Even mijn account weer afstoffen 
Afgelopen week is mijn nieuwe ecowarrior dieselstation (14% bijtelling :-b ) afgeleverd:
(voor de liefhebbers van specificaties: Renault Mégane Estate 1.5dCi 110 Stop&Start ECO2 GT-line voorzien van o.a. leren bekleding, xenon, BOSE-audio, etc...)
Er staan nu een paar honderd kilometer op de teller en de eerste sporen van vervuiling worden nu zichtbaar (remstof op de wielen, vliegjes op de neus en voorrruit, etc...). Binnenkort wordt het dus tijd voor de eerste wasbeurt en ik wil het bij deze auto eigenlijk meteen goed gaan aanpakken: de wasstraat heb ik altijd wel gemeden, maar ik maakte bijvoorbeeld wel gebruik van de borstels in de wasbox en meer van dat soort doodzondes. Dat wil ik nu dus anders doen...
MAARRRR....
Helaas woon ik drie-hoog-achter en heb ik daardoor niet de mogelijkheid om voor de deur uitgebreid in de weer te kunnen gaan met tuinslang/hogedrukreiniger/foamlans/etc... Voor de hogedrukspuit ben ik dan ook aangewezen op de wasbox op een paar honderd meter van mijn huis.
Nu is het wassen van de auto aan de straat bij ons niet verboden in de APV, dus ik heb wel de mogelijkheid om de voor de deur te werken volgens de 'twee emmers' methode. Alleen voor het afspoelen zal ik dan weer naar de wasbox moeten...
Dat gezegd hebbende, wil ik nu een stappenplan gaan bedenken om de auto goed te kunnen wassen, de glans op peil kan brengen en de lak een duurzame bescherming kan geven. Het betreft een nieuwe auto, dus swirls e.d. zijn (nog) niet aan de orde. Mijn voorlopige idee:
1) WASBOX: Wielen inspuiten met velgenreiniger en nawerken met een borstel. Vervolgens afspoelen.
2) WASBOX: Wielen inspuiten met Iron-X en de auto foamen. Vervolgens auto en wielen afspoelen.
3) THUIS: Wassen volgens 'twee emmers' methode met washmitt
4) THUIS: Banden en velgen met borstel/oude washmitt wassen
5) WASBOX: Auto en wielen afspoelen
6) THUIS: Auto afdrogen
7) THUIS: Auto kleien
8) WASBOX: Auto afspoelen
9) THUIS: Auto afdrogen
10) THUIS: Glaze aanbrengen (of toch nog eerst licht polijsten? Finale op zwart met een DAP ofzo?)
11) THUIS: Sealant en/of wax aanbrengen
12) THUIS: Wielen demonteren en voorzien van wheelwax; banden voorzien van dressing. Wielen nadien weer monteren natuurlijk
Komen we op de bijbehorende boodschappenlijst:
- Velgenreiniger: Meguiar's Wheel Brightner en Iron-X
- Velgenborstel: EZ (Mini) Brush, Mothers Wheel Brush
- Wasmiddel: Monello Lavare
- Washulpmiddelen: Monello Washmitt
- Afdrogen: Monello Sensa Aqua
- Kleien: ik heb nog een anderhalve clay bar van Meguiar's, dus alleen een lubricant is voldoende: Dodo Juice Born Slippy?
- Glaze: ???
- Sealant/wax: ???
- Wheelwax: PB Wheel Sealant
- Overig: Monello MF doeken (trio pack?), MF Applicators
Ik hoor graag op- of aanmerkingen! :ja
Afgelopen week is mijn nieuwe ecowarrior dieselstation (14% bijtelling :-b ) afgeleverd:
(voor de liefhebbers van specificaties: Renault Mégane Estate 1.5dCi 110 Stop&Start ECO2 GT-line voorzien van o.a. leren bekleding, xenon, BOSE-audio, etc...)
Er staan nu een paar honderd kilometer op de teller en de eerste sporen van vervuiling worden nu zichtbaar (remstof op de wielen, vliegjes op de neus en voorrruit, etc...). Binnenkort wordt het dus tijd voor de eerste wasbeurt en ik wil het bij deze auto eigenlijk meteen goed gaan aanpakken: de wasstraat heb ik altijd wel gemeden, maar ik maakte bijvoorbeeld wel gebruik van de borstels in de wasbox en meer van dat soort doodzondes. Dat wil ik nu dus anders doen...
MAARRRR....
Helaas woon ik drie-hoog-achter en heb ik daardoor niet de mogelijkheid om voor de deur uitgebreid in de weer te kunnen gaan met tuinslang/hogedrukreiniger/foamlans/etc... Voor de hogedrukspuit ben ik dan ook aangewezen op de wasbox op een paar honderd meter van mijn huis.
Nu is het wassen van de auto aan de straat bij ons niet verboden in de APV, dus ik heb wel de mogelijkheid om de voor de deur te werken volgens de 'twee emmers' methode. Alleen voor het afspoelen zal ik dan weer naar de wasbox moeten...
Dat gezegd hebbende, wil ik nu een stappenplan gaan bedenken om de auto goed te kunnen wassen, de glans op peil kan brengen en de lak een duurzame bescherming kan geven. Het betreft een nieuwe auto, dus swirls e.d. zijn (nog) niet aan de orde. Mijn voorlopige idee:
1) WASBOX: Wielen inspuiten met velgenreiniger en nawerken met een borstel. Vervolgens afspoelen.
2) WASBOX: Wielen inspuiten met Iron-X en de auto foamen. Vervolgens auto en wielen afspoelen.
3) THUIS: Wassen volgens 'twee emmers' methode met washmitt
4) THUIS: Banden en velgen met borstel/oude washmitt wassen
5) WASBOX: Auto en wielen afspoelen
6) THUIS: Auto afdrogen
7) THUIS: Auto kleien
8) WASBOX: Auto afspoelen
9) THUIS: Auto afdrogen
10) THUIS: Glaze aanbrengen (of toch nog eerst licht polijsten? Finale op zwart met een DAP ofzo?)
11) THUIS: Sealant en/of wax aanbrengen
12) THUIS: Wielen demonteren en voorzien van wheelwax; banden voorzien van dressing. Wielen nadien weer monteren natuurlijk
Komen we op de bijbehorende boodschappenlijst:
- Velgenreiniger: Meguiar's Wheel Brightner en Iron-X
- Velgenborstel: EZ (Mini) Brush, Mothers Wheel Brush
- Wasmiddel: Monello Lavare
- Washulpmiddelen: Monello Washmitt
- Afdrogen: Monello Sensa Aqua
- Kleien: ik heb nog een anderhalve clay bar van Meguiar's, dus alleen een lubricant is voldoende: Dodo Juice Born Slippy?
- Glaze: ???
- Sealant/wax: ???
- Wheelwax: PB Wheel Sealant
- Overig: Monello MF doeken (trio pack?), MF Applicators
Ik hoor graag op- of aanmerkingen! :ja