• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto! (Ford Focus)

Fofo

Detailing rookie
7 nov 2012
2
0
Na lang wachten is ze er dan eindelijk: onze nieuwe Ford Focus! :party:

Aangezien dit de eerste auto is van mijn vriend en mij, willen we haar graag goed onderhouden. Nu heb ik begrepen dat je niet al te enthousiast te werk moet gaan bij een nieuwe auto, omdat de lak eerst nog moet uitharden. Maar ze begint na twee weekjes intensief gebruik toch behoorlijk vies te worden. Dus willen we voorzichtig beginnen met een eerste wasbeurt. Kan dit al?

Iets meer over onze "Black Mamba". Ze heeft metallic lak (zwart), lichtmetalen velgen en lederen bekleding.
Wassen zal in een wasbox moeten gebeuren door middel van het twee-emmer-systeem. En alles zal voorlopig met de hand moeten. :|


Na een tijdje meegelezen te hebben op dit forum, staan de volgende dingen op mijn verlanglijstje:
- 1 Monello washmitt (voor de bovenkant)
- 1 Poorboy's washmitt (voor de onderkant)
- 1 Senza Aqua drying towel
- 1 Delirium Orange drying towel
- Poorboy's Concentrated wash
- EZ detail brush (voor velgen)

Ben ik zo een goed eind op weg? Of heb ik nog een extra borstel nodig voor de buitenkant van de velgen en de banden?

En nog een aantal vragen voor in de toekomst:
- Hoe regelmatig zal ze gewassen moeten worden? (Eens per week vind ik zelf een beetje veel, aangezien we er vooral in de weekenden gebruik van zullen maken zoals het er nu uitziet.)
- Wanneer begin je met het "echte" werk? (D.w.z. kleien/polijsten/waxen.)
- Hoe vaak moet je je auto kleien/polijsten/waxen? Ik zat zelf te denken aan eens per jaar... Of ben ik dan erg lui? :p
 
Gefeliciteerd met jullie nieuwe Focus, veel fijne kilometers gewenst!
Het lijkt mij dat de lak wel volledig is uitgehard voor jullie bezit. De auto is niet gisteren gespoten dus dat zal wel loslopen. Wat betreft de frequentie van wassen; dat hoeft niet eens per week als je dat niet behoeft. Eens per twee weken, per maand, per kwartaal, per jaar. Alles kan, het is net wat je wilt. Het "echte werk" zou ik binnenkort mee beginnen, zo is je nieuwe auto netjes voor de winter klaar. Aan te raden is om voor elke waxbeurt te kleien, het aanbrengen van een wax zou je eens per twee/drie maanden kunnen doen. Vaak is polijsten eens per jaar afdoende. Voor nu zou je nog het stappenplan handmatig/machinaal door kunnen lezen om het een en ander op te doen aan tips en trucs.
 
Gefeliciteerd met de nieuwe auto !

Misschien 2 washandschoenen van elk bestellen als je met 2 gaat wassen ...(ieder een zijde en gaan met de banaan )

Die droogdoek zou ik persoonlijk vervangen door een setje van Monello : 3 x de peluche bianco trio (moest ff nadenken hoe ze weer noemen...ja : code 102090 )
Dit zijn zeer fijne doeken die je zeker ook kan gebruiken om je wagen te drogen en dan heb je er gelijk ...3 !

@velgen : een gewone verfkwast met zachte haartjes doet het altijd goed om de voorzijde te poetsen en die komt tot in de kleinste hoekjes :ja

Velgenreiniger hoeft niet meteen als je ze op tijd onderhoud , een sprayfles met verdunde shampoo kan zeker z'n nut hebben.
Anders zijn er genoeg specifieke velgenreinigers de je eventueel verdund kan gebruiken. (bvb bilberry tot 1/10 te verdunnen )

Een drooghulp is ook altijd handig om geen/veel minder strepen te hebben tijdens het drogen en je kan de ramen gelijk meenemen : spray&wipe (verdund 1/1 is best nog te doen ipv "puur" )

Om je waxlaag langer te behouden kan je ook na elke wasbeurt met QD+ oid aan de slag .

Kleien : als de auto buiten slaapt zou ik minimaal toch 2 x / jaar kleien (voor de winter en na de winter) indien deze veel binnen staat kan 1 x (voor de winter) misschien wel volstaan.

Heb je ook een foto van de wagen ? :grinning:
 
als je je kenteken even privé naar me stuurt kan ik de productie datum zien, dan kan je er al rekening mee houden of je lak als is uitgehard of niet!!
 
Tussen het uit de fabriek rollen en daadwerkelijk afleveren, zit een flinke tijd, je kan er gerust van uit gaan dat de lak al goed doorgehard is....
 
Plus dat de lak in de fabriek echt gebakken word... de lak is echt hard hoor, hoeft niet verder uit te harden.
 
nicknameless;304546 zei:
Tussen het uit de fabriek rollen en daadwerkelijk afleveren, zit een flinke tijd, je kan er gerust van uit gaan dat de lak al goed doorgehard is....

Dat is niet helemaal waar want ik heb bij ons bij de Ford al regelmatig auto's zien voorbij komen die echt nog maar een paar dagen oud zijn;)
En dan bedoel ik dus jonger dan een week vanaf de productie datum tot aan ze bij ons op de stoep staan.
 
Bedankt voor alle felicitaties en tips!

Ik heb voor nu toch maar mijn verlanglijstje aangehouden, met in plaats van een EZ brush een Wheel Woolie. Weliswaar een stuk duurder dan een verfkwast, maar ik heb begrepen dat je deze ook kunt gebruiken voor andere dingen dan alleen de velgen. En hij was in de aanbieding! (Ik ben tenslotte maar een vrouw en kopen in de uitverkoop kan ik niet weerstaan... :-b ) Er zat een gratis Peluche Bianco van Monello in, dus dan kan ik die ook meteen uitproberen.
Trouwens... De auto staat in Zwitserland en als ik hier mijn spulletjes moet kopen, dan ben ik minstens 3x zoveel kwijt. En mijn schoonpapa heeft ook nog een mooie auto, waar hij erg zuinig op is, dus als er dingen over zijn dan gaan ze gewoon naar hem.

Met kleien en waxen wil ik eigenlijk nog even wachten. In ieder geval tot ik zeker weet dat de lak inderdaad uitgehard is. (Heb al een pm gestuurd naar jesso88.) Plus dat het de eerste keer voor mij zal zijn, dus ik moet me mentaal nog even voorbereiden. En ik doe het ook liever een keer op mijn gemakje wanneer het buiten mooi weer is, dan dat ik het afraffel omdat ik sta te verkleumen van de kou.

We hebben haar nog niet gewassen, enkel even snel afgespoeld, maar bij deze alvast wat foto's... Er volgen uiteraard meer foto's als ze weer blinkt. ;)

dsc0923na.jpg


dsc0922xo.jpg


dsc0926a.jpg