• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe polijstmachine voor beginner.

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
517
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Ik ben aan het kijken om me een polijstmachine te kopen. Ik heb niets van pads en polijstmiddelen, daarom dat de actiekits wel interessant lijken. Echter heb ik geen idee welke nu eigenlijk het beste is prijs/kwaliteit. Ik zou gaan voor een dap, maar ik twijfel tussen de 500 EL, Evo of Evo Plus. En ook weet ik niet welke actiekit ik dan zou nemen...die met Gyeon pads en producten, Scholl of Menzerna.

Graag jullie input.

Alvast heel erg bedankt om me te helpen bij mijn moeilijke keuze.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211218-190917.jpg
    Screenshot_20211218-190917.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 134
Qua machine niet zo lastig. De EVO is de beste allrounder van de 3. Ergonomisch beter dan de 500 en een stukje krachtiger. De Plus is door de grotere uitslag minder breed inzetbaar en vooral geschikt voor grotere vlakken maar minder voor aparte vormen, hoekjes en randen (en dus meer iets voor erbij - als tweede machine).
Qua pads en polijstmiddelen is het wat lastiger kiezen, zeker voor een beginner.
 
Kwaliteit is allemaal gewoon goed. Eerder wat verschil in verwerking. Maar dat is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Van deze sets ben ik zelf vooral bekend met de Monello pads en polijstmiddelen - die bevallen goed. Ik denk een kwestie van gewoon ergens beginnen en eventueel later ook eens iets anders proberen. Op zich zit er geen foute keuze bij. Je zou uiteraard ook even Carclean kunnen contacten voor advies.
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Voor welke auto's denk je het te gaan gebruiken? Bijvoorbeeld veel Duitse automerken hebben vaak harde tot keiharde lak, Aziatische, Italiaanse en Franse automerken hebben vaak zachte of boterzachte lak. Per model, bouwjaar en kleur kan er verschil in zitten, maar dit zijn wel de grote lijnen.

De Monello lijn is zeker een geschikt startpunt, maar voor bijvoorbeeld een harde lak kun je misschien beter voor Scholl gaan. Monello en Menzerna zijn op veel gebieden vergelijkbaar in polijstproducten, de Gyeon polijstproducten heb ik geen ervaring mee.
 
Ik heb een Toyota Auris met mooie witte parelmoer lak...En ook nog een Skoda Roomster in grijs metallic.

Hoe weet je trouwens of je een zachte of harde lak hebt? Ik had ook al gehoord dat franse en japanse auto's een zachtere lak hebben. Is er een manier om dit te weten te komen zonder dure apparatuur?

Ik zie trouwens ook een polijstmachine van Monello in een mooie set staan voor maar 205€...De LDA 1000 Advanced kit. Of toch maar beter gaan voor de Dap Evo?
 
De Roomster zal waarschijnlijk middelharde tot harde lak hebben (net als mijn Fabia I had), de Auris heeft waarschijnlijk zachte lak. Je merk aan verschillende zaken of je een harde of een zachte lak hebt:
- een zachte lak zal heel makkelijk krassen, maar vaak heb je dan wel wat minder last van steenslag (omdat de lak iets 'flexibeler' is, en er niet gelijk afspringt)
- een harde lak zal niet zo snel krassen, maar als er eenmaal krassen inzitten, moet je er behoorlijk wat energie in steken om die krassen weg te polijsten. Ook zal een hardere lak vaak iets eerder last hebben van steenslag of barsten (bijv. bij buigen gespoten kunststof onderdelen).

De Monello machine is nieuw in het leveringsprogramma, dus ik denk dat er weinig mensen zijn met ervaring met dit apparaat. Als ik het zo zie en lees, lijkt het erg op de DAP900-V2 (zelfde behuizing, andere kleur) maar met de motor van de nieuwere DAP evo. Als mijn aanname klopt, lijkt het mij een prima apparaat, alleen ergonomisch net iets minder prettig dan de DAP-Evo of de (oude) DAP900-V3.