• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhoud Festool Shinex

Luziano

Detailing rookie
30 nov 2012
254
0
Gezien m'n machine wat vervelende geluiden begon te maken vond ik het toch wel eens tijd om hem een kleine onderhoudsbeurt te geven.
Zijn er hier mensen die dit voor mij al geprobeerd hebben?

Nu heb ik een website gevonden waar ik alle onderdelen kan bestellen:
https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/rap-150-fe-230v

Met exploded view:
https://www.kruis.nl/onderdelen/viewer/?m=Festool&t=494801_0&p=rap-150-fe-230v

De machine maakt een licht knarsend geluid wanneer er druk op wordt uitgeoefend. Ik ga er dus vanuit dat het nr. 15 is die vervangen moet worden.
Moet daar nog speciaal vet bij als ik alles terug plaats? Of voldoet simpel lagervet ook?

En is het verstandig de koolborstels ook mee te bestellen?

th_utf-8Qfestools1_zps3c5d24d4.webp

th_utf-8Qfestools2_zpsa57445bd.webp

th_utf-8Qfestools3_zpsb84a2747.webp

Gezien je onderschrift zal ik niet zeggen: 'Zou je dat nou wel doen??';)

Beetje lastig om op afstand iets te zeggen over een lager. Je kan hem sowieso natuurlijk eruit halen en kijken of die nog mooi rond draait. Als je alleen het lager gaat vervangen kan je die wellicht ook elders bestellen. Ik neem aan dat Festool deze ook gewoon inkoopt en dus staat er vast wel een fabrikant en type nummer op.

Wat betreft vet, ik kan het niet zo goed zien op je foto's, maar ik hoop dat Festool gesealde lagers gebruikt?

Succes en plaats wat grotere foto's aub!

Tonie

Ghehe, misschien heb ik het dan wel met een uurtje voor elkaar ;).

Dat lager check ik sowieso even voordat de nieuwe er in komt. En voor dat geld bestel ik hem wel mee, de lagerboer hier om de hoek rekent waarschijnlijk meer dan die 8 euro. Tenzij ik er 500 bestel...

Gesealde lagers lijkt mij ook, voornamelijk vanwege de stofvorming binnen in de machine verstandig. Maar er is toch wel een grote hoeveelheid lagervet op de kop terug te vinden. Ik haal dus toch voor de zekerheid even een tube.

Als er animo naar is wil ik ook gerust een how-to plaatsen. Alleen dan hopen dat ik geen gezeur met de mannen van festool krijg. Want een festool machine laten repareren kan naar mijn weten alleen bij festool dealers. En die sturen alles op... Terwijl het echt geen hogere wetenschap is.

Fotos zijn overigens zo klein omdat ik werk vanaf een tablet, die plaatst ze dan vanaf photobucket op kabouter formaat.

Je bent geen festool dealer toch? Dus zoveel kunnen ze je niet maken. Zodra je een product gekocht heb, is het van jou en mag je er mee doen wat je wil, dus zeker ook repareren:-)^ Het kan hooguit tegen je werken als je terug moet met je machine om iets onder coulance gedaan te krijgen.

Wat betreft lagers, de meeste elektronica grootgrutters hebben vaak ook een ruim assortiment lagers voor redelijke prijzen. Desondanks heb ik mijn lesje wel geleerd en even bellen naar de importeur als je een specifiek merk nodig hebt scheelt een hoop duiten!

Weet je zeker dat het lagervet is? Wat je zegt over stof is zeker een aandachtspunt voor de mannen van Festool, dus ik zou eerder zeggen dat dat van de tandwielen komt. Omdat deze flink hard ronddraaien wordt het gros er vanaf geslingerd, maar je hebt uiteindelijk maar een dun laagje nodig natuurlijk.

Ik heb zelf geen Shinex, maar zou het wel interessant vinden als je er wat meer van laat zien. Het is zeker geen hogere wetenschap en daarom misschien ook interessant voor andere machines.

Succes!

Ik heb hem net weer in elkaar gezet. Zodra je de 4 bouten (torx) van de kop los hebt dan trek je het hele mechanisme (deksel, lager, tandwiel, uitstekende as) mee. Ik heb toen alle lagers even op speling gecheckt. Alles los van elkaar draait het soepel (zowel het naaldlager als het -inderdaad gesealde- kogellager) en heeft tot mijn verbazing zo goed als geen speling.

Dus heb alles even schoongemaakt, opnieuw ingevet met kogellagervet (griffon, bestand tegen hoge temperaturen) en alle delen weer stofvrij gemaakt. Machine maakt nu niet het geluid meer wat hij voorheen wel maakte.

Als ik het lager wél had moeten vervangen was het handig geweest een poulie trekker bij de hand te hebben om de as uit het lager te persen. En het lager uit de deksel.

Ik kijk even hoe de machine zich houdt. Komt het gezeur weer terug dan trek ik hem helemaal uit elkaar..