• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe pads (8 / 21mm DA's)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :D

Normaliter schreeuwde ik altijd dat men de zoekfunctie moet gebruiken alvorens een topic te openen c.q vraag te stellen. Nu ga ik het zelf gewoon doen, aangezien de zoekfunctie nét wat onvoldoende concrete antwoorden opleverde en/of ik simpelweg graag info wil van de veteranen hier;

Ik ben op zoek naar pads voor mijn BF21.


H
oe-Wat-Waarom;

Familie was op vakantie geweest in het buitenland. Tijdens deze vakantie werden er al 'stroperige druppels' op de lak gespot, maar in het betreffende land was een waterschaarste en dus was autowassen verboden. (Wasstraten/boxen gesloten, etc)

Na een lange terugreis in een pikzwarte VW - Tiguan, tijdens bizar hoge temperaturen, kan je je voorstellen dat de (vermoedelijk) harsdruppels lekker hebben kunnen bakken. We hebben van alles geprobeerd om de 'hars' te verwijderen, maar niks leek ook maar iets te doen. (Organische-verwijderaars, hitte, aceton, wasbenzine, alcohol(s), weken, bakboter, kleien, ijs, stoeptegels, etc etc)

Tja, dan maar polijsten. Aangezien het een VAG-auto is, verwachte ik al een betonlak en dit was dan ook zeker het geval. Na 4 hits met een BF21 + Scholl Concepts - S3 + Lake Country - HD Orbital Blauw 7'' kwam ik op zich wel door swirls heen en stompte ik de RDS' af, maar de druppels + druipers leken onaangeroerd. :eek:

(Zwarte hoogglans lak, lastiger om de 'druppels' goed vast te leggen. Op camera leek het ook minder opvallend dan met het blote oog)

20220809_162325.jpg
20220809_162346.jpg
20220809_162445.jpg
20220809_162448.jpg
20220809_162507.jpg





Na goed nadenken en beraden, zag ik geen andere optie dan wetsanden. De druppels + druipers waren echt een doorn in het oog en na alle stappen was ik toch ernstig aan het twijfelen of het geen vandalisme was in de vorm van epoxy o.i.d? Niets veroorzaakte een reactie met de druppels waarop ik kon handelen en polijsten deed ogenschijnlijk ook niets.

De druppels lagen dicht bij elkaar en het waren er ook best wel veel. Elke druppel + druiper individueel schuren zou erg lang duren, dus dan maar een heel vlak en alles tegelijk.

1) DAP900 V3 + SoftPlate + 3000 Unigrit pads.
... Nope, dit gaat te lomp en ondanks VEEL Born Slippy erbij leek de pad te willen happen o.i.d.
2) Handmatig schuren, Softplate + 3000 Unigrit pads.

(Liever 10x een té fijne grit dan 1x een té grove grit)

(Foto na enige tijd, waarbij op de onderste helft een vrij egaal schuurbeeld was behaald en de druppels + druipers weg zijn. Bovenste helft zie je door het schuurbeeld nog de vlekken doorschemeren. Helaas geen andere foto's genomen)

Wetsanding 3000.jpg


Ik wist dat de 'oude' Lake Country - HD Orbitals al flink op hun lazer hadden gehad door de 21 en dat ze op hun eind liepen. Dit was dan ook snel duidelijk door de drie geïmplodeerde pads die begonnen te hobbelen en brokkelen. :p (Harde foam-backing en het normale foam laten los van elkaar)

Vervolgens de DAP900 V3 erbij met Monello - Raffini Geel 5,5'' erbij en de S3, maar ook die begonnen al snel te hobbelen en liepen niet lekker. (Foam was simpelweg zacht en bij het optillen van de machine, van de lak, wil de pad gaan blubberen)

''WHat tHe... De medium Oranje pad voelt veel stugger/harder dan m'n gele?'' Dan maar met Oranje en S3 aan de gang en dat voelde meteen veel stabieler. (Lak werd warmer, meer correctie, etc) Echter haalde dit niet genoeg uit op de betonlak en ondanks de schuurkrassen 'maar' 3000 grit waren. De waas was al vlot weg, maar de wat diepere schuurkrassen niet.

''Hey.. Zie ik daar een Sandwich Spiderpad?'' ... Nog een hit met deze combi en herinnerde mij toen waarom ik niet zo graag met deze pads werk; Slijten als een malle. :D

After Wetsanding.jpg


Na een laatste inspectie zag het er al goed uit. Helaas had ik geen daglicht meer en zag ik met de Faro toen nog een enkele schuurkras en voornamelijk een lichte waas. Opvallend; De waas was groter dan het geschuurde vlak, dus ik moet haast wel met de Spiderpad een waas gecreëerd hebben.

Conclusie; Goed gereedschap is het halve werk en ik greep bij vrijwel alles mis. :confounded: Het Detail-Virus was al zo goed als verdwenen, maar dit maakt het er niet beter op.
De Monello pads op de DAP900 bevallen mij prima, maar mijn laatste restantje pads is simpelweg toe aan vervanging door nieuwe Raffini's. (3,5 / 4 / 5,5'')
(Of kan iemand mij overtuigen om andere pads te proberen?)


De Lake Country - HD Orbitals zijn ook prima bevallen en heb er wel een zooitje van versleten, maar mijn idee is dat ze simpelweg door de grote uitslag flink op hun lazer krijgen en dus harder slijten. Ook hoef ik niet perse opnieuw 7'' pads, aangezien de pad na enig gebruik iets bol gaat staan en de randen de lak toch al niet meer raken. En dan kom je erachter dat deze pads niet meer in het assortiment zitten? (Alleen de 5,5'' versies ervan?)


Heeft iemand ervaring met andere pads op een grote uitslag DA? (Backingplate 150mm) Mijn voorkeur gaat uit naar foampads, omdat ik niet zo'n fan ben van Wol/MF. (Dat hele primen en uitblazen, etc. Ik heb de Flexipads MF-pads geprobeerd, maar misschien moet ik er gewoon meer mee werken)

*
Buff & Shine (6.5'' foam / MF / Wol / etc)
* Rupes (DA Coarse Foam / MF / etc)
* ...?... Carclean.com 150mm pads-pagina


Bij voorbaat dank! ;)
 
  • Leuk
  • Verbluft
Reactions: johnwoo en RedCat
He's back! (Soort van)

Ondanks dat je geen fan bent van wol, zou ik toch de blauwe DA wolpads van rupes aanraden. Je hoeft die niet te primen en na elke hit kan je met een goede borstel de boel even snel schoonmaken (na een x aantal hits wel evrn goed schoonmaken of een nieuwe pakken). Ik zweer erbij. In combinatie met Gyeon Compound of Compound+ vind ik dat echt heel fijn werken.
 
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: Quantoxx en RedCat
Misschien een gekke gedachte, maar is de auto recentelijk gespoten? Zet de lakdiktemeter er eens op.
Ziet er meer uit als een druiper (groene pijlen) van teveel verf en die kraters (rode pijltjes) duidt erop dat er nog bescherming aanwezig was, hierdoor gaat de verf als het ware borrelen.

20220809_162325.jpg


20220809_162507.jpg


Screenshot_20220813-092448_Photo Editor.jpg



Ik kan me niet voorstellen dat het hars is, deze ligt meer op de lak dan zo vloeiend 'vlak' op de lak.
En zulke uitlopers van hars lijkt me ook vrij sterk, dat spul is niet vloeibaar. Als deze op de lak komt, stolt deze vrijwel meteen tot een harde druppel.
 
Laatst bewerkt:
Áls het toch hars is, is de enige verklaring de donkere lakkleur in combinatie met de hoge temperatuur en hoge zonkracht, waardoor het zo vloeibaar is geworden.

Als je een foampad zoekt met een flinke cutting kun je ook de Scholl Ninja cutting spider pads proberen. Werkt goed maar slijt ook redelijk snel, en eerlijk gezegd denk ik dat het bij foampads altijd zo is dat ze wat sneller slijten naarmate ze meer cutting hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
We hebben van alles geprobeerd om de 'hars' te verwijderen, maar niks leek ook maar iets te doen. (Organische-verwijderaars, hitte, aceton, wasbenzine, alcohol(s), weken, bakboter, kleien, ijs, stoeptegels, etc etc)
Ik heb dit soort posts gemist, man. Welkom terug! :)

(helaas geen goed advies - ik denk dat die andere Patrick op het goede spoor zit)
 
  • Grappig
Reactions: Quantoxx
Thanx voor de reacties, GlimKezen! :D

Ondanks dat je geen fan bent van wol, zou ik toch de blauwe DA wolpads van rupes aanraden. Je hoeft die niet te primen en na elke hit kan je met een goede borstel de boel even snel schoonmaken (na een x aantal hits wel evrn goed schoonmaken of een nieuwe pakken). Ik zweer erbij. In combinatie met Gyeon Compound of Compound+ vind ik dat echt heel fijn werken.
Oke oke, het hele niet-hoeven-primen spreekt mij wel aan. Dit was namelijk een dingetje toen ik de Flexipads MF-pads probeerde + dat ik de compressor niet mee wilde zeulen als ik op locatie aan de gang moest. (Uitblazen, schoonmaken in het algemeen)

Heb je deze, of dit type, pads ook op een 15/21 gebruikt?

Hoelang blijven dit soort pads eigenlijk werkzaam, in vergelijking met bijv. foampads? (MF/Wol) Foam slijt, maar ook het foam zelf wordt ''weker/zachter''.


Misschien een gekke gedachte, maar is de auto recentelijk gespoten? Zet de lakdiktemeter er eens op.
Ziet er meer uit als een druiper (groene pijlen) van teveel verf en die kraters (rode pijltjes) duidt erop dat er nog bescherming aanwezig was, hierdoor gaat de verf als het ware borrelen.
Ik kan me niet voorstellen dat het hars is, deze ligt meer op de lak dan zo vloeiend 'vlak' op de lak.
En zulke uitlopers van hars lijkt me ook vrij sterk, dat spul is niet vloeibaar. Als deze op de lak komt, stolt deze vrijwel meteen tot een harde druppel.

Zover ik weet is de auto niet (recent) gespoten. Daarbij vertelde de eigenaar dat hij de druppels had zien liggen, ze stroperig waren en de ''druipers'' waren ontstaan doordat hij is gaan rijden. Deze stroperige bende zat op wat meer plekken, zoals het dak. Het dak heb ik echter (nog) niet goed bekeken.

Op andere plekken, ook een enkele vlakbij deze ''druipers'' zaten wat typischere plekjes; Ietwat bruinige plekken welke je met wat moeite kon afkrabben. Vandaar ook mijn twijfels of de ''druipers'' wel iets van hars of überhaupt iets organisch waren.

De vele vissenogen (althans, de ''gaatjes'' die jij nu op de foto duidelijk hebt gemaakt?) waren mij op locatie niet eens dusdanig opgevallen. Op de foto zeker wél.


Áls het toch hars is, is de enige verklaring de donkere lakkleur in combinatie met de hoge temperatuur en hoge zonkracht, waardoor het zo vloeibaar is geworden.

Als je een foampad zoekt met een flinke cutting kun je ook de Scholl Ninja cutting spider pads proberen. Werkt goed maar slijt ook redelijk snel, en eerlijk gezegd denk ik dat het bij foampads altijd zo is dat ze wat sneller slijten naarmate ze meer cutting hebben.

Ik meen dat het wekenlang boven de 36 graden is geweest. Dit i.c.m. een pikzwarte auto en een lange terugreis... Dat verklaarde dan wel weer de ''druipers'', zo dacht ik?

Ik zoek eigenlijk een vervanging voor de LC - foampads. Zodra ik nóg meer correctie uit de BF21 moet gaan trekken m.b.v. pads die harder slijten, veel hits die nodig zijn of dat het over het algemeen niet meer rendabel is, dan zeg ik veelal; ''Dan had ik een rotary moeten hebben''. ;)



@Tomas - Misschien dat ik jou inderdaad even ga bellen voor een date. Het hele gebeuren knaagt toch omdat ik niet precies weet hoe-of-wat, zeker na @nicknameless zijn uitleg. Vandaag is het buiten een draaglijker, dus ik ga misschien ook even de eigenaar opnieuw contacten of ik nog even mag komen koekeloeren. (Moet toch nog die grijze waas proberen te verwijderen)



Veteranen, bedankt voor de input. Salute!
 
- UPDATE -

Okeee...

''dus ik ga misschien ook even de eigenaar opnieuw contacten of ik nog even mag komen koekeloeren. (Moet toch nog die grijze waas proberen te verwijderen) ...

Zojuist al geweest en opnieuw wat verbazing; De druppels die middels wetsanden weg waren, die lieten zich weer zien. Vrijwel hetzelfde beeld als voorheen, zoals op onderstaande foto.

1660575106558.png


Ik vind het nogal vreemd, aangezien middels wetsanden de clear coat vlak is gemaakt en er in theorie niets meer OP kan liggen. Toch lijken de druppels er op te liggen, maar alles voelt vlak en glad. Zou er dan toch schade zijn ontstaan? Zou de bloedhete 'hars' zó heet zijn geweest dat het de clear coat heeft aangetast? Is het ''ingesmolten''?

... Het hele gebeuren slaat als een l*l op een drumstel. :p

Na een goede hit op de gehele motorkap, met de BF21 + LC - Orbital Oranje + Scholl Concepts - S30, was de grijze waas al weg en was de finish behoorlijk strak. Dit liet het erop lijken dat de druppels nu geen bollingen waren, maar hollingen. (Schijn bedriegt, veel glans en belichting, etc)

De eigenaar vond het zo wel prima. Aan de druppels leek toch weinig meer te doen, de grijze waas was weg en de glans lekker diep. Ikzelf vraag me nog steeds af wat het was/is en wat ik er aan kan doen. Maja...


Nogmaals dank voor de input!
 
Vergeet niet dat deze ''druppels'' er nog niet waren vóór de vakantiereis. ;) Ik heb de betreffende auto al vaker gewassen enzo, maar nooit geen fratsen op de motorkap gezien. (Behalve kat-krassen)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ook ik vind het moeilijk om aan te nemen dat dit hars is/was.

Als de druipers pas waren ontstaan na het rijden met de wagen, dan zou je ook denken dat de druiper naar de andere kant zou gaan? Dus richting de voorruit i.p.v. naar onder-bumper toe lijkt mij?

Ik krijg de indruk dat het ''er bovenop'' ligt, de oorzaak kan goed zijn zoals @RoCo al denkt, 1 of meerdere onderliggende lagen laten los of hechten niet meer goed. Dit kan een gevolg zijn van hetgene op de lak heeft gelegen en in combinatie met een hoge temperatuur van lak/plaatwerk.

Ook vogelpoep durft vaak terug te komen na het wetsanden en polijsten, ook hier omdat de onderliggende lagen aangetast zijn. Bij het niet grondig voorbereiden/ schuren van deze locatie, kan het zelfs zijn dat je na het spuitwerk terug diezelfde tekening te zien krijgt.

Zoals @nicknameless ook al aanhaalde vind ik die visogen erg verdacht en dit staat mijn inziens helemaal los van de druipers.

Wat jouw vraag over goede pads voor een 15/21mm aangaat, kan ik je helaas niet verder helpen.
 
Thanx @AndyVR ;)

* De druipers wijzen naar de voorruit, dus met de rijwind mee. Als de druipers naar de voorbumper hadden gewezen, dan zou het helemaal vreemd zijn geweest. (Of de eigenaar is de kroeg in gedoken; Achteruit naar huis!)

* Dus als ik het goed begrijp heeft er waarschijnlijk wel hars op de kap gelegen, welke in de barre hitte is gaan vloeien. Vervolgens is dit gaat stollen, met als gevolg deze druppels + druipers. Deze heb ik verwijderd middels wetsanden omdat ''het spul'' dusdanig hard was, dat polijsten ogenschijnlijk niets deed. De druppels + druipers zijn dan misschien weg, maar de combinatie van hitte + ''het spul'' heeft voor de blijvende afdrukken gezorgd? (Hitte, hechting tussen lagen, etc)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik kan mis zijn maar ik heb uit de foto toch echt de indruk dat de lopers naar voren toe liepen hoor...

Wetsanding 3000.jpg

Wat er ook op zou gelegen hebben, heeft inderdaad de onderliggende lagen aangetast. Het heeft de blanke lak gepenetreerd en/of beschadigd (eventueel minuscule barstjes zichtbaar?) en vervolgens de onderliggende lagen aangevreten.
Ik vrees dat je zelf weinig kan ondernemen om dit 100% goed te krijgen tenzij de kap wordt gespoten.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Nogmaals dank, @AndyVR !

Kweenie hoe jullie zo snel de foto's aanpassen, maar ik heb zojuist via de PC en het professionele programma 'Paint' zéér vakkundig een close-up gemaakt;

Druppels en de dunnere staart richting de voorruit. :p

Wetsanding 3000 - Close.jpg


Ik heb nu duidelijkere info die ik aan de eigenaar kan geven. We hadden namelijk wat meer druppels en wat druipers gespot, maar die laat ik dan voor wat ze zijn. Immers blijven de ''afdrukken'' na een behandeling vrijwel net zo opvallend, dus dan behoud ik liever een gezondere lakdikte.

Wat betreft de barstjes of craquelé; Hmm... Ik heb er nu al vaak met mijn bolle ogen bovenop gestaan en ook de foto's opnieuw bekeken, maar het lijkt erop dat er totaal geen barstjes te zien waren. Misschien als ik de camera heeeeul dichtbij zou laten komen, dat er iets te zien is.


Nog een aanvullende vraag; Bestaat de kans dat er na verloop van tijd oxidatie kan ontstaan onder de clear coat? Ik neem aan dat de rest van de lak een prima hechting zal hebben, maar dat het misschien ontstaat rondom de druppels?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Door het rijden kan het wel dat de druppels naar achter toe lopen en zo dunner worden, met water is dit toch zo, maar met hars welke een veel dikkere substantie is? Misschien dat het door de warmte wel meer lopend was...

Wat potentieel zou kunnen gebeuren is dat de lak loslaat als er bv. een steenslag op zo'n plekje komt, ik zou het verder opvolgen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Toen ik vanmiddag weer bij de auto was, peuterde de eigenaar nog een stukje hars bij de koplamp vandaan. Dit was zelfs nog wat zacht en kleverig, zoals je zou verwachten. Maar dan moet dit spul inderdaad wel heeeeul heet zijn geworden om zo te vloeien, zoals het geval lijkt te zijn.

Tja.. Als de 'druppels' kwetsbaar zijn voor steenslag, dan is daar weinig aan te doen, denk ik. Het is wel een puntje wat ik aan ga halen bij de eigenaar.

Opnieuw bedankt, @AndyVR . ;)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Hij is er weer! En neemt gelijk weer een goed gedocumenteerd mysterie mee!

Ikzelf, als volumepoetser (rapido rapido rapido!), gebruik bijna uitsluitend Rupes Blauwe wol op mijn 21mm DA. Van alles wat ik getest heb geeft dit de snelste correctie met geen tot weinig marring (kunststof pilaren). Met een finishing polish zit het qua glans in ieder geval helemaal snor. Ik maak ze schoon met de Lake Country 4000 Pad Washer en na 10-15 auto's zijn ze wel klaar. Het foam scheurt dan en schiet overal naartoe.

(Meguiar's) microvezelpads houden het bij mij veel langer uit dan Rupes wol, maar die zijn meestal moeilijker schoon te maken. Van wat ik getest heb finishen deze beter, maar met wat minder correctiekracht.
 
  • Grappig
Reactions: RoyR en Quantoxx
Over het algemeen kon ik mij bij 80% van de details prima redden met een DAP900 + Monello, de hardere lakken en/of de gemiddelde lakken die veel correctie behoefde waren dan wat minder rendabel qua tijd en onkosten, maar dan pakte je de 21 en dan was 1-2 hits met een grove combi die je goed doorwerkte al voldoende voor correctie + finish.

(Echte betonlakken blijven echter een dingetje met DA's, qua tijd en efficiency, zeg maar)

Wol-pads op de 21... Ok. En dan gaat het voornamelijk om de meeste correctie c.q. minder tijd nodig om te polijsten. 10-15 auto's is vrij veel! In ieder geval meer dan met grove foampads.

Is de wol niet overkill op de gemiddelde of zachtere lakken? @Heijneker
 
Laatst bewerkt:
@Jansen - Bedoelde jij deze van Rupes?

Blue Coarse Wool
Yellow Medium Wool

Met name jouw opmerking over het niet-hoeven-primen en vrij makkelijk tussendoor-schoonmaken is wat mij doet neigen naar WOL.

Aan de andere kant zou ik ook wel (weer) MF-pads willen proberen. Echter is het tussendoor schoonspuiten met de compressor nog wel te doen als ik thuis aan de gang ben (naast de schuur waar de compressor staat), maar als ik dat lompe ding mee moet zeulen in de auto naar locatie...

Blue Coarse MF-cutting Disc
Yellow MF-finishing Disc


Ik vond wat oudere info, blijkbaar uit 2018 -->

Rupes Pads 01.jpg
Rupes Pads 02.jpg
Rupes Pads 03.jpg
Rupes Pads 04.jpg
Rupes Pads 05.jpg
Rupes Pads 06.jpg
Rupes Pads 07.jpg
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en RoCo