• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw

mick1990123

Detailing rookie
5 jan 2017
5
15
Beste forumlezers,

Middels deze weg wil ik mijzelf ook even voorstellen en mij niet alleen beperken tot meelezen :)

Ik ben Mick, 26 jaar en sinds kort in het bezit van mijn eerste, eigen, auto.
Het betreft een Kia Rio uit 2014 in het wit. Ziet er zeer verzorgt uit.

Met veel plezier en interesse lees ik verschillende verhalen en stappenplannen.

Om mij nu niet gelijk volledig in het diepe te storten wilde ik eenvoudig beginnen met een wash en wax kit van meguiare aan te schaffen, met oa daarin een handschoen, doek, was&wax shampoo en - Ultimate Liquid Wax. Van het weekend ga ik ook gelijk even een buitenkraan monteren.

Op den duur wil ik ook aan de slag gaan met klei en (met de hand) polijsten. Ik vind dit soort dingen altijd leuk om te doen!

Mochten jullie buiten de goede stappenplannen nog aanbevelingen hebben zijn die natuurlijk altijd welkom :)
 
  • Leuk
Reactions: Etterual
Bedankt allemaal.

Ik heb in mijn hoofd zitten om de auto goed te wassen volgens de test met het boterham zakje te doen om te bepalen of ik hem in de wax kan zetten zonder te kleien.

Mocht ik toch vuil 'voelen' welke producten kan ik dan het beste aanschaffen? Ik wil niet polijsten aangezien er nog geen krassen of swirls op zitten.
 
Ik heb het vermoeden dat er wel swirls op zitten maar dat je deze pas goed gaat zien wanneer je er een lamp op zet, maar dat mag je zelf bepalen of je dat wil...Ik denk dat we allemaal wel een paar swirls hebben en deze pas bij de volgende polijstbeurt weer weghalen, en zelfs na zorgvuldig wassen/drogen is er altijd weer een kans op nieuwe swirls.
Ik gebruik meestal Supernatural Fine klei als ik geen marring of andere dingen wil (voor de zekerheid).
Als ik wel ga polijsten dan gebruik ik meestal Monello klei, zeer fijn spul ook maar iets meer grof tegenover de Supernatural.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Bedankt mannen. Zal inderdaad even een mooie foto bij de volgende wasbeurt schieten. Ben ik dit weekend vergeten.

Wat raden jullie mij aan als addict in wording wat betreft materialen voor het kleien? Wil graag een setje aanschaffen om niet te polijsten en een setje om erna met de hand te polijsten.
 
Welkom Mick!

Heel eerlijk zou ik je afraden te polijsten met de hand. Er is best wat mogelijk en misschien heb je een zachte lak en kan je best wat voor elkaar boksen, maar het is dusdanig veel werk voor het resultaat wat je boekt dat ik denk dat je beter lekker met klei en eventueel een cleaner/glaze (bv dodo juice lime prime of poorboys white diamond) en wax aan de gang kan gaan.

Als je dan over een paar maanden merkt dat je echt een stap verder wil gaan dan zou ik tegen die tijd eens kijken of er niet een tweedehands dap te koop wordt aangeboden tegen een vriendelijk prijsje.

Om dan terug te komen op je vraag welke klei, dan zou ik ofwel voor de monello klei gaan (medium grofheid) of voor de supernatural fine clay (fijne grofheid) beiden te gebruiken met de clay lube born slippy. Als alternatief voor de born slippy kan je voor poorboys spray and wipe gaan (deze is 1:1 te verdunnen met water). Voordeel van de poorboys spray and wipe is dat deze ook als 'quick detailer' te gebruiken is, maar de born slippy is relatief goedkoop (in concentraat vorm) en veel zeperiger waardoor de kans op micro krasjes (marring) tijdens het kleien kleiner worden. De keuze van grofheid van de klei hangt vooral af van hoe 'vuil' de auto is (bijvoorbeeld zware teervervuiling achter de wielen) en of je gaat polijsten erna. Hoe grover de klei, hoe meer kans op marring, maar zolang je genoeg clay lube gebruikt zijn de monello en supernatural allebei prima zonder krassen te gebruiken.

Dan nog een kleine basic tip, maar niet minder belangrijk, maar investeer in twee grote emmers met tenminste één grit guard voor de vuilwater emmer. Hoe mooi je je auto ook maakt, door met el cheapo spullen te wassen ruïneer je het resultaat erg snel!