• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nilfisk Alto Pro 150 hogedruk reiniger - Stop slaat door

wijmaar

Detailing trainee
16 nov 2020
4
45
Gisteren via Marktplaats een Alto Pro 150 (ALTO P 150-15 X-TRA) op de kop getikt, apparaat is al wat ouder maar ziet er nog heel netjes uit. Tijdens ophalen even getest en alles leek prima.

Vanmiddag het apparaat even kort aangesloten en nu loop ik er tegenaan dat de stoppen op sommige momenten doorslaan (16A automaat die omslaat), de HD is als enige apparaat aangesloten op de groep van de wasmachine. De stop slaat om bij zowel gebruik van de vuilfrees (powerspeed) als de normale nozzle (tornado nozzle). In geval van de vuilfrees slaat de stop vrij snel na inknijpen trigger om, bij gebruik van de tornado nozzle gaat het goed tot ik de nozzle steeds verder dicht draai (en dus de druk verhoog).

De machine zou max 3,3Kw moeten zijn, en dus op een 16a automaat geen issues mogen geven. Toch lijkt de machine dus meer dan 16A te vragen...

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Tx!
 
Lijkt mij dat de schakelaar die op overdruk schakelt, te hoog staat ingesteld
Dan bereikt de HD die hogere druk zonder af te schakelen
 
Karakteristiek van de zekering automaat speelt ook een rol.
In huis installaties wordt meestal gebruik gemaakt van automaten met een b-karakteristiek.
Voor toepassingen met hoge aanloopstromen ( bijv. de motor van je HD ) is een automaat met c-karakteristiek nodig.

Nilfisk schrijft voor de HD reinigers uit de P-serie 16A trage smeltzekering of automaat met C of eventueel D karakteristiek voor.
 
Beetje zelfde als voor genoemd, maar even in Jip en Janneke taal:

Je groepen hebben (waarschijnlijk) standaard zekering. Bij hoge aanloop stroom, het starten van de machine, word kortstondig veel stroom gevraagd. Dan heb je trage zekering nodig. Een standaard huiszekering kan dit niet verwerken en zal eruit gaan.

Verschil in zekeringen is de tijd die de zekering kan hebben met korte hogere aanloop stroom/spanning. Sommige machines starten daarom in 2 fases op, omdat die piek dan minder is.

Tegenwoordig heb je die automaten, die je met dat hendeltje weer omzet. Vroeger die witte porselein smeltzekering die je eruit haalde en nieuwe erin. Ik heb wel eens begrepen dat die ouderwetse porselein zekering iets meer kan hebben dan de automaat van tegenwoordig.

Je kan de automaat (laten) vervangen van een bepaalde groep, waar het probleem op speelt.

De verschillen in belasting die de zekering kan hebben word in voorgaande bericht genoemd. Maar dat word technisch verhaal en ben ik niet heel erg in thuis.
 
Wij raden bij onze toestellen altijd een D-curve automaat/zekering aan. Piekstroom is kortstondig maar wel hoger als je denkt en C of D curve kan hier veel beter tegen dan een standaard woning zekering.
 
Er wordt meteen naar meterkasten gewezen, terwijl het een 2e hands machine betreft... Ik denk dat @RedCat een goed punt aanhaalt, wellucht zit het issue in de machine en niet in de meterkast...
 
Als het overdrukventiel van het toestel zou defect zijn moet er een thermische veiligheid in het toestel in werking treden. Is met een bimetaaltje.
 
Druk loopt op, stroomverbruik loopt op, veiligheid in gebruiksgroep reageert ....
Pas als het verbruik onder de veiligheidsgrens blijft en toch te hoog is voor het apparaat verwacht ik thermische overbelasting ...

Ik vind het onzinnig om de beveiliging(-sgrens) aan te passen als je niet weet of het apparaat gezond is.
 
Maar TS geeft aan dat hij eerst heeft test gedraaid en hierbij geen problemen ondervonden bij de verkoper.

Thuis kort grondig aan gesloten en hier gaan de stoppen eruit. Dan zou ik eerder daar kijken.

Als de machine niet goed zou zijn, zou dit bij de verkoper toch ook zelfde probleem geven?

Zou enkel wel oppassen voor kosten/baten.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Maar TS geeft aan dat hij eerst heeft test gedraaid en hierbij geen problemen ondervonden bij de verkoper.

Thuis kort grondig aan gesloten en hier gaan de stoppen eruit. Dan zou ik eerder daar kijken.

Als de machine niet goed zou zijn, zou dit bij de verkoper toch ook zelfde probleem geven?

Zou enkel wel oppassen voor kosten/baten.
Als er een automaat zekering in zit en dit is het probleem is dat voor een 10tje opgelost.
 
Druk loopt op, stroomverbruik loopt op, veiligheid in gebruiksgroep reageert ....
Pas als het verbruik onder de veiligheidsgrens blijft en toch te hoog is voor het apparaat verwacht ik thermische overbelasting ...

Ik vind het onzinnig om de beveiliging(-sgrens) aan te passen als je niet weet of het apparaat gezond is.
Klopt maar in een kranzle en sommige Nilfisk zit maar een thermische beveiliging van 13.5A. Als uw automaat 16A is zou eerst het toestel ik veiligheid moeten vallen.
 
Het is een beetje no-go maar een kroonsteentje ertussen zetten en daarop de pennen...
Als een leek dit leest is het nogal onduidelijk. Ampere meet je in serie met het apparaat je moet dus een 2 kroonstenen op de ader zetten en daartussen de multimeter hangen. Het probleem is dat de meeste hobby multimeters maar tot 10 ampere kunnen meten.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Hi Allen! Wat een stortvloed aan reacties, super veel dank! Ook bij mijn schoonvader op een zwaardere groep ging het helaas niet lang goed.

De korte periode dat hij het daar wel deed begon de pomp ook al snel te stotteren. Voor de zekerheid nog een anderen condensator geprobeerd, zonder succes.

Inmiddels besloten dat machine retour afzender gaat en dat ik denk ik voor een nieuwe e160 ga.

Het leek een goede deal, maar ik heb er geen vertrouwen meer in dat ik dit nog opgelost ga krijgen.

Nogmaals dank voor de vele reacties!
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek en RoCo