• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto -> hoe lang wachten voor je gaat behandelen?

Swi

Detailing trainee
7 jul 2008
6
47
Hallo allemaal,

Binnenkort komt er een nieuwe auto voor de deur hier en ik vraag me af of het nu wel of niet nodig is om de lak eerst de tijd te geven om 'uit te harden'. De een vindt van wel, de ander zegt 'nee hoor'... :weetniet

Ja, ik ga niet meteen kleien enzo maar het plan was om te gaan :
- foamen
- wassen
- Dodo juice light om hem helemaal schoon te krijgen
- Wolfgang Finishing glaze
- Wolfgang deep gloss paint sealant
- Dodo Supernatural wax

- De wielen en banden :
- reinigen Wolfgant Tire & Wheel cleaner
- de velgen: WheelWax (binenn en buitenkant)
- de banden: Black Diamond Tire Gel

En dan maar meteen de ramen:
- Clearvue Glass polish
- Rain kleer

Volgens mij ben ik (nou ja, de auto dan) weer op en top het heertje :grinning:

Maar goed, de vraag is dus of ik nou beter een paar weken de lak kan laten 'rusten'.

Ferry
 
Volgens mij is de lak opzich best uitgehard bij een nieuwe auto.
Op het moment van spuiten tot aan het moment dat die bij je voor de deur staat gaat daar vaak wel wat weken overheen.
Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal op het moment dat je auto na een schade van de spuiter vandaan komt.
Dat is pas echt een verse laklaag.

Maar wil je op safe spelen en geen risico lopen dan moet je ervoor zorgen dat je je lak niet afsluit met een sealant.
Wax kan je misschien ook beter nog even achterwege laten.
Dan weet je zeker dat de lak ademen kan en goed uit kan harden.

Wat voor een nieuwe auto is het geworden?

Joost
 
Wat voor een nieuwe auto is het geworden?

Saab 9-3 Sports Estate, Ice Blue.


@Joost: Bedankt voor je informatie, ik ga er eigenlijk ook een beetje vanuit dat de lak wel al uitgehard zal zijn. Bovendien las ik op de wolfgang site :

Wolfgang Finishing Glaze 3.0 is gentle enough to use on new OEM paint finishes, yet it is highly effective on hard, ceramic clear coats.
Voordat ik kan beginnen ben ik toch al een paar weken verder (vakantie en werk) dus tegen die tijd ga ik het gewoon (rustig) proberen.

(jaja, ik zal proberen of ik technies genoeg ben om ook foto's te uploaden van voor, tijdens en na :grinning: ).

Ferry
 
Als je inmiddels al weer enige weken met de auto hebt rongereden zou ik buiten de stappen die je hebt gemeld de auto kleien,
ondanks het wassen zal er ongetwijfeld al meuk opzitten die er met wassen niet afgaan, je zou eventueel met je hand in een boterhamzakje over de auto kunnen gaan om te voelen of deze glad is, (met je hand in een boterhamzak voel je elk dingetje op de lak) dan weet je zeker dat de lak in superstaat staat is voordat je deze sealed en waxt.
 
Mooie auto heb je gekozen!!!

Inderdaad, het kleien niet overslaan voor een verbluffend resultaat.
Het kleien is een veilig proces en zal geen kwaad kunnen voor een verse laklaag.

Misschien handig om bij de dealer aan te geven dat ze niets, maar dan ook niets aan je auto hoeven te doen.
Vaak wil de dealer nog even snel snel de auto "netjes" maken met alle gevolgen van dien.
 
JPeG zei:
Soms duwen ze voor aflevering een auto ff door de krasstraat ]-0

dat deden ze bij mij dus ook 4 weken geleden: krasstraat + 'poetsen'. Okay, de auto was schoon en glom bij de aflevering. Maar ik vond het doodzonde. Gelukkig geen gekke dingen gezien. Ik heb de auto na een week de hele behandeling gegeven (wassen, kleien, black hole, sealant). Wel alles heel licht aangebracht.
 
Misschien handig om bij de dealer aan te geven dat ze niets, maar dan ook niets aan je auto hoeven te doen.

Dat is inderdaad wel een goeie!. Ik ga meteen even bellen (heu, die zijn al dicht, mailen dan) met de garage.
 
Als het een nieuwe auto is, hoe je volgens mij niet zo lang te wachten als wanneer je net wat hebt laten herspuiten. Je wagen zal je echt niet hebben een dag of 2 nadat die van de band komt.
 
Ik sluit me bij de voorgangers aan, m.i. is de lak al voldoende 'uitgehard' tegen de tijd dat de auto wordt afgeleverd. Misschien inderdaad eerst alleen een natuurlijke carnauba wax erop zetten, en inderdaad voorzichtig met wassen...

En tegen de dealer zeggen dat hij NIET door de wasstraat mag... :no
 
Een nieuwe auto gaat na de spuitstraat in een soort van "oven" waarin de lak gebakken wordt, dit gebeurd op een hogere temperatuur dan bij de schadeherstelbedrijven, daar wordt de lak ook gebakken, maar doordat alles al en aan de auto zit, kan dit niet op een hoge temperatuur. Een auto uit de fabriek is sneller uitgehard en tevens staat een auto niet 2 dagen na fabricatie bij de dealer, daar zitten ook nog wel weken tussen. Je kan dus gewoon aan de gang gaan.
 
Even een kleine aanvulling op mijn voorgaande posts:

Ik heb ooit eens gelezen dat nieuwe auto's in een hoogtempo van de boot gereden worden waarbij soms schade gemaakt wordt.
Dan gaat deze natuurlijk direct door naar de spuiter en zal gerepareerd worden.
Ik kan het niet bevestigen of dit zo is maar het lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk dat er schade's gemaakt worden.
In dat geval zou het kunnen betekenen dat je wel met een verse laklaag te maken hebt.
Dan nog is de kans groot dat ook daar natuurlijk enkele weken overheen gaan voordat je je auto voor de deur hebt staan.
Maar toch is het iets om rekening mee te houden.
Misschien kan je met een lakdikte meter uitsluitsel geven over de staat van de lak.
Een gespoten deel door een autoschade hersteller zal (dacht ik) een dikkere laklaag hebben dan een fabriek af gespoten deel.
 
Dat klopt Joost, een handmatig aangebrachte laklaag zal altijd dikker en onregelmatiger zijn in dikte. Uit de spuitstraat is de lak redelijk van dezelfde dikte, hoewel dit erg kan verschillen, BMW Z4's schijnen op bepaalde plaatsen een erg dunne lak te hebben (standaard tussen 110 en 140 micron, BMW op sommige plaatsen 84 micron! Maar ook weer delen met 120..... spuitprocedé is daar dus niet helemaal optimaal). Niet alleen op de boot ontstaat schade, ook tijdens vervoer naar de dealer (kan het weten, 2 vrienden van mij hebben een tijd autotransport gedaan, je wilt niet weten hoe er om gegaan wordt met splinternieuwe auto's 8o )
 
de auto van m'n moeder is net terug van de spuiter. Die had aangegeven dat de auto de eerst week niet gewassen mag worden. Uitgaande van 1 week kun je volgens mij gewoon je gang gaan op de nieuwe auto, want al sde auto voor de deur staat, is ie al zeker een week oud (tenzij je hem uiteraard kan ophalen bij de fabriek)
 
Je mag 'm na een week wassen, dat is wat anders dan het aanbrengen van waxen en sealants e.d. Daar zou ik echt bij een net gespoten auto door een schadehersteller 2 a 3 maanden mee wachten.
 
De lak is inderdaad nog "boterzacht" wanneer deze van de spuiter terug komt.
Tegen mij werd toentertijd gezegd dat het geen probleem is om deze te gaan waxen e.d. aangezien de lak uitgehard zou zijn.
Een kleine inspectie en wat navraag leerde mij toen al snel dat het onzin was.
Tijdens het wassen trok ik al snel de krassen erin.
Opzich geen echt probleem aangezien je die er ook zo weer uitgepoetst hebt nadat de lak uitgehard is.
Ik zou dus bij een pasgespoten auto echt willen aanraden om deze de tijd te geven om uit te harden.
Opzich geen probleem aangezien bij een pasgespoten auto genoeg werk hebt aan het interieur. Tenminste dat was bij mij toen.
Wat een zooi hebben die gasten achtergelaten zeg. Het gehele interieur zat onder de stof van het spuiten of van het plamuren en schuren.

Terug naar de vraag: Eigenlijk mag je er dus vanuit gaan dat je je auto wel direct kan behandelen aangezien de lak theoretisch gezien voldoende uitgehard is. Maar aangezien je dus niet weet of je nieuwe auto een lichte lakschade heeft gehad tijdens transport is het raadzaam om toch even te wachten. Zoals ik al zei kan een lakdikte meter uitkomst bieden. Deze zijn niet goedkoop en min of meer onzin om aan te schaffen voor zoiets. (tenzij je er natuurlijk vaker gebruik van denkt te maken).
Misschien kan je er eentje lenen van iemand?
En anders gewoon eventjes wachten om op safe te spelen.
Het wassen zal opzich geen echt risico zijn. Maar het afsluiten van de lak doormiddel van een sealant zal het uithardingsproces belemmeren.

@ Adrie, het is inderdaad schandalig hoe er met nieuwe auto's dan omgegaan wordt. Sommigen hebben niet echt waarde benul voor andermans spullen. Helaas worden er te vaak uitzendkrachten e.d. op zulke klussen gezet.
Dat zie je ook bij poetsbedrijven en dergelijke. Niet dat iedereen zo is hoor! Maar het risico schuilt er wel in dat die geen fatsoenlijke instructie's krijgen.
Hoe is trouwens het resultaat van jouw motorkap geworden?
 
Gefeliciteerd met je nieuwe auto! :party:

Vorige week donderdag onze nieuwe zwarte Golf opgehaald. Ik had met dealer afgesproken om eerst te komen kijken hoe die er voor het poetsen uit zou zien, om het eventueel helemaal zelf te doen. Echter er zaten allemaal kleine folierestjes en plakresten op de lak, waardoor ik daar tussendoor niet in staat was om de lak goed te beoordelen. Dus toch maar laten poetsen met de opmerking van dat het echt goed moest worden gedaan!

Poetser heeft aldus de dealer geen slijptol gebruikt (ik citeer, zo noemde hij dat). Maar moet zeggen, voor zover ik heb kunnen beoordelen ziet het er strak uit en ik doe uiteraard de rest!

Was bij een vorige (lease)auto wel anders. De wasstraat had hem verknald. Maar goed, toen was ik nog geen poetser (of ik was het wel, maar had alleen maar een schildpad tot mijn beschikking).
 
Joost zei:
@ Adrie, het is inderdaad schandalig hoe er met nieuwe auto's dan omgegaan wordt. Sommigen hebben niet echt waarde benul voor andermans spullen. Helaas worden er te vaak uitzendkrachten e.d. op zulke klussen gezet.
Dat zie je ook bij poetsbedrijven en dergelijke. Niet dat iedereen zo is hoor! Maar het risico schuilt er wel in dat die geen fatsoenlijke instructie's krijgen.
Hoe is trouwens het resultaat van jouw motorkap geworden?

Resultaat is schitterend geworden!:)^ Een hele strakke motorkap met 1 klein stofje, maar daar moet je echt naar zoeken. De bumper is ook redelijk strak, de grote delen zijn keurig geschuurd en geplamuurd, maar de onderste lip in het midden is wat minder strak, daar hebben ze overheen gespoten en zitten wat zakkers in, maar ook hier, je moet goed kijken. Ik vindt het prima, het was een zwart klusje. De motorkap vond ik het belangrijkst. Bleek dat deze al een keer was overgespoten (was ik al achter gekomen door de lakdiktemeter), maar deze was echt OVER gespoten, oftewel over de bestaande laklaag heen, vandaar dat het resultaat niet zo mooi was, ik kreeg de motorkaap ook nooit zo strak als de rest van de auto. Tevens zit er nu een donkere grondlaag onder, dus toekomstige steenslag zal minder opvallen.

Nog even over autotransport, vaak ligt het niet eens aan de mensen die de auto's er op zetten, maar aan andere zaken, er zit bijvoorbeeld maar 1 a 2 liter brandstof in een auto, bij het omhoog rijden zakt de benzine naar achter auto slaat af. Ze moeten dus met een flinke aanloop soms de auto op de oplegger weten te krijgen (kost nog wel een een spiegel bij brede auto's. Tevens moeten ze ze veel mogelijk auto's meenemen van hun baas, dus lekker dicht op elkaar, = weer kans op schade. Ga zo maar door.
 
Daar kan je dan dus helemaal niets van zeggen! Een zwart klusje en 1 zakker erin.
Gelukkig zit die zakker op een plek waar je em niet zo snel ziet.
Dan vind ik dat ze bij mij toentertijd slechter werk geleverd hebben. Welliswaar is de lak er netjes opgekomen. Alleen de kleur vind ik niet 100% overeen komen.
En daarbij dat de gehele auto van de binnenkant onder de zooi zat. :bad
En al met al heeft die hele klus meer dan 1,5 week geduurd.
Constant een zeur ventje van dat bedrijf aan de telefoon gehad met de mededeling: We kunnen de juiste kleur niet vinden.
Tja, wat heb ik daar mee te maken. Ik heb er geen verstand van want anders had ik het zelf wel gedaan als ik het zou kunnen.
Maar goed, na een aantal detailbehandelingen is het kleur verschil minder geworden. Ook heb ik me laten vertellen dat de lak na het uitharden, nog na kleurt. :weetniet

Wel verstandig dat er gekozen is voor een donkere grondlaag. Je zal inderdaad de komende steenslag schade's minder snel zien.