• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe (zwarte) auto, niet voor de deur kunnen wassen, wat nu?

yaris

Detailing rookie
3 sep 2009
7
0
Dag iedereen, ik ben Ed en over een week of wat komt mijn nieuwe zwart metallic Yaris uit de showroom. Wat kan ik het beste doen om de auto zo lang mogelijk er als nieuw uit te laten zien?

Ik zie hier de bekende stappen: wassen, kleien, cleanen, polishen en sealen/waxen.
Is het noodzakelijk ook deze allemaal uit te voeren bij een nieuwe auto? Ik kan me voorstellen dat polishen nogal 'ruig' is voor de lak, mijn lak zal 0,0 schades en/of swirls hebben, kan ik dan deze stap (of een andere) gerust overslaan?

Omdat ik in een flat woon kan ik eigenlijk mijn auto niet voor de deur wassen. Een 'grote beurt' met 3/4/5-stappen kan bij de oprit van een vriend van me, maar de wasbeurten tussendoor worden dus een probleem.

Zijn er hier meer die aangewezen zijn op een wasbox voor het wassen voor hun auto? Hier in de buurt zit wel een wasbox, maar het blijft behelpen denk ik. Hoe pak je dat het beste aan? (Je zult de auto meteen daar ter plekke in de was moeten zetten lijkt me, anders is de auto bij thuiskomt meteen weer vies, dat soort tips en tricks...)

Alvast bedankt!
 
Welkom Ed!

Er zijn meerdere mensen met hetzelfde probleem. Als je 2 afsluitbare emmers hebt, kun je met je favoriete shampoo naar de wasbox rijden en daar je auto doen. Let op: niet alle wasbox eigenaren staan te springen om mensen die hun eigen spullen meenemen. Ik doe het zelf ook wel eens als ik geen zin heb om de tuinslang uit te rollen.

Als je je auto hebt gewassen en afgedroogd bij de wasbox, kun je best naar huis toe tijden. Thuis even met een quick detailer (bijvoorbeeld Spray&Wipe of Last Touch) even de auto afnemen, desnoods even 2 emmertjes met nieuw sop en rinse-water van boven meenemen en het aller laatste vuil van de auto verwijderen (indien noodzakelijk).

Een nieuwe auto is overigens geen garantie voor een swirlvrije lak. Vaak wordt voor aflevering de auto nog even snel door de krasstraat heen getrokken of is er nog een of andere hapsnurker bezig je auto te 'poetsen'. Uiteraard niet op de wijze die we hier zouden kiezen.

En als je beneden in de flat stroom hebt, bijvoorbeeld vanuit een opbergruimte of gezamenlijk punt, kun je de andere stappen ook voor de deur doen.
 
100% swirl en hologramvrij zal ie niet zijn als de dealer de wagen als "service" door de wasstraat jaagt en een eventuele "poetsbeurt" uitbesteed aan een bedrijf.


Koop 2 emmers, 2 gritt guards en 2 gamma seals. Bij voorkeur rood voor het spoelwater en blauw voor waswater.
->Grit guard produkten

Emmers thuis vullen, deksel erop (100% waterdicht), naar beneden, auto wassen. Of naar de plaatselijke wasbox, daar de wagen afspuiten en daar wassen.
 
@DKBM:

De eigenaar zal geen probleem vormen, die is er na 6 uur toch niet meer (en de wasboxen zelf zijn 24 uur open). :)

Ik hoop dat de dealer het ding redelijk behandeld, maarja, dat is even afwachten natuurlijk. Maar het lijkt me dat van één keer 'verkeerd' poetsen je toch niet direct naar de polish hoeft te grijpen (hoop ik)? Heb nu nog helemaal geen spullen in huis, maar zelf zat ik eraan te denken 'voorzichtig' te beginnen (m'n spaarvarken is al stuk geslagen vanwege de nieuwe auto):

wash mitt
shampoo
droogdoek
klei-set
(cleaner?)
wax

Ik heb beneden inderdaad wel stroom trouwens, maar omwille van bovenstaande zal het allemaal handwerk worden vrees ik.

@nicknameless:

Zijn die grote emmers van 19 liter meer dan genoeg voor één keer de hele auto?
 
Ik heb ook niet altijd de tijd (wel de zin) om mijn auto voor de deur te wassen. Ik rijd dan wel eens langs een wasstraat om zelf mijn auto af te spuiten.
Auto staat helemaal in de Natty's Paste Wax (Poorboys) en daarom kan ik dan volstaan met alleen maar afspuiten met water zonder shampoo (want dat tast ongetwijfeld mijn waslaag aan) en daarna nog effe snel met dat vlekvrije water naspoelen. Zelfs de insectenlijken verdwijnen dan eenvoudig als sneeuw voor de zon!

In het verleden gebruikte ik af en toe wel eens de borstel, maar doe dat nu niet meer. Wel spoot ik die borstel altijd eerst goed schoon met de schuimlans om vuiligheid van de vorige gebruiker eruit te spuiten, alvorens die borstel op mijn voertuig te zetten.

Succes en veel schadevrije jaren met je nieuwe auto, die hopenlijk voorbeeldig wordt opgeleverd aan jou.

Aficior
 
@Yaris,
ik heb vorig jaar mijn gloednieuwe en eveneens zwart metallic auto opgehaald. Die had dus wel door de krasstraat heen gejaagd.]-0 En eeen ritje krastraat kan al voldoende 'schade' opleveren, zodat je gelijk kan polijsten. Oh ja, op zwart zie je natuurlijk ook wel echt alles! Soms wordt je er tureluurs van. Voor wat betreft je detailcollectie: gewoon klein beginnen, hij wordt vanzelf (veel) groter! :grinning:

De grote 19l emmers van Nicknameless zijn meer dan voldoende om 1 auto mee te wassen, zeker een Yaris.
 
Zou inderdaad emmers nemen met gamma seals, meestal is er geen tap water bij een wasbox en je wilt geen vijver in je achterbak ;)
 
Bedankt voor de tips tot zover.

Ik had zelf ook die Natty's op het oog, lijkt me goed spul voor een eerlijke prijs.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een middel wat zo lang mogelijk blijft zitten. Kan ik dan beter voor een wax gaan of voor een sealant? Dit alles mag eventueel iets ten koste gaan van de glans/totaal resultaat, zolang het maar goed spul is wat eventuele swirls kan maskeren, en gezien mijn beperkte mogelijkheid om het vaak te behandelen het lekker 'long lasting' is.

Zat te denken te beginnen met iets als EX-P...

Heeft iemand trouwens nog tips om het interieur te beschermen? In de Yaris zit veel plastic verwerkt en ik zag al in het proefmodel wat lichte krasjes her en der in het interieur. Is er een goed interieurmiddel om dat plastic wat 'harder' te maken, zodat het minder gevoelig wordt voor krassen?

En last but not least: ik zie hier dat sommigen ook polish gebruiken op de ramen. Maar zelf dacht ik dat RainX wel aardig spul was. Wat is beter?
 
Is het geen idee om de dealert op het hart te drukken de auto niet te wassen en poetsen, maar het zelf op een vrije zaterdag bij hem in de poetsbox te doen, bijvoorbeeld het weekend voor aflevering?

Ik weet uit ervaring dat nieuwe auto's er nogal uit kunnen zien, zo net van de trailer af! Dus vandaar dat de dealert de auto graag door de krasstraat zal rijden.

Zelfs een kleibehandeling is geen overbodige luxe bij een (gloedje) nieuwe auto.
 
Hmm, ik reed gister (niet geheel toevallig) langs de dealer en mijn bolide stond op de parkeerplaats buiten te wachten op mij :)

Zo te zien was er nog niks gedaan met was e.d. omdat zelfs de beschermfolie nog op de motorkap zat.

Wat ik me afvraag is of het verstandig is hem zelf te wassen? Ik heb wel eens begrepen dat er af fabriek een soort beschermend residu op wordt gespoten, juist om hem tijdens vervoer schoon en krasvrij te houden. Misschien dat dat spul er op een speciale manier of met een apart middel vanaf gehaald moet worden? (helaas kon ik niet echt dichtbij de auto komen om goed te kijken en het was al donker).

Wel, ik ga morgen misschien even langs om dat eens na te vragen en om ze op het hart te drukken de lak ongemoeid te laten (mits mogelijk dus).

Heb ondertussen verder zitten zoeken naar mogelijk de beste 'oplossing' voor mij. Zat te denken aan de combi van car-lack68 als basis cleaner/polish met daarover de 476s van Collinite. Ben nogal een luie poetser, dit lijkt me ook gezien de aankomende maanden een aardige optie.
 
Het bleek mijn auto niet te zijn, maar god wat zijn die auto's smerig af de fabriek. Vol onder het zand e.d.

Heb even met de dealer gesproken, wat ze doen is inderdaad ontvetten en poetsen. Ik dat maar even voor wat het is, want ik ga de dag nadat ik hem heb opgehaald op vakantie (in een andere auto) en heb dus geen tijd om er iets mee te doen (en wil wel graag dat ie beschermt is).

Mijn keuze is definitief gevallen op de combi car-lack68 met de collinite 476s, ivm het weinig kunnen onderhouden van de lak. Ik vroeg me af of die car-lack ook dient om de oude waxlaag van de auto te halen? En zo niet, wat kan ik daarvoor beter gebruiken? Een dedicated of duur middel kopen hiervoor vind ik een beetje over de top, zeker omdat het maar eenmalig is. Toch maar de groene Dreft voor één keertje??
 
Ehm, vind Dreft toch een beetje eng klinken. Ook (of misschien wel juist) op een nieuwe auto.
Een ruime hoeveelheid shampoo wil ook wel helpen om een waxlaag te strippen.
 
Gewoon een goede APC beetje verdunnen en je wagen erna wassen en daarmee strip je de waxlaag van je auto...

Dan zeker eens voelen aan de lak als hij geclayed moet worden...
 
Ik ga eens kijken wat er te koop is aan APC's. Het is een beetje afwachten in welke staat de auto komt denk ik, anders zet ik hem wel direct (na het wassen) in de car-lack.

Hoe doen jullie dat met ruitensproeivloeistof eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat je van sommigen de exacte ingrediënten niet kent. Ik had altijd het gevoel dat op het dak van een auto de wax er als eerst af is, dit komt wellicht mede hierdoor?