• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op zoek naar een single-step polish voor het verwijderen van swirls

bdalenoord

Detailing trainee
25 mrt 2014
8
32
Hey detailers!

Na een tijdje het prima naar mijn zin te hebben gehad met de producten van Monello voor het polijsten ben ik i.v.m. aanschaf van een nieuwe auto op zoek naar wat anders. Wat wil het geval: mijn auto is laktechnisch in erg goede staat, geheel krasvrij en dus is er weinig correctie nodig. Wel zijn over de jaren natuurlijk de nodige swirls ontstaan en die wil ik weg gaan werken.

Zoals gezegd heb ik tot nu toe ervaring met de Monello-polishes Veloce, Mezzo en Finale, echter lijkt het me onnodig om deze drie stappen ook voor enkel swirls te hanteren (daarnaast is het erg veel werk :) ). Ook heb ik wat ervaring met de Scholl Concepts S30+, echter is deze volgens mij niet geschikt voor een enkele polijststap en is er een finisher nodig om geen hologrammen te krijgen. Bij voorkeur zou ik na wassen en kleien één stap polijsten om vervolgens met een glaze (PBW Black Hole) en een wax (Soft99 Fusso) de lak te beschermen. Ik maak gebruik van een DAP900(-kloon).

Zelf kwam ik na even zoeken de Chemical Guys VSS tegen welke precies voor het door mij beoogde doel lijkt te zijn ontwikkeld. Deze wordt echter niet door Carclean geleverd en aangezien ik nog wat meer wil bestellen is het wel zo handig iets uit dat assortiment te kiezen. Zijn er andere polishes welke voor de door mij beoogde behandeling geschikt zijn?

Alvast bedankt!
 
Ik heb Autoglym Resin Polish. Werkt bij mij prima maar zitten wel fillers in. Die gebruik ik op oude en zachte lak.
 
Zoals gezegd heb ik tot nu toe ervaring met de Monello-polishes Veloce, Mezzo en Finale, echter lijkt het me onnodig om deze drie stappen ook voor enkel swirls te hanteren (daarnaast is het erg veel werk :) ).
Als je een harde lak hebt en dus Veloce nodig zou hebben om te kunnen corrigeren, dan zal je ook voor "simpele swirls" dit stappenplan moeten doen. Kleine/ondiepe defecten betekent niet dat je dan met een licht polijstmiddel dan ineens wél door harde lak komt. ;)

Ook heb ik wat ervaring met de Scholl Concepts S30+, echter is deze volgens mij niet geschikt voor een enkele polijststap en is er een finisher nodig om geen hologrammen te krijgen.
Om met een D/A en een fijn polijstmiddel holgrammen te krijgen, moet je... tja, ik zou eigenlijk niet eens weten hoe je dat kan doen. :)
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Als je een harde lak hebt en dus Veloce nodig zou hebben om te kunnen corrigeren, dan zal je ook voor "simpele swirls" dit stappenplan moeten doen. Kleine/ondiepe defecten betekent niet dat je dan met een licht polijstmiddel dan ineens wél door harde lak komt. ;)

Om met een D/A en een fijn polijstmiddel holgrammen te krijgen, moet je... tja, ik zou eigenlijk niet eens weten hoe je dat kan doen. :)

Veloce was voor een andere (duitse) auto met meer ervaring nodig. Van mijn huidige auto ken ik de hardheid van de lak nog niet, ik wil echter proberen het bij één stap polijsten te laten. De S20 van Scholl Concepts lijkt hiervoor geschikt te zijn en Carclean heeft hiervan een sample in het assortiment dus die gaat in het winkelwagentje. Thx voor de tips.

Wat betreft de hologrammen: misschien niet de meest correcte omschrijving. Ik heb het gevoel gehad dat de finish na de S30+ altijd een lichte waas heeft behouden en dat was toch jammer. Geen idee hoe dit destijds is gekomen trouwens...
 
Ooh, dan moet je effe kieken hoe de lak van je eigen auto is. (Testspot) Welk merk/type is het?

De S20 is er in een setje met een Spiderpad erbij. Zelfde prijs als een losse fles S20. Die pad kan je ook goed gebruiken. ;)

Een lichte waas na S30? Dat heb ik zelf niet ervaren. Wel word de lak een stuk donkerder op mijn donkerblauwe lak, maar dit wrijf je weer weg.
 
Ooh, dan moet je effe kieken hoe de lak van je eigen auto is. (Testspot) Welk merk/type is het?

De S20 is er in een setje met een Spiderpad erbij. Zelfde prijs als een losse fles S20. Die pad kan je ook goed gebruiken. ;)

Een lichte waas na S30? Dat heb ik zelf niet ervaren. Wel word de lak een stuk donkerder op mijn donkerblauwe lak, maar dit wrijf je weer weg.

Het gaat om een Jaguar X-type in lichtblauw (zie profile-pic). De auto die ik eerder met S30 behandeld heb was een Citroën, eveneens in een grijzig/blauwe kleur.
 
Jaguars heb ik nog maar weinig gedaan en nooit volledig. Daar kan ik je weinig over zeggen. :)

Heb je na de S30 ontvet?

Ik zou niet 1-2-3 kunnen verklaren waarom een finishing polish als S30 een waas zou nalaten. (Behalve Sticky paint of andere fratsen)
 
Jaguars heb ik nog maar weinig gedaan en nooit volledig. Daar kan ik je weinig over zeggen. :)

Heb je na de S30 ontvet?

Ik zou niet 1-2-3 kunnen verklaren waarom een finishing polish als S30 een waas zou nalaten. (Behalve Sticky paint of andere fratsen)

Nope, na de S30 heb ik niet ontvet, het residu afgenomen met microvezel en vervolgens behandeld met PBW NXP en een laag Soft99 Fusso, misschien dat het daar iets mee te maken heeft gehad?
 
Een sealant over een sealant (of wax met sealant eigenschappen) lijkt mij ook niet helemaal "goed". Maar je had toch een waas na het polijsten met S30? Dan ligt dit niet aan de vervolgstappen. ;)

Ontvetten alvorens een sealant is wel aangeraden. Ontvetten is sowieso wel bevordelijk. :)
 
Voor de Jaguar beoog ik dan ook een iets andere aanpak. Ik zal een ontvetter toevoegen aan m'n winkelwagentje, hopelijk vergemakkelijkt dit het afnemen van het residu want dat blijft in bepaalde gevallen irritant lastig.

Stappenplan voor nu is als volgt:
  1. Auto fatsoenlijk wassen
  2. Kleien
  3. 1 stap polijsten met Scholl Concepts S20
  4. Details als banden en wat kunstofdelen voorzien van glans (tyre/trimdressing e.d.)
  5. Lakwerk ontvetten met Rupes 201
  6. Blackhole aanbrengen, laten hazen en afnemen
  7. Soft99 Fusso aanbrengen, aan laten drogen en afnemen
Thx voor de tips, weet ik wat me te doen staat :p
 
Fusso over black hole is niet aan te raden.
Tenminste. Ik heb het 1x gedaan. En de fusso hechte niet lekker. Standtijd wad bagger!
 
Ik heb geen vergelijking met de S20 aangezien ik die nog nooit gebruikt heb, maar ben zelf erg tevreden over de Sonax EX 04-06 als one step, redelijk goede correctie voor lichte swirls, mooi eindresultaat en voor mij vooral belangrijk, stoft bijna niet!

Als je dan toch met de machine aan de slag gaat en fusso aan wil brengen weet ik ook niet of de black hole een positief effect gaat hebben op het resultaat en de standtijd.