• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog wat doffe plekjes in bepaalde schijning van licht

mrnqrv

Detailing trainee
12 jun 2020
78
40
Vandaag voor het eerst proberen op te stappen in de wereld van Carclean!
BMW harde lak en ben gaan beginnen met de achterklep die echt doffe lakplekken had/heeft. Hoe deze er ooit op zijn gekomen is onbekend.
Alles goed schoon gemaakt, daarna klei en daarna begonnen met polijsten. (oranje pad met Monello medium) Mijn machine is een dual action maar geen dap.

Daarna alles in de was met meguiers 2.0.

Resultaat voor een eerste keer en zeker t.o.v. hoe dof het as is best wel goed. tenminste toen ik nog in de zon keek!
Vanavond in de schaduw kon ik toch in een bepaalde schijning (hoe je over de oppervlakte kijkt) de doffe stukken nog herkennen. Dit was dan wel weer wat telleurstellend maar oke, het spel is natuurlijk pas begonnen.

Nu vraag ik mij af hoe verder. Kan het zijn dat ik groffer moet beginnen en daarna fijner? Maar is het ook zo dat je ergens te ver kunt gaan? Ik heb mij best ingelezen in de technieken, maar nu ik in de rebound nog een keertje moet weet ik niet waar te beginnen met dit beeld.
 
Welkom op het forum!

Allereerst:
Mijn machine is een dual action maar geen dap
Een DAP is een Dual Action Polisher.

Als je nog een bepaalde waas ziet na het polijsten, dan zou dat twee dingen kunnen betekenen:

a) je hebt alleen grof gepolijst en de waas is hierdoor veroorzaakt en je moet nog met een fijne polijststap finishen om deze waas te verwijderen en een hoogglans te bereiken

b) je hebt nog niet genoeg gepolijst en de krassen of dofheid die vooraf aanwezig waren, zijn nog niet helemaal verwijderd.

Zonder foto wat lastig te zeggen, maar gezien het feit dat BMW lak in de regel hard is en je alleen nog maar met een medium combinatie gepolijst hebt, vermoed ik dat het laatste hier het geval is.

Lees je even wat meer in over de basis van het polijsten en bijvoorbeeld het maken van een testspot.
 
Zoals @The Joy Of Detailing of detailing al aangaf is het zonder foto's helemaal lastig om te beoordelen wat er aan de hand is, zeker omdat een beginner toch anders kijkt dan een ervaren detailer. Maak een paar foto's van de doffe plekken, en plak daarbij een stukje tape van een totaal andere kleur naast de doffe plek: de camera stelt dan scherp op dit contrastverschil, en stelt niet scherp op wat er in de reflectie is te zien.

Een andere optie is dat de doffe plekken het gevolg zijn van vogelshit, en dan zou je met vergrootglas kleine barstjes in de lak zien bij de doffe plekken. Die barstjes kun zelfs tot op het kale metaal doorlopen, dus zijn lang niet altijd weg te polijsten (als je tenminste nog lak over wil houden).

Heb je de lak ontvet na het polijsten om een goede inspectie te kunnen doen (polijstmiddel bevat altijd iets van olie, en dat maskeert kleine lakfoutjes).
 
Oke hier de foto's. Best lastig maar ik denk dat ik het in beeld heb gebracht. Foto's 581/582 zijn met de loep.
 

Bijlagen

  • 20200613_182019.png
    20200613_182019.png
    1,2 MB · Weergaven: 0
  • 20200613_183259.png
    20200613_183259.png
    1,1 MB · Weergaven: 0
  • 20200613_183422.png
    20200613_183422.png
    1,1 MB · Weergaven: 0
  • IMAG0581.jpg
    IMAG0581.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 0
  • IMAG0582.jpg
    IMAG0582.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 0
Lijkt wel of de lak helemaal niet gepolijst is. :p Zie nog veel krasjes en dofheid om mee te beginnen en dan nog de vele kalkvlekken. ( En de tape die ik niet op de lak zou willen gebruiken )

Zonder veel stil te staan bij de lokale doffe vlekken, denk ik dat je techniek en gradatie niet voldoende was.
Om de vlekken wél te beoordelen; Op foto 2 en 3 zie ik wel een doffe waas, maar zie niet WAT het precies is. Op foto 4 en 5 zie ik doffe lak met kalkvlekken en vele krasjes.

De medium-combi herhalen is een optie, maar ik vermoed dat je grover moet. (Vooroordeel; BMW lak, hard)
Check wat je behaald met herhaling of opschalen.

Mochten de vlekken niet minder worden, dan een duidelijkere foto nemen. Plak bijv. een stukje tape naast de vlek en laat de camera hier op focussen en niet op wat hij ziet in de reflectie.
 
Ten eerste is dat de verkeerde soort tape om op een autolak te plakken. ook al druk je het niet aan
Voordeel is dat het in jouw geval niet veel meer schade zal opleveren dan al in de lak zit
Die is namelijk behoorlijk aangetast en mogelijk zover dat het niet herstelbaar is
Vooraf aan het gebruik van een zware combinatie (lijkt mij nodig, maar doe een testspot) zal je een loupe moeten gebruiken en ook een lakdiktemeter
Doe je dat niet, dan heb je vette kans dat je door de lak gaat
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: Cordoba en Quantoxx
Oke ik begrijp de reacties helemaal. Moet wel zeggen dat het totaalplaatje wel 70% is opgeknapt omdat de doffe vlekken echt van 20 meter te zien waren en nu alleen in een schijning van 2 mtr. Niet goed ik weet het. De eerst volgende stap zal dan een lakdiktemeter zijn. Ik ben een beginner en weet dat ik niet te grote stappen moet maken. Maar de lakdiktemeter moet wel gelijk maximaal kwaliteit zijn anders heb ik er niets aan?
 
Lenen kan ook, of bij iemand langs die er een heeft ...
je hoeft niet alles zelf te kopen
Klopt, maar ik vind het ook wel oke om hierin wat te investeren. Daar komt bij ik ken weinig mensen in de omgeving die dit zouden kunnen hebben. Wat ik mij wel afvraag, zo'n meter meet toch de totale dikte vanaf het metaal dus grondverf, kleur en blanke lak? Hoe bepaal je dan de dikte van de blanke lak?
 
Woonplaats? Wellicht zit er iemand in de buurt die kan helpen.
En wat voor model/bouwjaar BMW heb jij?
 
Binnenkant is bijna altijd dunner gespoten
Op het forum zijn wel cijfers te vinden die anderen in de show off hebben vermeld
Gemiddeld zal iets van 150 tot 200 zijn, erboven lijkt op overgespoten
Er onder kan zomaar normaal zijn, heb een Mercedes gedaan met 85 als algemene waarde
 
Duurdere meters kunnen afzonderlijke laagdiktes meten, maar zelfs dan heb je natuurlijk geen garanties.
 
Binnenkant is bijna altijd dunner gespoten
Op het forum zijn wel cijfers te vinden die anderen in de show off hebben vermeld
Gemiddeld zal iets van 150 tot 200 zijn, erboven lijkt op overgespoten
Er onder kan zomaar normaal zijn, heb een Mercedes gedaan met 85 als algemene waarde
Dus ook met een meter is het allemaal wat onzeker en moet je weten wat en hoe te interpreteren? Begint dan meer op een gadget te lijken misschien.
Toch ben ik niet te beroerd om ets aan te schaffen, ik vind het interessant genoeg allemaal en ik ben zo benieuwd of ik deze "vlekken" nog beter kan krijgen en er van te leren. Nu ik 70% beter ben dan voor de start zou ik kunnen stoppen, maar dat gaat niet voordat ik weet dat ik moet stoppen:p
 
Ik hoop deze foto's nog iets duidelijker. Het zijn een paar plekken in het midden van de klep die bij schaduw nog best naar voren komen. Even "door" de watervlekjes heen kijken.
 

Bijlagen

  • 20200614_171303.png
    20200614_171303.png
    1,1 MB · Weergaven: 0
  • 20200614_171313.png
    20200614_171313.png
    918,2 KB · Weergaven: 0
  • 20200614_171329.png
    20200614_171329.png
    988,9 KB · Weergaven: 0
Eens, beetje spelen met spullen die je al hebt is prima
Ik zou er niet extra in investeren, (blanke) lak is gewoon stuk
 
Eens, beetje spelen met spullen die je al hebt is prima
Ik zou er niet extra in investeren, (blanke) lak is gewoon stuk
Oke dat zou inderdaad het geval kunnen zijn ja. Maar toch twijfel ik iets (onervaren hoor haha) omdat ik vaak dacht dat als je doffe plekken hebt juist polijsten de oplossing kan zijn. Waar is het "stuk"" nu op gebaseerd zeg maar? zodat ik het zelf ook kan concluderen.