• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw stappenplan!

mfmeijer

Detailing guru
13 jul 2021
536
125
Groningen
Ik heb recent wat nieuwe producten in huis en wil dus graag even een bevestiging of ik de producten op de juiste en correcte manier gebruik.

Stap 1: afspuiten van het meeste vuil met de HD
Stap 2: aanbrengen insecten reiniger op de voorbumper en TFR op de zijkanten vanaf halverwege de deur tot onder.
Stap 3: inspuiten met foam en 10 minuten inlaten werken
Stap 4: afspuiten met de HD
Stap 5: velgen inspuiten met velgenreiniger waar ijzerverwijderaar inzit, dit inwerken met kwast en wheel woollie op velgbed en alle details + wielbouten
Stap 6: autowassen met shampoo in 2 emmers met 2 washmitts, 1 voor boven de dorpels en 1 voor onder de dorpels
Stap 7: velgen heractiveren en wassen met aparte washmitt voor de velgen en hiermee ook de achterkant van de velgen reinigen
Stap 8: afspuiten met HD
Stap 9: velgen van de auto halen, kleien en naspoelen en drogen met aparte doek
Stap 10: velgen beschermen met wheel sealant en terug op de auto plaatsen
Stap 11: auto kleien indien nodig
Stap 12: auto afspuiten en drogen met microfiber droogdoek
Stap 13: glaze aanbrengen en na inwerken uitwrijven
Stap 14: sealant aanbrengen en uitwrijven
Stap 15: wax aanbrengen en uitwrijven.

Ik gebruik voornamelijk producten van dodo juice. De producten staan in mijn collectie hier.

Als laatste zal ik de banden en trim nog behandelen met een trim&tyre dressing. Mocht ik iets vergeten zijn, hoor ik het graag!

Ook heb ik de vraag of ik een TFR en ijzerverwijderaar ook kan gebruiken als er nog enige vervuiling ingekapseld is door een wax laag. Ik zal ook de auto’s van mijn ouders onderhouden en ik weet dat mijn vader de wagen nog wel eens in de wax wil zetten zonder dat deze alle vervuiling verloren is, mede omdat ik dit nog niet zo lang doe en hij de vervuiling niet ziet en daardoor toch een wax aangebracht heeft op een niet volledig schone auto.

Momenteel nog niet in het bezit van een DAP of rotary aangezien dat best een investering is. Momenteel alles met de hand aanbrengen en nog niet bij het polijsten gekomen.
 
Een goede setup, zou alleen de 10minuten van inwerken foam wat verkorten tot een minuut of 5 max.
En waarom een een glazen met daarop een sealant en daar weer op een wax???
Is een wax niet voldoende?
 
Ik dacht door een wax toe te voegen, de standtijd van de glaze&sealant combi te verlengen. Ik heb momenteel enkel de wax en wil graag wat swirls verbergen met de glaze.
Op de foam staat een inwerktijd van 10 minuten. In die tijd maak ik mijn wasemmers ook klaar dus het heeft ook een praktische reden.
 
Over het algemeen wordt geadviseerd om niet vooraf de auto af te spoelen alvorens te foamen. Een snowfoam prewash wordt verondersteld om het beste tot zijn recht te komen op een droge lak. Zo kan de foam beter hechten en dus het vuil losweken.

Ik kan ook niet goed volgen waarom je de velgen grotendeels onder de auto wast als je ze later toch van de auto haalt en dan gedemonteerd verder reinigt. :confused:

Natuurlijk kan je een TFR en/of ijzerverwijderaar gebruiken op een auto die niet volledig gedecontamineerd is voordat de waxlaag werd aangebracht. Dit zal toch nieuwe vervuiling verwijderen, alleen die "oude" vervuiling natuurlijk niet.
 
  • Leuk
Reactions: mfmeijer
Goed punt, misschien gewoon de velgen als stap 1 nemen. Demonteren en volledig schoonmaken en sealen alvorens de auto zelf te doen. Kan ik ze ook rustig 1 voor 1 doen.
Als ik de auto even helemaal schoon wil maken, wat is dan het beste/makkelijkste om de ‘oude’ wax te verwijderen? Ik heb gelezen over wassen met dreft of met een product zoals strippex of gyeon prep.