gewoon beter / langer zijn werk doen op een droge auto. Als de auto al nat is, zal het er sneller vanaf lopen en minder kans krijgen om vuil los te weken.

Waarmee en wanneer reinig je de velgen nu? Tijdens het wassen van de auto? (Is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal)
 
Welkom op het forum, Han.

Als je toch al een hogedrukreiniger hebt, dan zou ik adviseren om voor een foamlans en een dedicated snowfoam product te gaan.
En eerst in te foamen en dan pas af te spuiten. Het lijkt zo voor de hand liggend om de auto eerst af te spuiten, maar een prewash kan gewoon beter / langer zijn werk doen op een droge auto. Als de auto al nat is, zal het er sneller vanaf lopen en minder kans krijgen om vuil los te weken.

Waarmee en wanneer reinig je de velgen nu? Tijdens het wassen van de auto? (Is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal)
Dankje! Daar kan ik wat mee! Ergens een logisch verhaal inderdaad!

Momenteel reinig ik ze met het laatste restje waswater en een microvezel doek. Daarna met Poorboys World QD+. Dit was ik inderdaad vergeten te melden. Dit is natuurlijk niet helemaal de weg maar heb nog niet alles compleet.

Nog tips voor een betaalbare foamlans? Monello?
 
Welkom!

Betreft de foamgun, ik heb eentje die niet verkocht wordt bij CC (ze verkopen wel het merk maar niet de foamgun).
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Welkom Han! Die staat er mooi bij hoor en wat een fijne detailruimte :eyes:

De foamlans van Monello is goed spul en de 2.0 schijnt zelfs beter te zijn. Ik heb geen klagen over dat ding; robuust gebouwd en werkt prima.
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Veel foamlansen komen op hetzelfde neer. Carclean verkoopt de Monello en daar zit je qua service wel altijd goed. Er is namelijk wel eens wat ondersteuning en afstemming met de betreffende HD-reiniger nodig om tot een lekker schuim te komen. Carclean kan je daarbij helpen.

Wieldeksels wil ik ook wel eens bij het wassen meenemen, maar LM velgen doe ik altijd vantevoren om te voorkomen dat je bij het afspuiten van de velgen eventueel de net gewassen lak weer wat vies maakt...
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Welkom Han! Die staat er mooi bij hoor en wat een fijne detailruimte :eyes:

De foamlans van Monello is goed spul en de 2.0 schijnt zelfs beter te zijn. Ik heb geen klagen over dat ding; robuust gebouwd en werkt prima.
Thanks! Was ook een pre bij de aanschaf van deze woning dat er een goede garage bij zat. Dat is gelukkig gelukt! Ik denk inderdaad dat ik voor de monello Ga. Hoor er goede verhalen over.
 
Veel foamlansen komen op hetzelfde neer. Carclean verkoopt de Monello en daar zit je qua service wel altijd goed. Er is namelijk wel eens wat ondersteuning en afstemming met de betreffende HD-reiniger nodig om tot een lekker schuim te komen. Carclean kan je daarbij helpen.

Wieldeksels wil ik ook wel eens bij het wassen meenemen, maar LM velgen doe ik altijd vantevoren om te voorkomen dat je bij het afspuiten van de velgen eventueel de net gewassen lak weer wat vies maakt...
Ook een goede tip! Moet zeggen dan ik alles afspuit dus en dus ook weer terug naar de auto kan als het moet.
 
Toch lekker om de auto in te foamen hé? Alleen is het niet bij de auto alleen gebleven zie ik, dat wordt ramen lappen of hard rennen (zou in mijn geval toch zo zijn)... :p
 
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: Hean en Rednose
hahaha, ik heb Het raam netjes afgespoten met de hogedruk reiniger. Blijft toch lastig de eerste keer met 1 hand dat witte spul op de juiste plek te spuiten

Maar inderdaad super om te doen, en op een redelijke vuile auto zonder echt goede voorbehandeling toch goed resultaat Pui
 
Omdat ik geen compleet nieuw topic aan wil maken omdat ik alleen maar after fotos heb doe ik het maar even in dit topic.

Vandaag en gisteren het autootje van mijn moeder volledig gedaan I.v.m. Verkoop van de auto.

-begonnen met foamen van de auto en dit 2x gedaan.
-De auto gewassen met washmit en Born to be mild
-Tijdens het wassen heb ik met een detail kwast de raamlijsten, logo’s en overige kiertjes schoongemaakt.
-Toen ben ik de auto gaan kleien met chemical guys klei en claylube
-de lak gevoed met chemical Guys glosswork glaze
-afgetopt met chemical Guys hardcore xxx paste wax
-uiteindelijk nieuwe wieldoppen gemonteerd wand diegene die er op zaten waren alle 4 kapot
-alle zwarte kunstof delen in de autoglym bumper en trim gel
-banden zwart gemaakt met Sam’s tireshire
- auto van binnen met een vochtige doek en interieur reiniger van meguaiers en daarna met de stofzuiger er doorheen.

Ondanks dat de auto 20 jaar oud is vind ik persoonlijk het resultaat erg geslaagd.

Auto gaat nu de verkoop, dus als er nog geinterseerden zijn? :p

Wel nog 2 vraagjes:

-bij de raam en deurlijsten zat wat aanslag(groenig), dit kreeg ik redelijk weg maar niet overal, wat kan ik daar het beste voor gebruiken?
-Mijn wax is nu zo goed als op. Nu ben ik opzoek naar een mooie wax voor op onze alfa’s (wit en grijs) en nu viel mijn oog op de colonite 915. Is dit een wax waarmee ik overweg zou kunnen? Of andere betere opties?
 

Bijlagen

  • 03772E4C-DC7D-403B-B10C-BEC161B2FC16.jpeg
    03772E4C-DC7D-403B-B10C-BEC161B2FC16.jpeg
    473 KB · Weergaven: 134
  • 09E13F42-2D96-43DB-90AE-24097BCC9E36.jpeg
    09E13F42-2D96-43DB-90AE-24097BCC9E36.jpeg
    300 KB · Weergaven: 123
  • 9EC46C25-FBDD-438C-9B06-63EAEDAC8E26.jpeg
    9EC46C25-FBDD-438C-9B06-63EAEDAC8E26.jpeg
    423,6 KB · Weergaven: 122
  • 82F5C853-211E-4240-9A2B-FE4FB6293CB1.jpeg
    82F5C853-211E-4240-9A2B-FE4FB6293CB1.jpeg
    289,9 KB · Weergaven: 115
  • 98260DFD-72D3-42A6-B2EC-B2FBA99C7840.jpeg
    98260DFD-72D3-42A6-B2EC-B2FBA99C7840.jpeg
    357,5 KB · Weergaven: 170
Laatst bewerkt:
Het agiteren van bijvoorbeeld kieren en logo's doet men normaal gesproken tijdens de prewash, dus met een snowfoam product. Maar ik begrijp uit je stappenplan dat je niet over een hogedrukreiniger en foamlans beschikt. Het kan op zich ook wel tijdens het wassen. Je zou dan plaatselijk nog wel wat APC (all purpose cleaner) kunnen gebruiken bij meer hardnekkige vervuiling.

De Collinite 915 is zeker aan te bevelen, ook voor een beginner.
 
  • Leuk
Reactions: Hean
Het agiteren van bijvoorbeeld kieren en logo's doet men normaal gesproken tijdens de prewash, dus met een snowfoam product. Maar ik begrijp uit je stappenplan dat je niet over een hogedrukreiniger en foamlans beschikt. Het kan op zich ook wel tijdens het wassen. Je zou dan plaatselijk nog wel wat APC (all purpose cleaner) kunnen gebruiken bij meer hardnekkige vervuiling.

De Collinite 915 is zeker aan te bevelen, ook voor een beginner.
Deze heb ik wel. Als eerste stap heb ik 2x gefoamed. (Monello artico snow foam) Bedoel jij met agiteren dat ik de randen etc al met kwast inwrijf bij het foamen?

Ik denk veel goed te doen maar achteraf blijkt toch van niet! toch wel fijn deze tip! Dank daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
Oeps, weer eens niet goed gelezen o_O In dat geval is dat inderdaad wat handiger om dit met de snowfoam te doen ipv met de shampoo, aangezien een snowfoam product wat langer blijft "plakken". Als je toch 2 x foamt, dan best bij de 2e ronde, zodat er al wat vuil verwijderd is.
Agiteren is inderdaad het borstelen (al klinkt dit wat hardhandiger)
 
  • Leuk
Reactions: Hean