• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe Monello pads

Drifter

Detailing guru
5 mrt 2023
575
115
Ik ben aan het orienteren op een dap evo startset met Monello pads en polijstmiddelen.

Nu viel mij op dat de rode pad een zware cutting pad is, terwijl normaal andere rode pads een finishing pad zijn. Klopt dit en zo ja, gaat dit niet verwarrend werken omdat hier met rode pads op het forum vrijwel altijd over finishing wordt gesproken en omdat ik in de toekomst misschien nog wel rode finishing pads koop.

 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het klopt dat rood in de oude serie een applicatiepad was. Volgens mij met slijpgraad 0. De nieuwe rode is een zware cutting pad met een flinke slijpgraad inderdaad. Hoewel de kleur misschien op elkaar lijkt ga je de fout in de praktijk niet snel maken denk ik: hoe hoger de slijpgraad, hoe stijver de pad is. De rode cutting pad zal dus moeilijk in te drukken zijn terwijl de rode finish pad heel zacht is.

Ik ben er van overtuigd dat je het na enige ervaring meteen zult voelen.
 
Het klopt dat rood in de oude serie een applicatiepad was. Volgens mij met slijpgraad 0. De nieuwe rode is een zware cutting pad met een flinke slijpgraad inderdaad. Hoewel de kleur misschien op elkaar lijkt ga je de fout in de praktijk niet snel maken denk ik: hoe hoger de slijpgraad, hoe stijver de pad is. De rode cutting pad zal dus moeilijk in te drukken zijn terwijl de rode finish pad heel zacht is.

Ik ben er van overtuigd dat je het na enige ervaring meteen zult voelen.
Dat zal inderdaad wel. Ik zie mezelf met mijn duffe kop nog wel een keer starten met de verkeerde pad. Even goed opletten dus.
 
Elk merk heeft zijn eigen kleurcodes. Ik heb die Premium pads van Monelllo nu geprobeerd. (Volgens mij zijn het eigenlijk stiekem Gyeon pads) Maar prima pad/keuze.

ik zou daarvoor gaan.
Dat is alleen bij Monello dus niet helemaal meer. In de startset van de dap evo zitten pads van Monello, waarbij rood heavy cutting is, wit low cutting en groen finishing is.
Als ik dan naar hun andere lijn met pads kijk is rood bijvoorbeeld weer een hele zachte finishing pad. Als je dan even snel je wax aan gaat brengen met je rode pad moet je dus wel even opletten.

In ieder geval fijn dat je aangeeft dat dat een goede keuze is.

In het verleden heb ik ook machinaal gepolijst, maar kwamen alle middelen bij 1 leverancier vandaan. Ik moest het altijd doen met wat er was. Nu merk ik dat de keuze wel echt gigantisch is en ik vaak niet zeker weet wat ik moet bestellen of wat het beste is voor de toepassing. Het forum en de beoordelingen helpen dan wel, maar ook weer niet altijd. Iedereen heeft zijn of haar voorkeuren.
 
Ik heb pas de premium pads gebruikt van Monello, werken veel beter dan de 'oude' serie met een veel betere cut. Ik bewaar ze na gebruik ook in het originele zakje, kan je altijd terug lezen welke cut het heeft.

En ja, pas in het zakje na het reinigen en compleet droog, kan er ook geen vuil op/bij komen:D
 
Ik kan niet echt een vergelijk maken met wat ik vroeger heb gebruikt. Dat was te lang geleden. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik deze pads al een paar keer heb gebruikt en dat ze me goed bevallen. Ik heb er alleen te weinig. Dus binnenkort maar wat bijbestellen.

Ik bewaar ze nu ook nog netjes in hun zakje als ze droog en schoon zijn.
 
Wat verwarring over padkleuren betreft: eens in de zoveel tijd veranderen de meeste merken de kleurcodes. Pakweg 12 jaar geleden had je van hetzelfde merk lichtgroene en donkergroene pads van hetzelfde merk met een behoorlijk verschil in cutting. Ik weet niet meer welk merk dat was, het zou Monello geweest kunnen zijn, maar kan bijvoorbeeld ook Chemical Guys geweest zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Dat klinkt ook lekker handig, moment van verslapte aandacht en je bent je wax aan het aanbrengen met een heavy cutting pad.
Ik snap dat ik vanuit een ideale wereld denk, maar wat zou het toch lekker zijn als alle merken een standaard kleurenschema zouden aanhouden.
 
....Ik heb die Premium pads van Monelllo nu geprobeerd. (Volgens mij zijn het eigenlijk stiekem Gyeon pads) Maar prima pad/keuze....
Voor zo ver ik weet, komen de Gyeon pads bij Scholl Concepts vandaan.
De Monello Premium pads komen qua gevoel en structuur niet overeen met die van Gyeon en Scholl Concepts.

Daar waar de paarse compound pad van Gyeon en Scholl behoorlijk snel slijten, is de rode Monello pad aardig 'nicknameless' proof :D
 
  • Leuk
Reactions: Niemeijer
Voor zo ver ik weet, komen de Gyeon pads bij Scholl Concepts vandaan.
De Monello Premium pads komen qua gevoel en structuur niet overeen met die van Gyeon en Scholl Concepts.

Daar waar de paarse compound pad van Gyeon en Scholl behoorlijk snel slijten, is de rode Monello pad aardig 'nicknameless' proof :D
ik heb de paarse Gyeon pads, en ook nog 1 paarse van Scholl, maar die is toch anders in mijn beleving, ik elk geval hoger.
Maar misschien worden ze "naar wens" geproduceerd.

De rode pads van de Nieuwe Monello lijn is zeker een fijn pad!
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
  • Leuk
Reactions: Drifter en GeBas
Daar waar de paarse compound pad van Gyeon en Scholl behoorlijk snel slijten, is de rode Monello pad aardig 'nicknameless' proof :D
Die slijtage heb ik het een paar weken terug met een vriend van me over gehad. We hebben samen zijn auto gepolijst. Hij heeft een Stipt machine en ik de dap evo met de monello pads en pasta. Hij was voor de tweede keer een auto aan het polijsten met zijn set en had echt al een hoop slijtage op de pads vergeleken met mijn pads die al veel meer werk hadden gezien.
Het was wel leuk om het verschil even te voelen. De Dap voelde wat meer in balans en icm de monello pads en pasta gaf de Dap Echt meer correctie. Met de medium pad en pasta had ik ook al een veel mooiere finish dan dat hij met zijn medium pads en pasta had. De monello werkte ook veel fijner door. Toen we het over de prijs hadden die ik ervoor betaald heb was hij aardig aan het balen. Inmiddels is zijn Stipt machine verkocht en is hij klant geworden bij Carclean.
 
Leuk dat je die kwaliteits- en prijsverschillen even aanSTIPT @Drifter

Ben je inmiddels gewend aan het feit dat bijna alle merken een eigen kleurcodering gebruiken en voel je het verschil tussen jouw pads?
Ik heb zelf vele merken pads en dus te maken met allerlei kleuren. Ik voel altijd aan de pads om te bepalen met welk polijstmiddel ik de pad combineer.
 
  • Grappig
  • Leuk
Reactions: ivo's en Drifter
Leuk dat je het vraagt, voor nu kan ik ze makkelijk uit elkaar houden. Het verschil in stevigheid van het foam is wel echt groot. Vooral de heavy cutting pad. Die doet me qua structuur en gevoel meer denken aan van de gelige dak isolatie platen. Die is overigens rood, net zoals mijn ultra zachte finishing pad voor wax, dus die twee uitersten zijn goed uit elkaar te houden.
Ik zeg er wel bij dat ik nog geen andere merken pads heb, nog meer Monello pads bijbestel (ben er tevreden over) en voorlopig nog geen andere merken pads ga bestellen. Eerst wil ik mijn machine nog beter leren kennen en wat meer combinaties van pad en polijstmiddel uitproberen.

Het kwaliteitsverschil was ook echt leuk (voor mij) om te zien. Zeker omdat ik de dap evo beschouw als een "budget" of "instap" machine, waarbij ik de flex en rupes machines meer als top of the line beschouw. Je koopt met de dap toch wel een aardig stuk kwaliteit voor een gunstige prijs.
 
Overigens hebben we nog wel wat meer stipt producten vergeleken met producten die ik bij carclean vandaan heb en dan zie je toch wel wat verschillen. De meeste stipt producten doen gewoon wat ze moeten doen, maar soms verwerken ze net even wat minder fijn of zie je dat de werking net wat minder is. Hun iron remover vond ik niet super en hun interior cleaner deed voor mijn gevoel niets met een hardnekkig vlekje op het dashboard. Daar maakte surfex in 5% oplossing meteen werk van. Toen moesten we de rest van het dashboard ook meteen doen met surfex om geen verschil te hebben.

En dan de prijs hè.