• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto = glimmen?

romeodelta

Detailing rookie
6 mei 2009
81
7
Heb een witte FIAT Grande Punto die nu 5 maanden jong is. Ben sinds kort ook achter het bestaan van deze site gekomen, en heb laatst een DAP500 gekocht met blauwe pad en Poorboys EX en wat poetsdoeken (poorboys deluxe mega towel, Supreme buf 530 microfiber towel). Vandaag bezig geweest met het apparaat, en dat ging lekker. Het uitpoetsen van deze EX gaat echt super, en glad dat die is!

Maar als ik dan "met het zonnetje erop" dichtbij naar de lak kijkt, dan lijkt het alsof de lak toch nog een beetje dof is. OK, hij glimt wel....maar naar mijn idee kan dat beter. Nu heb ik me laten vertellen dat ook nieuwe lak best wel een poetsbeurt kan gebruiken. De lak "zo uit de fabriek" is (als je dit onder een microscoop zou bekijken) best wel grof. Als ik hier met de DAP, een zwarte pad van Lake country en PB SSR1 aan de slag zou gaan, zou het eindresultaat dan beter zijn? Moet ik zeker eerst wel een cleaner erop los laten om de EX te verwijderen? Ben hier nu al een poosje aan het lezen, :weetniet en begrijp dat elke lak/kleur weer een ander middel nodig heeft. Wat is jullie advies. Bedankt alvast.

p.s. ik weet wel dat "zwart" de kleur is om te glimmen, gezien de foto's op het forum. Kan dit ook met een witte?
 
Ook een witte auto kan mooi glimmen! Ik weet niet of je in het bezit bent van PB White Diamond. Dit is een glaze welke een diepere glans geeft aan de lak, deze kan je daarna afsluiten met de EX (sealant).

Wil je inderdaad het beste resultaat gaan bereiken, dan zou het 5 stappen plan uit de kast getrokken moeten worden.
 
Misschien dat er al lichte verontreiniging op de lak is gekomen tijdens het vervoeren?
Of dat de dealer er een goedje op gesmeerd heeft.
Je zou altijd eerst een stukje kunnen kleien om te zien of die daarvan op knapt.

Maar als je de DAP al hebt neem ik aan dat je hem ook machinaal wil gaan behandelen.
Dan zou ik dit topic maar eens goed doorlezen.
 
Bedankt voor jullie advies. De auto heeft wel bij aflevering een "waxgard" behandeling gekregen. OH ja...nog wat foto's.


http://i422.photobucket.com/albums/pp310/romeodelta/007.jpg[/URL]
002.jpg

004.jpg

GP03.jpg
 
Het kan zijn dat je altijd een klein beetje dofheid blijft zien. Dat heeft gewoon met de lak zelf te maken. Grijze Corsa's van het huidige type hebben ook een iets matte glans.

Zoals 276159 al voorstelde, zou ik alles van voro af aan opnieuw opbouwen met het 5 stappenplan. Ik denk overigens dat SSR1 op zwart weinig effect zal hebben. Ik zou eerder voor een witte pad gaan voor iets meer bite, maar mogelijk zelfs nog lichter met Professional Polish op een zwarte pad. Heb je al zoveel swirls op je auto?
 
De meeste glans komt door het goed reinigen van de lak door middel van kleien. Ik neem aan dat je dat nog niet hebt gedaan? De rest is opbouw/afwerking/verzegeling van het behaalde resultaat. Een wax met een hoog gehalte carnauba geeft doorgaans nog wat extra glans, echter de duurzaamheid hiervan is soms wat minder. Nu is wit sowieso een lastige kleur om de glans goed te zien, in elk geval lastiger dan op een donkere kleur.

Bij de weg: foto's gemaakt bij Tussenwater?
 
He Martin jij mag niet meer raden. Hoe weet je dat zo?
De laatste keer dat ik heb gekleid moet op de kleuterschool geweest zijn. Moet dus maar wat bestellen dan, en het uitproberen. Heb ook de geplaatste link van Paultjuh aangeklikt en het verhaal gelezen.
 
In het begin is het veel lezen en lezen.
Niet altijd even leuk maar je word er wel wijzer van.

Maar zoals ik al eerder zei, klein stukje kleien en kijken wat dat doet.
 
Gokje! Het is de enige plek in H'vliet waar het onder de metrolijn groen is. Ik heb kort in Hoogvliet gewoond. M'n vrouw woonde daar toen ik haar leerde kennen, m'n schoonouders wonen er nog steeds.

Met het kleien zal je de waxguard verwijderen, maar dat is alleen maar positief: je kan dan zelf helemaal van voor af aan de juiste behandeling geven en bescherming op zetten. Kleien hoef je niet zo vaak te doen (tenzij je bij de EMO werkt ....), maar de lak wordt er ontzettend mooi glad en schoon van, met meer glans als gevolg. De volgende stappen zullen deze glans alleen maar versterken. De link van Paultjuh is daarbij erg handig!
 
Knappe GP!
Kan je eens even een closeup geven van die velgen?
Welk merk en welke maten?
 
@NHke: het merk velg weet ik niet, deze zijn door de dealer waar de auto gekocht is bij aflevering eronder gezet.
De maat : 215/35/18. Ik vind deze velgen schitterend in combinatie met de witte kleur.
Zelf ben je ook niet onbedeeld met een 120 PK GP.:)^
P1040385.jpg
 
ja ja da's waar ook, maar NHke vroeg naar "maten" dus nam ik aan dat hij het van de band ook wilde weten.
De velg is dan natuurlijk 18", en ik denk (weet het niet zeker) 7,5 J met een ofset van 40.

Hoop dat het zo goed is Paultjuh:p :D
 
DKBM zei:
Een wax met een hoog gehalte carnauba geeft doorgaans nog wat extra glans, echter de duurzaamheid hiervan is soms wat minder


Hey,DKBM, dit moet ik helaas toch tegenspreken ! Doorgaans is een SEALANT wat minder duurzaam, een Carnaubawax is altijd duurzamer als een sealant. :ja
 
Ben ik het niet met je een scenic.
Volgens mij is wax voor glans en sealent voor bescherming.

Even de beschrijving van collinite 845 bekeken.
De Insulator is een vloeibare carnauba wax, met een échte carnauba glans en met een bescherming zoals je alleen terugvindt bij sealants.
 
scenic zei:
Hey,DKBM, dit moet ik helaas toch tegenspreken ! Doorgaans is een SEALANT wat minder duurzaam, een Carnaubawax is altijd duurzamer als een sealant. :ja

Nee Marcel, een sealant is duurzamer dan een Carnaubawax :no