• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe wagen sealen/waxen

BrunoV

Detailing chief
5 jan 2013
600
100
Ik ben hier de zoveelste die komt vragen om advies ivm de te kiezen sealant, wax,.... waarvoor excuus :-" Ik heb ook zitten zoeken naar een topic waar ik mijn karretje aan kon hangen, maar helaas, ik begin er zelf toch maar eentje.

Binnen een tiental weken wordt mijn nieuwe auto geleverd: een Kia Cee'd in de kleur Space Blue. Ik zou deze auto onmiddellijk een lak-upgrade willen geven. Dit is na veel wikken en wegen de recentste versie van mijn plan:

foamen met Supa Snow Foam,
afspoelen,
wassen met merino washmitt 2EM,
afspoelen,
kleien met DJ Supernatural fine clay en DJ born slippy lubricant,
opnieuw wassen en afspoelen want DJ born slippy blijft anders "plakken" denk ik,
afdrogen met Monello Senza Acqua,
Polishen met Mothers Wax - California Gold Pure Polish - Ultimate Wax System - Step 1 en oranje Monello handpad;
"glazen" met Mothers Wax - California Gold Micro-Polishing Glaze - Ultimate Wax System - Step 2 en zwarte Monello handpad
waxen met Mothers Wax - FX SynWax paste en rode Monello handpad
aftoppen met CarPro C-Quarts Reload.
Voor-na en tussen de stappen gemaakte foto's posten op forum.Carclean.com.

Goed plan? Ben ik zaken vergeten, zijn er overbodige stappen en is mijn productkeuze niet te fout?

En dan nu mijn vraag :weetniet : Reload is een sealant en ik heb al meermaals gelezen dat een wax aangebracht wordt op een sealant (en niet omgekeerd). Maar FX SynWax bevat milde cleaners, als ik eerst seal met Reload, gaat de SynWax dan de Reload niet teniet doen? Daarom denk ik eerst te waxen en 18 tot 24u later af te toppen met 2 lagen Reload 1:1. Is dat een goed idee of kan het beter?
 
Heb je alle producten al in huis of ga je die nog bestellen?

Bij de Step 1 Pure Polish kan je beter een witte handpad gebruiken, het is geen krasverwijderaar en als je toch geen swirls hebt dan is de witte beter.

De Synwax is ook geen handige keuze aangezien deze een milde cleaner heeft, neem dan de Synthetic wax:
https://www.Carclean.com/product/Mo...Gold_Synthetic_Wax_Liquid__473ml_05716_102295 of de Step 3 Carnauba wax.
EX-P van Poorboy's is ook mogelijk als je een sealant wilt.

Voor de rest prima plan, Reload puur gebruiken.
 
Bedankt voor je input Dibbuz!
Van de stap 'polishen' moet ik alles nog in huis halen. Heel goed dat je laat weten dat ik beter een witte handpad zou gebruiken omdat je niet verwacht dat er swirls zijn op een nieuwe wagen. Maar mijn collega heeft een prachtige nieuwe Alfa Guilletta die algeleverd werd, inderdaad, met heel wat swirls en mircokrassen. Ik heb aan mijn KIA garage uitdrukkelijk gevraagd om mijn wagen niet door de wasstraat te rijden voor aflevering en ze hebben mij beloofd hem met de hand te wassen. Hopelijk houden ze woord.

Als je SynWax geen handige keuze vindt, is dat dan omdat die de glaze zou aantasten? Volgens Mothers is dat niet het geval, maar marketing neem ik altijd met een korrel zout. Wel is mij al gesuggereerd de Step 2 polishing glaze achterwege te laten omdat de meerwaarde ervan op nieuwe lak nihil zou zijn. In dat geval kan ik dus na de Step 1 pure polish direct waxen en dan zouden de cleaners in SynWax misschien net wel nuttig zijn? Of is het toch beter met Step 1 en 2 en dan een andere wax. Die synthetic wax is misschien wel een goede optie, maar er staat zo weinig info over in de webshop en helemaal geen gebruikerservaringen?

De Reload op de wax zou de sealant zijn in mijn plan, en om de x wasbeurten gebruikt worden als booster ipv een spray wax. Moet kunnen?
 
Laat liever je auto helemaal niet wassen door de dealer,ook niet met de hand. Van een 2 emmersysteem en goede mits hebben ze toch nog nooit van gehoord.
 
Ik heb inderdaad gevraagd niet te wassen, maar daar wil de dealer niet van weten. Hij mag de auto niet ongewassen afleveren zegt hij! Dat zou een professionele fout zijn die de invoerder hem zwaar kan aanrekenen. Dus ja, kiezen tussen de cholera en de pest? Liever handmatig wassen met 1 emmer en een spons dan door de wasstraat. Oh ja, de dealer heeft ook beloofd niet met een zeemvel te drogen. We zullen wel zien.
 
Waarom schaf je niet de set van Mothers aan dan heb je alle basis (nu ja bijna) spullen die je nodig hebt. En daarbij de DJ Lube voor de klei die in de set zit. De spray en wipe kun je dan later voor je auto gebruiken na het wassen of om bijv. vogelpoep van je lak te verwijderen.

Ik zou step 2 zeker niet achterwege laten - ik heb zeker het verschil gezien op mijn ook nieuwe wagen. Gewoon alle steps volgen die in de Mothers set zitten - alleen voor je de Mothers wax erop zet zou ik de Collinite 845 erop zetten omdat deze een erg goede standtijd heeft en dus prima bescherming voor de winter biedt. Collinite kun je trouwens ook prima voor je velgen gebruiken. Daarna zou ik er nog een laag Mothers over zetten.

Qua pads heb ik zelf de zwarte en de rode van Monello gebruikt en die deden het prima - wel 2 van ieder bestellen in geval van vallen. Zowel bij Step 1 als 2 heb ik de rode gebruikt: Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator en voor de wax de zwarte: Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black. Ik vind ze prettig in de hand liggen en lekker werken.

Wat ga je aan doeken gebruiken? Ik zie alleen de senza acqua staan. Misschien een idee om van Mothers de trio bundel te bestellen - daar zit deze doek meteen in en ook een washmitt en spons. Met daarnaast misschien nog een losse bundel (trio) van de Peluche verde of de Peluche Bianco dan kom je niet vast te zitten.

Zelf ga ik de Reload of QD+ pas gebruiken voor na de eerste wasbeurt om af te toppen.

Wat mij aangeraden is is om na het foamen, wassen ook nog IronX te gebruiken om zeker te weten dat alle vuil van de auto af was. Je hebt alleen een tweede sprayer nodig en het kost iets meer tijd maar dan weet je wel dat je auto grondig schoon is. Ik had hiervoor de Mothers velgenbundel besteld omdat de IronX daar meteen bij zat en er ook een borstel en Mitt voor de velgen in zit. Omdat je IronX toch verdunt aanbrengt 1:5 (uit mijn hoofd) kun je met de 500ml die in het pakket zit een aardig tijdje vooruit.

Heb je ook al gedacht aan iets van een trimrestorer voor de kunststofdelen zowel in het interieur als exterieur? Ik heb de buitenkant met Black Wow gedaan en binnen kant met PB Natural Look. Na gebruik herkende je de auto niet meer terug.
 
je mag hem niet zelf wassen????betaalt hij hem voor je?


dat vind ik nogal bot je betaalt waarschijnlijk een hoop geld voor de slechte poets beurt en dat wil die niet missen.
maar ik denk altijd zo wie betaald bepaald.
bij mij snapten ze het eerst ook niet bij de dealer toen ik vroeg of hij niet gewassen mocht worden maar het leuke was dat er nu ook twee monteur verslaafd zijn!!!!!

succes met je poetsbeurt.
 
@gixxeraddict: het is een nieuwe auto: de prijs is de prijs van de auto (en daar heb ik niet over te onderhandelen: het is een leasing wagen) en afleveren doet de dealer alleen gewassen. Dus ja,...
@ Inge: ik neem de Mothers kit niet omdat ik die al gehad heb en intussen heb ik DJ lube en DJ klei in huis. Werkt zeker zo goed als Mothers. Wat betreft de bundel van Monello: ik vind die persoonlijk te duur want de Senza acqua heb ik al, intussen al vaak gebruikt en even vaak gewassen en die is nog steeds in nieuwstaat! Ik droog er bovendien telkens 2 auto's na mekaar mee af zonder uit te wringen: de grote Renault en de Opel Astra. De mf spons heb ik al eens cadeau gekregen bij een bestelling bij carclean. 1 keer gebruikt en gewassen en hij was stuk: de zijnaad was opengegaan. Ik koop wel enkele peluche verde en enkele Nero en ook 1 of 2 bianco. Ik heb al de mf doek van de Mothers klei set, DJ basics of bling gele doeken en een superzachte oranje doek van CSF, niet de Delirium maar een kleinere. Iron X heb ik in huis maar ik heb het tot nog toe onverdund gebruikt. Voor de velgen heb ik Rimwax.
Leuk dat je me laat weten dat je het verschil wel zag met Step 2 op je nieuwe wagen. Omdat ook mijn budget niet grenzeloos is wil ik me voorlopig beperken tot de aankoop van 1 wax. Collinite lijkt me niet echt een beginnerswax en daarom blijf ik daar liever van af. Misschien neem ik een sealant (PB EX-P of Sealant met carnauba).

Bedankt voor de reacties iedereen: allemaal erg nuttig!
 
De aflevering van wagens in België is heel anders dan die in Nederland, (Heb zelf 5 jaar in Wezembeek-Oppem (B) gewoond)

Toen ik destijds 23.000 afrekende voor de Tigra TwinTop was ik positief verrast door het ontbreken van afleverkosten zoals in Nederland, maar toch ook licht geshockeerd toen ik de wagen startte en het eerste dat je ziet is de lamp van de tank oplichten. Het was net genoeg om tot het dichtbijzijnde tankstation te rijden...

Och ja als ik moest kiezen tussen de 2 wist ik het wel, maar eigenlijk zou het prettiger zijn als de tank vol was bij aflevering, en ze dat gewoon in rekenng brachten..
 
Wat betreft de Collinite 845 heb je het wat mij betreft helemaal mis - ik ben een mega beginneling en de Collonite werkt zeker zo makkelijk als de wax van Mothers. Dus voor het gebruiksgemak hoef je het echt niet te laten het is net als de Mothers wax een vloeibare. Denk dat als ik moest kiezen tussen de twee ik voor de Collinite zou gaan - simpelweg vanwege de lange standtijd. De glans is trouwens ook best wel heel goed (maar moet onmiddellijk toegeven dat ik niet veel vergelijk heb).

Ja, dan heb je inderdaad de Mothers set niet nodig evenals de Monello multi set. Losse doeken sets zijn dan inderdaad praktischer. Dat wat betreft de droog capaciteit van de Senza Acqua dat herken ik - nadat ik mijn auto(tje) had gedaan voelde de doek nog helemaal niet nat aan. Goed om te horen dat hij na vaak gebruik nog net zo goed is.

Misschien dan nu een reden om de IronX eens verdund te gaan proberen? Bij mij kwam er niet veel vuil meer af maar zag toch op de bumper en bij de knipperlichten wat paarse strepen lopen. En dus blij dat ik het gebruikt heb.
 
Dat zal ik dan ook eens doen: Iron X verdund gebruiken. De wagen wordt nadien toch gekleid. Ik dacht dat Iron X alleen echt nuttig zou zijn op erg vuile velgen en de onderste delen van het koetswerk als er al veel met de wagen gereden is. Maar ik heb nog zowat 100 ml in de fles Iron X, dus die kan ik dan aanlengen en over heel de auto spuiten. Benieuwd wat er afkomt.

Of de Senza Acqua nu zo mooi nieuw blijft omdat het nu eenmaal een superkwalitatieve doek is, of het nu ligt aan hoe ik die was, dat weet ik niet. Voor de info: ik was na elk gebruik (soms twee auto's samen gewassen), apart, in een wasmachine die nooit wasverzachter heeft gezien, met gewoon vloeibaar wasproduct voor witte was (15 ml ongeveer) en met regenwater (dus geen kalk). Ik heb tot nog toe geen azijn noch microfiber restorer gebruikt.
 
McShine;311261 zei:
De aflevering van wagens in België is heel anders dan die in Nederland, (Heb zelf 5 jaar in Wezembeek-Oppem (B) gewoond)

Toen ik destijds 23.000 afrekende voor de Tigra TwinTop was ik positief verrast door het ontbreken van afleverkosten zoals in Nederland, maar toch ook licht geshockeerd toen ik de wagen startte en het eerste dat je ziet is de lamp van de tank oplichten. Het was net genoeg om tot het dichtbijzijnde tankstation te rijden...

Och ja als ik moest kiezen tussen de 2 wist ik het wel, maar eigenlijk zou het prettiger zijn als de tank vol was bij aflevering, en ze dat gewoon in rekenng brachten..

Even offtopic:

Als je een nieuwe auto koopt en hij is volgetankt, en daarna rijd je weg dan is na een paar km er al een streepje af van de brandstof (digitaal display). Het is zelfs zo erg dat ze een apparaat hebben op het vulpistool van de pomp dat het pistool doet afslaan als de tank bijna vol is. Ik snap ook die €800 niet van kosten rijklaar maken... Ze raggen die nieuwe auto's als idioten van zo'n transporter af en knallen ze door de krasstraat. Dit is niet bij elke dealer maar komt wel veel voor.

OT: Mooie auto in een aparte kleur ;)
Producten in je lijstje lijken me prima. EX-P is een erg fijne sealant...
 
800 EUR om een auto klaar te maken voor aflevering? 8-o Hier in België zijn er daar ongetwijfeld ook kosten voor maar die zitten meestal inbegrepen in de overeengekomen prijs. Maar het is inderdaad de gewoonte dat er in de tank slechts enkele litertjes brandstof zitten en dus is zowat voor elke pas afgehaalde nieuwe wagen de eerste stop een tankstation.
 
Volvo480Turbo;311346 zei:
Even offtopic: Ik snap ook die €800 niet van kosten rijklaar maken... Ze raggen die nieuwe auto's als idioten van zo'n transporter af en knallen ze door de krasstraat. Dit is niet bij elke dealer maar komt wel veel voor.

Auto's die van de vrachtwagen afkomen staan op een zogenaamde transportstand. Dat zorgt er voor dat transporteurs niet met zo'n auto kunnen jagen. Meeste bedrijven brengen een auto naar een poetsbedrijf en zorgen voor een 'afleverbeurt (0-inspectie, volle tank. e.d) 800 is wellicht aan de hoge kant, maar er komt best wat bij kijken.
 
Voor mijn Clio rekende de Renault 630 euro voor de afleveringskosten, deze staan ook in de prijslijst. Volgens de dealer kreeg hij daar niets van en moest ik hem ook nog ruim 250 euro betalen voor de afleveringskosten. Deze laatste kosten heb ik "weg-onderhandeld" maar dat hadden zij anders opgevat; bij de aflevering moest ik nog even bijbetalen omdat de monteur per ongeluk de auto had afgetankt en de binnenkant was erg slecht cq sommige delen gewoon niet schoongemaakt. Ik vind het belachelijk ]-0

En bij thuiskomst bleek er een gat in de bekleding van de bestuurdersstoel te zitten, maar dat is weer een ander verhaal.......

Maar goed, laten we weer on-topic gaan
 
Vraag anders of je de auto zelf mag komen "wassen" .....
(foamen , afspuiten , 2EM , washandschoen , inspuiten met iron-x , afspoelen , drogen.....als ie maar proper is , de rest kan je later doen : kleien , polijsten .....waxen )

dan ben je al zeker dat er geen gewone spons aan te pas komt (of geef ze er 1tje kado :D )
 
het is natuurlijk niet leuk, zo'n bedrag betalen voor een krasstraat, rondje stofzuiger door het interieur en een volle tank. Maar in het ergste geval heb je die paar krassen zo weer weg na een dagje detailen.
Ik koop dan ook nooit een nieuwe auto. Niet dat het veel uitmaakt, want dan word je vaak wel op een andere manier "opgelicht".. ;)
 
Ik heb me voorgenomen om in principe nooit meer een 2dehandsauto te kopen : je kan dan wel zien hoe ie er vanbuiten (en interieur) uitziet : hoe is er met de motor omgesprongen?

Koude start en vol op het gas of altijd netjes ingereden (warm) en dan pas gaan met de banaan :weetniet

Maar zeg nooit nooit .
 
Ik durf te zeggen dat ik wel wat verstand heb van auto's. Heb tot nu toe dan ook altijd geluk gehad met 2e hands auto's. Naar mijn mening is een nieuwe auto de slechtste investering die er is.
Maar voor mij geldt ook, auto is hobby (niet mijn werkauto), en hobby mag geld kosten.