• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe wagen waxen?

extremedust

Detailing rookie
20 jul 2017
8
2
Hallo,

Binnenkort komt er een nieuwe wagen voor de deur te staan. Is het verstandig deze direct in de wax te zetten of worden deze eigenlijk van uit de fabriek zelf van wax voorzien? Het spreekt voor zich dat ik bij een nieuwe wagen zo secuur mogelijk te werk wil gaan, maar geen idee of dit verstandig is. Moet de laklaag van de panelen rusten of uitharden of iets dergelijk?

thnx
 
Nope - Vanuit de fabriek zit er niets op de lak behalve beschermings-stickers. Deze worden bij een poetsbedrijf verwijderd. :)

Er zit dus bij aflevering niets oo de lak, tenzij je dit hebt gevraagd of gratis hebt gekregen. (Waxje, of waarschijnlijk iets van WaxGuard/WaxOyl)

Ja - Je kan meteen een wax op de auto aanbrengen, masr is niet nodig als je bovenstaande al hebt.
 
Ik zou niet voor een Waxoyl of Waxquard gaan, maar lekker zelf aan de slag gaan met een mooie wax. Dat de auto nieuw is wil overigens niet zeggen dat er geen deffecten op zullen zitten. Evenmin wil het zeggen dat de lak schoon is.

Ook al is de auto nieuw, ik zou zelf met een Non Ferro behandeling beginnen, dan de teer spettes verwijderen met een body solvent, de auto heel goed wassen, afnemen met inspectiespray en goed nalopen met een inspectielamp. Herstel de gevonden defecten, voed de lak en conserveer de lak met een leuke wax.

Ook zal het mij niet verbazen als de ruiten vettig zijn en/of voorzien zijn van druppels opgedroog water. Deze kun je verwijderen met Autoglym Car class polish. En natuurlijk eindig je met een banden dressing :).

Al deze stappen doorloop ik bijvoorkeur zelf ipv dat ik de dealer er mee aan de slag laat gaan.

Hoe dan ook, veel succes en bovenal veel plezier met je nieuwe auto en het stappenplan (als je ze gaat doorlopen).
 
Thanx iedereen,

Ik zag een stuk dat de gelakte delen een minimumtijd nodig hebben om te "ontgassen". Te snel waxen zou leiden tot insluitingen doordat er geen ontsnapping meer mogelijk is waardoor de laklaag niet zijn gewenste sterkte, hechting zou hebben. Misschien dat er hier mensen ervaring mee hadden
 
Hoe oud denk je dat jouw auto is? Als jij er mee weg rijd bij de dealer? Is echt geen 3 weken oud hoor.
Thanx iedereen,

Ik zag een stuk dat de gelakte delen een minimumtijd nodig hebben om te "ontgassen". Te snel waxen zou leiden tot insluitingen doordat er geen ontsnapping meer mogelijk is waardoor de laklaag niet zijn gewenste sterkte, hechting zou hebben. Misschien dat er hier mensen ervaring mee hadden
Hoe oud denk je dat jouw auto is? Als jij er mee weg rijd bij de dealer? Is echt geen 3 weken oud hoor.

Geen idee,

Is vorige week geconfigureerd en besteld. En begin september mag ik erom. Moet ook maar van Nederland naar België. Maar hoelang tussen productie envan aflevering zit daar heb ik tot op heden het raden naar.

Grtz
 
Er kan 2 weken tussen zitten (wat heel snel is) of wat meer.... Minder lukt ze niet. Een lak die nog moet 'ontgassen' bij gebrek aan een beter woord is 2 weken meer dan voldoende in veel gevallen. Zeker vanuit een fabriek waar zo min mogelijk lak gespoten wordt vanwege kosten en droog tijden en dergelijke. Als jij de sleutels van je nieuwe bolide hebt kun je ermee doen wat jouw hartje begeert. ;)