• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nilfisk terugslagklep wel of niet?

dani

Detailing rookie
21 mrt 2010
63
0
Ik heb een Nilfisk hogedrukreiniger gekocht. (c 120.5) In de gebruiksaanwijzing hebben ze het over het monteren van een terugslagklep op de kraan aan de buitenmuur. De meningen zijn verdeeld. Wat vinden jullie?

Zoals ik het lees is de terugslagklep alleen bedoeld om te voorkomen dat water terugstroomt naar het waterleidingnet (na de terugslagklep mag het water niet meer gedronken worden)

Ik heb mijn C110 laatst gewoon zonder gebruikt

Een terugslagklep zorgt er inderdaad voor dat, in het geval de druk in de waterleiding wegvalt, er geen water terug gepompt kan worden.

Stel dat het gebeurd en héél toevallig begint de vaatwasser, wasmachine of wasdroger net het water weg te pompen, dan zou in het ergste geval 'verontreinigd' water terug het leidingnet in stromen.

En stel nou dat je net op dát moment water wilt pakken om koffie te zetten .... :-&

dus het water uit de buitenkraan mag niet gedronken worden?

of mag je het niet meer drinken nadat het door je ontharder is gegaan?

of mag je het niet meer drinken nadat het door je hd pomp is gegaan?

ik snap hem ff niet

Centoquarantasette zei:
Zoals ik het lees is de terugslagklep alleen bedoeld om te voorkomen dat water terugstroomt naar het waterleidingnet (na de terugslagklep mag het water niet meer gedronken worden)...

Leidingwater moet aan zware kwaliteitseisen voldoen. Er mag dus niets van buitenaf in het waterleidingnet gebracht worden.
Dat houdt in dat leidingwater wat de kraan heeft gepasseerd (naar buiten) niet terug mag. En water uit andere bronnen (pompen of opvangen van regenwater) mag nooit in het leidingnet terecht komen. Om die reden zijn regenwatersuppletiesystemen uitgerust met leidingwateraansluitingen die het reservoir vullen en via de pomp water leveren en niet door de waterleiding te schakelen en de druk uit de waterleiding zelf te gebruiken.

Overigens moet je HD stuk zijn wil hij via de aanvoer waterdruk op het leidingnet afgeven. Intern zit juist een klep die de druk naar de drukslang voert.

Hans

RedCat zei:
Leidingwater moet aan zware kwaliteitseisen voldoen. Er mag dus niets van buitenaf in het waterleidingnet gebracht worden.
Dat houdt in dat leidingwater wat de kraan heeft gepasseerd (naar buiten) niet terug mag. En water uit andere bronnen (pompen of opvangen van regenwater) mag nooit in het leidingnet terecht komen. Om die reden zijn regenwatersuppletiesystemen uitgerust met leidingwateraansluitingen die het reservoir vullen en via de pomp water leveren en niet door de waterleiding te schakelen en de druk uit de waterleiding zelf te gebruiken.

Overigens moet je HD stuk zijn wil hij via de aanvoer waterdruk op het leidingnet afgeven. Intern zit juist een klep die de druk naar de drukslang voert.

Hans

Het gaat mij met name om de hogedrukreiniger. Als ik jullie goed begrijp maakt het voor de hogedrukreiniger niet uit of er een klep tussen zit of niet. Deze gaat niet eerder stuk of slechter werken als de klep ontbreekt. Het is puur voor het terugstromen van het leidingwater ter voorkoming van verontreiniging. Klopt dit?

nicknameless zei:
Een terugslagklep zorgt er inderdaad voor dat, in het geval de druk in de waterleiding wegvalt, er geen water terug gepompt kan worden.

Dit denken veel mensen, gedeeltelijk ook waar, maar eigenlijk zorgt de beluchter hiervoor (witte dopje onder je kraan).
De keerklep is er voor dat er geen zeep (wat in HD reinigers vaak gebruikt word) in het uiterste geval terug kan stromen.

Er zijn heel veel verschillende keerkleppen, het te kiezen type is afhankelijk van het apparaat wat je gebruikt, dit is in klasse's ingedeeld.
De verschillende type's zal ik jullie besparen, maar je kan je voorstellen dat een aflegtafel in een mortuarium of een tandartsstoel een andere keerklep behoeft dan in een wasmachine of vaatwasser.

Overigens is het een goede investering een kk te plaatsen voor je buitenkraan.
Laat ook (als je een slanghaspel gebruikt) de kraan even lopen alvorens te sproeien.

Ik heb óp de aansluiting van de HD reiniger een perlator met zeefje gezet.

afb1980.webp

Het wil nog wel eens voorkomen dat de slangaansluiting door het zand heen zwiert.

Deze zeef voorkomt dat vuiligheid ín de HD terecht komt.

@Patrick: bij de Nilfisks zit onder de tuinslangaansluiting (Gardenakoppeling) al een filtertje. Een extra filter kan natuurlijk nooit kwaad overigens.

Ik heb (toen ik een paar maanden geleden mijn Nilfisk C110.3 had aangeschaft) ook het verhaal over de terugslagklep gelezen. Het komt er op neer dat het verstandig kan zijn zo'n ding te installeren, maar je bent het in elk geval in Nederland NIET verplicht.