• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op zoek naar Meg M305

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
343
115
Na nog maar een rondje internet zoeken (een paar uur...) blijkt dat het toch absoluut sterk af te raden is een coating, wax, of sealant op pas gespoten lak aan te brengen. Er is heel veel verwarring rond - vooral omdat je dit probleem niet hebt bij nieuwe auto's: dit komt echter omdat die a) op hoge temperatuur "gebakken" zijn en b) al een paar weken de tijd hebben gehad vooraleer de auto bij de klant aankomt.

Hoewel polishing & wetsanding (en dus ook wassen!) geen probleem zijn zodra de lak volledig uitgehard is - meestal na 12 tot 24u, afhankelijk van de manier van drogen - blijft het een risico om de eerste 30 dagen (sommigen spreken van tot 90 dagen) de lak te verzegelen, omdat dit het uitgassen zou tegengaan, en de lak minder hard zou worden dan de bedoeling is.

Zelfs al is de basislak tegenwoordig watergedragen, waarbij er geen solventen gebruikt worden, en "droog = droog", blijft de blanke lak wel met dit verschijnsel kampen.

Elk product dat UV bescherming biedt zal de lak ook afsluiten, en valt dus af.

Toch wil je de kwetsbare lak in die tussentijd beschermen...

Blijkbaar is het enige "beschermende" product - tenminste, dat ik gevonden heb - de M305, omdat die specifiek ontwikkeld is voor nieuwe lak, en die ook niet afsluit. (er zitten ook geen siliconen in ter info, maar dat is in mijn geval van minder belang - het is echter wel van belang voor body shops).

Volgens de fabrikant:

Meguiar’s Ultra Finishing Durable Glaze heeft een formule met daarin alleen maar ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Dit product bevat geen siliconen en is veilig in gebruik in body shops en schadeherstelbedrijven. De hoogwaardige formule laat glans en bescherming achter op het net gespoten oppervlak. De lak van de auto zal met deze waxlaag nog steeds goed kunnen ademen en verder uitharden. Het kan direct aangebracht worden zodra de lak droog is!

Bevat GEEN siliconen dus veilig in schade herstel omgeving
Biedt bescherming terwijl de lak kan ademen en verder kan uitharden
Dé wax voor de net gespoten lak

Helaas... niet te vinden hier in de shop, en eigenlijk bijna nergens, tenzij in de grootverpakking op 2 plaatsen. Maar dan ben ik 70 EUR kwijt voor 1.8 liter, wat wel onzinnig is voor iets dat ik hoogstens 2 keer zal gebruiken voor de ONE er op komt.

Weet iemand hier hoe & waar ik de kleinverpakking (250ml) kan vinden? Kan ik eventueel aan Carclean vragen dit voor mij te bestellen?

Of kent er iemand toch nog een ander veilig product?
 
Als je de auto een tussentijdse bescherming wilt geven na het spuiten, dan is een (pure) carnauba wax prima geschikt. Gebruik van sealants is af te raden want, zoals de naam als zegt, sluit deze de lak af.

Maar waarom zou je iets erop smeren als je daarna toch aan de coating gaat?
Die paar dagen (of weken?) Kun je toch wel wachten.
 
  • Leuk
Reactions: Timm en Wide-O
Ik heb ondertussen toch een winkel gevonden in Brussel die de kleine verpakking in stock heeft.

Ik wil het er vooral ophebben om te voorkomen dat ik nóg ongeduldiger wordt dan ik al ben. o_O En ook omdat de lak die eerste maand (of twee maanden om het veilig te spelen*) toch best kwetsbaar is. Het helpt ook om na het wassen de auto rustig te inspecteren op eventuele gebreken/problemen. Ik besef dat de bescherming van de 305 overigens minimaal is.

Ik zal het gebruiken omdat het specifiek voor deze situatie aangeraden wordt - geldt overigens voor alle herstellingen, niet alleen voor een volledige respray - maar als ik het niet gevonden had zou ik er wellicht niets opsmeren.

De Gyeon collectie gaat dus voorlopig nog even de kast in. :worried:;)

* volgens de fabrikant van dit verfsysteem wordt zelfs 90 dagen aangeraden
 
Meguiar's M305 is in Europa officieel (nog) niet uitgebracht. Vandaar dat je het niet of nauwelijks kunt vinden. Als het er is dan is het grijze import.

Ik denk niet dat het je heel veel gaat brengen eerlijk gezegd. Als er vogelpoep op komt dan vreet dat ook zo door die beschermlaag heen lijkt mij. Gewoon beter om te wachten en dan te behandelen als de lak is uitgehard.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Aha, dat verklaart veel. Populair in de VS, maar hier hoor je er erg weinig van. Zowiezo een product dat eerder gebruikt zal worden door schadeherstel bedrijven, vermoed ik.

Ik ga inderdaad gewoon wachten, en zo vaak mogelijk een snelle vogelpoep-inspectie doen.

Bedankt voor de info.