• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog een velgen schoonmaak vraagje....

Stitch15

Detailing chief
23 nov 2011
248
100
Amersfoort
Afgelopen weekend mijn auto gewassen en uiteraard ook de (lichtmetalen) velgen. De velgen in kwestie zitten onder een Octavia (de standaard lichtmetalen velg, Minoris heten die geloof ik) en zowel auto als velgen zijn 3 maanden oud.
De velgen heb ik gereinigd met Wolf's Chemicals Nano Wheel Cleaner, wat op zich best redelijk werkt. Alleen zitten er nu nog zwarte plekjes op de velgen (met name voor) die ik er niet af krijg, zie foto.
Is dit remstof of teer? En natuurlijk de belangrijkste vraag: waarmee kan ik dit het beste verwijderen?
IMG_1006.JPG
 
Op iedere vieze velg ga ik altijd te werk met een ijzerverwijderaar en een teer verwijderaar. Deze twee zorgen voor de hardnekkige vervuiling van een velg.

IJzerverwijderaar : DJ Ferrous Dueller, Monello Non-Ferro, Gyeon Iron.

Teer verwijderaar : DJ SN Tar & Glue Remover, Gyeon Tar, Valet Pro Citrus Tar & Glue
 
+1 voor Arie!

Op de foto lijkt het enigszins in je blanke lak te steken. Ik zijn mijn geld inzetten op remstof en dus ijzerdeeltjes. :D

Ik gebruik zelf eigenlijk nooit een teerverwijderaar, maar alleen een ijzerverwijderaar zoals inderdaad DodoJuice - Ferrous Dueller of Monello - NonFerro. Dit zijn beide in de basis ijzerverwijderaars met als bonus een goede reinigende functie.

Dus, als je beide wat teveel van het goede vind, zou je alleen voor deze 2 middelen kunnen gaan en anders ook een teerverwijderaar erbij.

(Mijn manier met alleen een ijzerverwijderaar; Enkele sprays waarbij je mooi waaiert met de sprayer om de boel te verdelen en niet teveel product te gebruiken. (kost al genoeg) en vervolgens verdeel ik het product met een vochtige kwast. Nu kan de boel lekker, iets schuimend, lekker inwerken voor een aantal minuten. Vervolgens borstel je opnieuw de velg met water erbij... afspoelen maar! :p )



Greeeetz
 
Dank heren (toch?). Ik ga maar weer eens een bestelling plaatsen. Zie dat er nu een actie is voor de Non Ferro incl velgenborstel, die kan ik nog wel gebruiken. Heb nu een washmitt gebruikt maar dat werkt niet echt lekker.
De non-ferro kan ik ook op de lak sprayen voor het eigenlijke wassen?
 
Jep! Denk ook aan het her-activeren van de Non-Ferro. Ik gebruik het stiekem niet vaak op lakwerk, maar als je bijvoorbeeld je motorkap gaat doen, probeer dan de kap al zo schoon mogelijk te hebben voordat je hem überhaupt hebt aangeraakt. Denk dan aan een prewash o.i.d. Hierna kan je enkele sprays op je motorkap doen en met een natte washandschoen zónder druk kan je het product verdelen. Dan even zijn werk laten doen. Vervolgens nog even verdelen/inwerken met een natte handschoen en daarna uiteraard afspoelen. :p



Greeeetz
 
Het zal vast en zeker gewerkt hebben, maar pas op.
Grill en ovenreinigers zijn zeer agressief, voor je het weet heb je de velg beschadigd.
 
Het zal vast en zeker gewerkt hebben, maar pas op.
Grill en ovenreinigers zijn zeer agressief, voor je het weet heb je de velg beschadigd.

Ik weet dat het agressief is. Belangrijkste was dat het werkte, kon niet leven met het ingebrande remstof. Schade aan de velg is prima te voorkomen. HG aanbrengen, 2 minuten intrekken en inwrijven met microvezel spons. Daarna goed afspoelen en wassen met shampoo. Polijsten was niet noodzakelijk, maar heb ik wel gedaan.
 
Regelmatig schoonmaken met een zure reiniger, zoals meguiars wheel brigthener, zal het inbranden van remstof ook voorkomen. En dat kost ook maar een fractie van een ijzerverwijderaar.
 
Ik zet mn velgen om de 2 maanden in de wax met poorboys sealant. Heerlijk spul en dit probleem voorkom je. Gebruik af en toe non ferro voor de remklauwen en de rest met shampoo. Geen 1 zwarte punt te zien!!
 
Ik heb precies hetzelfde, ik krijg het niet weg, ik kan niet zo goed bukken en lang geknield zitten (gebrokenrug, mindervalide) dus ben ook op zoek naar een goede reiniger, me auto is echt me hobby ondanks me invaliditeit, maar wat ik lees is voor mij echt abakadabra :p
Alle tips zijn welkom
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    223,5 KB · Weergaven: 184
Ik heb de plekjes weggekregen met monello non ferro, inmiddels 2 weken geleden gedaan. Super spul! En die lucht waar je veel over leest: ik ruik slecht, dus geen last van :D