• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op welke manier deze velgen reingen?

Kili65

Detailing trainee
19 mrt 2017
25
35
58
Ik heb op m'n Qashqai 19", volgens mij deels gecoate en deels geborsteld aluminium, velgen zitten. (zie foto)Kan ik hiervoor Monello Non Ferro Iron Remover gebruiken? Tast dit de velg niet aan?
Welke producten zouden jullie aanbevelen voor verdere behandeling?:)


19 inch velg Qashqai.jpg
 

Bijlagen

  • 19 inch velg Qashqai.jpg
    19 inch velg Qashqai.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 1.163
Jep, Non-Ferro kan op vele oppervlaktes gebruikt worden. Dit is een ijzerverwijderaar met als bonus een goede reinigende functie.

Ik kan je adviseren om een velgenborstel aan te schaffen waarmee je ook in het velgbed kan komen. De EZ Detail Go is dan uitstekend, met name voor grote velgen.

Met die borstel en misschien iets van een kwast kom je er wel. Uiteraard kan je ook kiezen voor een washandschoen, andere extra borstels, etc. Net hoever je wilt gaan.
 
Oops... bovenstaande is voor het reinigen. Je kan er natuurlijk ook nog voor kiezen om de boel te beschermen.

Dit kan met een wax, een velgen wax/sealant of de overtreffende trap; een coating.
 
Zie hier het resultaat, ik ben er blij mee. Is de eerste keer dat ik het gebruik. Volgende keer zal ik ook een Wheelwax daarna gebruiken.

IMG_20170408_154102.jpg IMG_20170408_155325.jpg
 
  • Leuk
Reactions: -Vanquish-
Nice! Die waren flink volgescheten met ijzerdeeltjes, aan de paarse reactie te zien.

Wheelwax kan, maar een normale wax die je hebt staan kan ook. Iets minder effectief, maar kan prima.


Greeetz
 
+1 voor Poorboy's Wheel Sealant. Heb 3 laagjes aangebracht, veel makkelijker schoon te houden nadien. Normale onderhoud kan dan prima met een wheelmitt en shampoo, en af en toe Non-Ferro.
 
Goed topic, ik had dezelfde vraag. :)

Had eens ergens, denk uk forum, foto's gezien van soortgelijke velgen, die zwaar aangetast waren door een non-ferro-achtig product (althans dat was de claim). Sindsdien was ik erg aan het twijfelen of ik het product wel durf te gebruiken op de velgen in kwestie.
 
door een non-ferro-achtig product (althans dat was de claim).
Er zijn VEEL ''velgenreinigers'' overal verkrijgbaar. Ik legde ooit mijn buurman de werking van Non-Ferro uit en wat de paarse reactie nou eigenlijk was. Vervolgens kwam deze buurman met enkele velgenreingers aan van Meguiars tot Halford en Action. Allemaal kleurde paars en de boel werd schoner, maar om zijn chromen velgen als feit te nemen, waren ze niet allemaal even vriendelijk als de échte Non-Ferro. :p


Greeeetz
 
Klopt, maar toch, als je die horrorfoto's ziet en ze claimen dan dat dit ontstaan was na gebruik van een bekende ijzerverwijderaar dan ga je wel even huiveren.

Ik ben al een tijdje dat topic terug aan het zoeken, als ik het terugvind deel ik het hier op het forum, maar ik vrees ervoor.
 
Ik ben er van overtuigd dat dit met ferro niet het probleem zal zijn.

Verder zijn al die reinigers natuurlijk niet voed voor je velgen.

Als je echt zuinig ben op je velgen behandel je zel elk jaar met een coating. Ik gebruik helemaal geen velg producten, een sopje is voldoende!
 
+1 @Zluytr
Ik begrijp de nood van sommige ook niet op maar velgenreinigers te blijven gebruiken...ik ben iig blij met mijn beschermde velgen (gyeon Rim) en het wekelijkse sopje voor de velgen.
Non ferro vind ik wel een erg prettig goedje vóór de coating en dergelijke.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Ligt er nog aan welke velgenreiniger. Vaak sprayen ze erop los met zeer zure of alkalische reinigers...weg wax rondom de wielkasten. Non-Ferro is veilig, maar duur om vaak te gebruiken. Daarom sopje +1
 
Sopje en goede bescherming +3 ik hou velgen sets goed bij, soms met een beetje apc maar verdunt. Non ferro gebruik ik eigenlijk alleen bij een exterior detail.

Maar is een iron wash/non ferro echt wax safe? Man wat meurt dat spul, kan me niet voorstellen dat dat zo safe is o_O
 
Ik begrijp de nood van sommige ook niet op maar velgenreinigers te blijven gebruiken

Sinds ongeveer een jaar gebruik ik een zure reiniger Meg's Wheel Brightener (pH 5,5) om de velgen schoon te maken en dat bevalt me erg goed, omdat het schoonmaken véél beter gaat dan met alleen een sopje. Met name de gaten voor de wielbouten, de remklauwen en het velgbed zijn met reiniger gewoon een stuk makkelijker, sneller én beter schoon te houden. Bovendien kosten zure reinigers vaak niet zo heel veel (MWB kost ongeveer 2,10 per liter). Toen ik van de winter de velgen volledig schoon wilde hebben als voorbereiding op een coating (Cancoat die ik nog had staan), viel me op dat nagenoeg geen reactie was van de Non-Ferro. Slechts enkele plekjes per velgen kleuren paars. Voorgaande jaren was dat wel anders en was het één grote paarse bende, ondanks dat ik de velgen toen niet vaker schoonmaakte en afgelopen jaar zelfs meer kilometers heb gereden (25.000 tegenover ongeveer 17.000). Dat is voor mij ook een indicatie dat het beter is om een velgenreiniger te gebruiken, want dan hebben de metaaldeeltjes minder kans om zich in de lak te vreten en voor oxidatie te zorgen.

Dus ja, als je geen bescherming op je velgen hebt zitten zijn zure reinigers in mijn ervaring een uitstekende manier om de boel schoon te krijgen. En als je een beetje met beleid sprayt, en ik denk dat de meesten hier dat wel kunnen, dan hoef je het ook niet over de rest van de auto te vernevelen.

Zoals gezegd staan de velgen van de Saab nu in de Cancoat en ik heb deze nu één keer gewassen (zonder velgenreiniger wel te verstaan), maar ik pak toch de volgende keer weer de MWB, omdat ik toch plekjes zag die niet helemaal schoon waren. Dan kan je zeggen 'Als je beter borstelt, dan kan je het allemaal schoon krijgen', en dat is waar, maar ik kies dan toch voor het gemak en de tijdswinst. Overigens heb ik een nieuwe auto van m'n werk, dus de Saab zal niet veel meters meer maken en ook weinig gewassen worden.

As laatste vergelijking heb ik de zomerset van mijn vader zojuist in de Rim gezet. Ik verwacht dat die nog beter presteert dan de Cancoat, omdat die speciaal voor de velgen ontworpen is.

Lang verhaal, maar ik wilde even duidelijk maken dat je heus niet bang hoeft te zijn om een zure reiniger te gebruiken (dat was ik eerst wel) en dat het uitstekend kan helpen om je velgen beter te onderhouden.
 
@Jansen ik doelde ook vooral op velgen welke beschermd zijn dmv een coating zoals bijvoorbeeld Rim.
Deze zijn (naar mijn mening) zeer makkelijk echt schoon te krijgen met een kwasje, wheel woolie en een sopje met shampoo.

De velgen van onze Bmw zijn beschermd met een wax en dan is het idd wat harder werken om ze echt schoon te krijgen.

Natuurlijk moet iedereen het zelf weten hoe en waarmee ze hun velgen schoonhouden.

Op Facebook van CC en vaak ook op dit forum komt het vaak voor dat mensen vragen welke velgenreiniger ze het beste kunnen gebruiken voor hun net met Rim of soortgelijke coating (geen Cancoat) behandelde velgen. In mijn opinie is dit niet nodig (uitzonderingen daar gelaten) maar het zal idd best vele malen makkelijker gaan met een sterkere velgen reiniger dan Non-Ferro.

Ieder zijn ding.
 
Ik heb die MWB meegekregen van @Jansen en meteen bij 2 details geprobeerd. Ik vond het letterlijk een drama! :) Er gebeurde simpelweg vrij weinig.

Vervolgens 2 andere setjes velgen geprobeerd en opnieuw weinig werking. Snap er geen kont van omdat @Jansen mij duidelijk had laten zien dat het werkte.
(Dus het spul geruild voor DDJ Ferous Dueller, hahaaa!)

Zodra ik zelf fatsoenlijke velgen heb gaan ze direct in de Rim! Mijn grootste overtuiging was door die Porsche velgen in een GT3-detail. Volgescheten met stukken teer/rubber/ijzer/remstof/pindakaas en boenen was eigenlijk genoeg. ;)