• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto

MAXZOR

Detailing addict
18 aug 2018
15
55
Paar jaar geleden hier aangemeld en voor het eerst begonnen met poetsen.
Sinds kort een nieuwe auto dus heb weer wat tips and tricks nodig .

Het betreft een Porsche Taycan in het zwart (uni lak). Laat ik maar met de deur in huis vallen; is mijn lak hard denken jullie? Welke glasscoating is geschikt (voor een semi noob)? Heb hem nu 2 weken en nog niet gepoetst, wil hem eigenlijk gelijk in de coating gooien.


Screenshot_20210629-061857_WhatsApp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. ;)

Testspot - De enige manier om te checken hoe hard je lak is.

Coating keuze - Dit ligt aan je wensen, of je binnen kan werken, budget, etc. De hardheid en/of gevoeligheid van je lak kan zelfs een factor zijn.
 
@Quantoxx thanks!

Heeft een testspot zin als het om een nieuwe lak gaat? Hoe zie je verschil als er nog (bijna) geen krasjes te zien zijn?

Moet makkelijk te verwerken zijn en een lange standtijd hebben (tsja dat wil iedereen ). Ik kan binnen werken en heb niet echt een budget. Ik ben niet echt een detailer die met een lamp naar swirls gaat zoeken. Als het er op 1 mtr mooi uit ziet en mijn lak beschermt ben ik blij!
 
Laatst een hagelnieuwe 911 Targa gedaan, kwam zo van Porsche A'dam naar klant op trailer. Was toch gewassen ook na verzoek het niet te doen. Hier zaten dus al wat waskrassen in. Dus ik durf wel te zeggen dat jou nieuwe aanwinst dit ook vast zal hebben. Zoek ze op en maak een testspot. Als het de zelfde lak is als de 911 dan is deze ook best hard. Maar zeker goed te corrigeren.
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR
Zelfs (of juist) een nieuwe lak zal swirls en dergelijke hebben. Zo niet, dan polijst je niet om te corrigeren, maar om goed te reinigen en dit kan al met een fijne polish. ;)

Tja, ook coatings blijven een persoonlijk dingetje. Zo kan je bijv. een 'simpele' Gyeon - Cancoat aanbrengen en middels goed onderhoud de standtijd flink oprekken, maar kan je ook een volwaardige coating kiezen zoals Gyeon MOHS (of Syncro) omdat je lak gevoelig is. Zo zijn er ook nog vele andere volwaardige coatings zoals de van Gyeon, Nanolex, etc.

"Het beste" hangt dus af van meer dingen. De dingen die ik eerder noemde, maar ook je ervaring, hoe de lak is, gebruik van de auto, etc.

Aan de andere kant, kijk je niet zo nauw en vind je het al snel best, dan kan je het wéér over een andere boeg gooien qua keuze van bescherming. Van een prima waxje tot foams met toevoegingen.

Snuffel wat rond middels de zoekfunctie, dan zal je zien dat jouw vraag al vaker gesteld is en dan kan je meteen lezen wat de antwoorden waren en ervaringen, wel-of-niet, alteratieven, etc.
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR en Martin
Gefeliciteerd met deze fraaie nieuwe aanwinst en veel veilige kilometers en detailplezier ermee gewenst!

Stel dat je auto zonder (al te veel) swirls afgeleverd zou worden, dan hoeft je dus maar licht te polijsten om eventuele minieme imperfecties te verwijderen en vooral de optimale glans tevoorschijn te halen. Ook dan heeft een testspot natuurlijk zin om te weten wat daar op dat moment de juiste aanpak voor is. Dan weet je misschien nog altijd niet wat de juiste aanpak is als er later eventueel wel wat zwaardere krasjes in zitten, dan moet je dat op dat moment alsnog gaan bepalen met wederom een nieuwe testspot.
Dat gezegd hebbende: +1 voor de heren die al hebben aangegeven dat het hoogstwaarschijnlijk gewoon wel nodig zal zijn om krasjes te verwijderen - ook op een hagelnieuwe auto.
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR
Fraaie bolide! Onze ervaring is dat de laatste jaren de Porsche lakken behoorlijk hard kunnen zijn. Geen garantie dat het bij jou ook zo is natuurlijk dus hier vallen geen rechten aan te ontlenen :)
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR
Welkom en vette Porsche! Eerste keer volledig elektrisch? Heb zelf een Etron 55 en bevalt echt super goed! Ook wel benieuwd naar de range die jij haalt met normaal/behoudend rijgedrag. Ik weet het is ie niet helemaal voor bedoeld maar toch
 
@johnwoo thanks! Daar heb ik ook naar gekeken maar wilde toch nog een keer een lage instap

Ja eerste keer elektrisch, kwam van een S5 (stage 2, 450pk 600nm) reed ook heerlijk, maar dit is meer comfort.

Als ik de 'auto pilot' gebruik en netjes de toegestane snelheid rijd dan haal ik zo'n 415km op een lading. Dat is gemeten bij 15 graden en op sommige stukken wat miezer (180wh / 100), als ik wat rapper door rijdt zit ik op de 200-210wh/100.
 
Klinkt goed! En inderdaad een S5 ook geen straf, ook een serieus mooie auto. Je blijft gelukkig trouw aan de groep ;). Range is heel netjes, ik haal ong. 410 bij heel rustig rijden. Mijn vorige e-tron ook een 55 haalde max 350km (MY19) dat was eigenlijk te weinig voor de afstanden die ik rijd. Heel veel rij en “poets” plezier ermee!
 
  • Leuk
Reactions: MAXZOR