• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier! Wie ben ik?

RobertK

Detailing chief
5 jul 2021
49
85
Drenthe
Moi, mijn naam is Robert, 23 jaartjes oud en woonachting in het prachtige Drenthe.

Sinds ik 2 jaar eigenaar ben van mijn eigen auto, een VW Polo 6R 1.4 16V, ben ik interesse gaan tonen in hoe ik mijn auto zo schoon mogelijk kan houden.
Vanuit mezelf ben ik altijd heel erg netjes op al mijn spullen, echter vond ik mijn netheid bij mijn auto nog altijd niet goed genoeg, ook al hoor ik vaak genoeg van anderen dat mijn auto zowel van binnen als buiten nieuw is. Ik heb de auto aangeschaft bij Century, de VW dealer in het noorden. Vanuit daar was de auto al superstrak, en eigenlijk niet te zien dat deze op dat moment al 8-9 jaar oud was. Ik heb hem aangeschaft met 113000 km op de teller, en inmiddels staat er 133000 op. Ik had het geluk dat mijn vader altijd al automonteur is, dus hij is meegegaan om alles goed te bekijken. Durf ook wel te zeggen dat ik er zelf na al die jaren mijn vader meehelpen aardig wat vanaf weet. Daar wij thuis ook een smeerkelder hebben konden wij altijd alles zelf aan onze eigen en andermans auto's repareren en onderhouden.

Vanaf eigenaar dag 1 eigenlijk altijd de auto gewassen met Turtle Wax Zip Wax 2 in 1. Dit werkte voor mij altijd super, zeker in combinatie met de Turtle Wax foam prewash. Vervolgens de auto in natte toestand innevelen met Turle Wax Hybrid Sealant spray en afdrogen maar! De banden nog even coaten met Turtle Wax Black-in-a-flash en klaar is kees! Vervolgens uiteraard de dorpels/deurposten en onder de kap droog en schoonmaken en het plaatje was compleet.

In de afgelopen twee jaar kwamen hier steeds meer stappen bij, en ook mijn collectie schoonmaakartikelen werd uitgebreider. Zo begon ik met de wat betere merken aan te schaffen via Carclean, waaronder veel Gyeon producten.

Tot voor een twee/drie maand geleden het echt serieus werd, althans, dat vind ik zelf.

Wij thuis hebben in de garage een vrij simpele grof werk stofzuiger welke ik altijd gebruikte voor de binnenkant. Echter zaten hier verder geen accessoires bij en was het dus moeilijk om alles goed te stofzuigen. Om dit probleem op te lossen een Karcher SE 4001 aangeschaft. Dit is een nat- en droogzuiger plus een extractor!!! in 1! Hierdoor kon ik dus ook gelijk alle bekleding tot in de puntjes reinigen met de extractor functie, welke erg goed werkt. Ook zitten hier de veelgebruikte accessoires bij, waaronder een plintenzuiger.

Echter had ik soms nog plekken op zowel het interieur als exterieur welke niet naar wens schoon werden. Denk hierbij aan viezigheid tussen de pedalen en lelijke plekken elders. Hiervoor heb ik vervolgens een stoomreiniger aangeschaft van Karcher, namelijk de SC4. Deze bevalt ook erg goed en gebruik ik om de pedalen etc. weer perfect schoon te krijgen. Ook is het erg makkelijk voor in en om het huis.

Vervolgens nog niet tevreden en via Carclean weer een aantal producten aangeschaft van Gyeon. Denk hierbij aan Gyeon Tire, Iron enzovoort.

Intussen bleef het aan me knagen om de auto echt een keer goed tot in de puntjes te reinigen, en heb ik hiervoor weer het een en ander aangeschaft, wat in het komende verhaal volgt:

Afgelopen vrijdag thuis gekomen van het werk heb ik de knoop doorgehakt en ben ik begonnen met wat mijn eigen car detail ging worden:
Ik ben gestart met het reinigen van mijn velgen. Hiervoor gebruik ik de APC van Gyeon en de Redline van Turtle Wax. Ik reinig vervolgens de velgen met de Gyeon Wheelbrush en een detail kwast. De banden reinig ik met een harde borstel.
Na dit gedaan te hebben heb ik de 'vliegenvanger' delen van de auto ingespoten met bug remover van Gyeon, om de auto vervolgens volledig te foamen met de Turtle Wax Foam. Hiervoor gebruik ik de standaard foamer van Karcher. Vervolgens de auto afgespoten met de hogedruk, om deze te gaan wassen met Turtle Wax Zip Wax(ik weet het, niet het beste voor dit project. zie het als een leermoment). Dit wassen doe ik met twee gritguard emmers van Meguairs en een washandschoen van Gyeon. Na het wassen de auto ingespoten met Gyeon Iron en vervolgens alles afgespoten en droog gemaakt met enkele microvezel droogdoeken.

De auto een half uurtje laten drogen en intussen met de compressor het meeste water uit de lastige plekjes weggespoten.

Na de auto in de garage gereden te hebben heb ik de hele auto gekleid met de Gyeon Mild Clay en de Gyeon Clay Lube. Dit heeft grofweg twee uurtjes geduurd. Tegen die tijd was de avond ook om, en heb ik besloten om de volgende dag verder te gaan.

De volgende dag stond in het teken van polijsten van de auto, wat ik machinaal heb gedaan. Hiervoor heb ik enkele dagen hiervoor na lang wikken en wegen tussen machinaal of handmatig poetsen de DAP EVO Monello Raffini Evolution Pack aangeschaft, met daarbij nog drie dezelfde 4" pads als de 5,5" pads die erbij zitten.
Ik heb de gehele auto eerst gepolijst met de Raffini Mezzo Polish en de oranje pad, om vervolgens alles af te werken met de Raffini Finale en de witte pad.

Het plan was om een ceramic coating aan te brengen, welke ik dan ook gekocht heb van Gyeon, namelijk de CanCoat. Deze leek mij erg prettig in gebruik en makkelijk aan te brengen, wat voor mij als beginner de doorslag gaf. Om deze aan te brengen heb ik eerst de hele auto afgenomen met Gyeon Prep en dit eventjes laten drogen. Daarna begonnen met het aanbrengen van de coating met de Gyeon Applicator en het uitwrijven met de Gyeon Baldwipe.
De coating even laten drogen, en omdat mijn auto naar buiten moest dit alles afgewerkt met Gyeon Cure. Gelukkig zijn we nu een dikke 24 uur verder en is er binnen die 24 uur geen regen gevallen.

Echter was ik nu nog niet klaar... Ik heb alle ramen aangepakt met de Ultra Glass Sealant Kit Deluxe van Nanolex. Ook heb ik de banden nog gecoat met Gyeon Tire, en alle kunststof delen in de Turtle Wax Black-in-a-flash gezet, wat eigenlijk een beetje overbodig is geweest.

Nu was ik wat de buitenkant betreft dik tevreden en kon ik dan eindelijk het resultaat van mijn harde werken gaan zien door de auto naar buiten te rijden :) En dat resultaat mocht er wezen!!! Zie daarvoor de foto's.

De binnenkant volgt nog, echter is deze zo goed als schoon en keurig netjes, dus hier heb ik op het moment niet veel aan gedaan.

Ik hoop jullie zo een goed beeld van mij en mijn auto te hebben gegeven. Ik ben zelf een beginnend detailer, maar durf wel te zeggen dat ik al vrij lang ervaring heb met het goed en netjes wassen en reinigen van auto's zowel aan de binnen- als buitenkant.

Groeten uit Drenthe!

PS: Intussen alweer een bestelling klaar staan op Carclean, met onder andere Gyeon Bathe en Bathe+ en enkele andere producten die op of bijna op zijn.
Alle tips etc. zijn welkom :)
 
Bij deze ;)
 

Bijlagen

  • 1BA963F2-3519-4962-9AC3-BE9E0DEEC3BA.jpeg
    1BA963F2-3519-4962-9AC3-BE9E0DEEC3BA.jpeg
    396 KB · Weergaven: 185
  • D98DE2D9-74D6-4D31-A6A7-E58F7D57BE96.jpeg
    D98DE2D9-74D6-4D31-A6A7-E58F7D57BE96.jpeg
    311 KB · Weergaven: 184
  • 2A142D8F-F947-4899-8E22-E68A645D728C.jpeg
    2A142D8F-F947-4899-8E22-E68A645D728C.jpeg
    396,1 KB · Weergaven: 186
  • 9160580E-2D32-45DD-A9D1-C02E27064A47.jpeg
    9160580E-2D32-45DD-A9D1-C02E27064A47.jpeg
    383,7 KB · Weergaven: 186
  • C9282ACC-F5B4-4515-8514-8FF2218464B8.jpeg
    C9282ACC-F5B4-4515-8514-8FF2218464B8.jpeg
    375,2 KB · Weergaven: 184
  • AD8F5142-7B84-42E8-8F44-F3D4D6AB6230.jpeg
    AD8F5142-7B84-42E8-8F44-F3D4D6AB6230.jpeg
    360,8 KB · Weergaven: 193
  • A82BCF18-D5E7-4B65-8A54-F7AF910065E6.jpeg
    A82BCF18-D5E7-4B65-8A54-F7AF910065E6.jpeg
    226,4 KB · Weergaven: 181
  • 4149871F-B18E-40D4-B5CB-896B9E222A25.jpeg
    4149871F-B18E-40D4-B5CB-896B9E222A25.jpeg
    235,9 KB · Weergaven: 181
Welkom!!! Weekend goed besteed zie ik en het resultaat mag er zijn!! Ik heb ook een paar weekjes geleden dezelfde polijstset aangeschaft en deze bevalt erg goed!!
 
  • Leuk
Reactions: RobertK
Welkom en veel leesplezier, mooie blinkende Polo hij staat er strak bij.
Leuk om je intro te lezen en dat je het detailvirus goed te pakken hebt ;).
 
  • Leuk
Reactions: RobertK